Svenska
Blog

Starfield, Deathloop, PS5 och Xbox

Skrivet av Jonas den 26 februari 2021 kl 03:17

De senaste årens mest spektakulära uppköp i spelvärlden är såklart att Microsoft lade rabarber på ZeniMax och därmed även Bethesda förra året. Än är affären dock inte i land, och som en följd av detta får Microsoft inte prata om sina planer ännu. De får helt enkelt inte bestämma över en studio de inte äger. Vilket är rätt rimligt.

Lek med tanken att de hade fått gå in och beordra att all utveckling av Playstation 5-spel ska läggas ner. Sedan säger EU att affären inte godkänns, varpå allt går i stöpet. Vips sitter Bethesda med urgammal Playstation 5-kod, utvecklare som dragit till andra studios och kommer behöva försena sitt spel med ett år helt utan anledning.

Nåväl, i mars väntas affären vara klar och det mesta tycks peka på att det går vägen (att döma utifrån rapporter från sidor dedikerade till ekonomi). Då får man förmoda att Microsoft vill uppmärksamma det på något sätt, aningen via ett event, en Phil Spencer-intervju i en stor tidning eller något annat. Men klart är att Bethesda fram till nu arbetat på Starfield även till Playstation 5. Och om spelet ska komma i år - vilket det ändå rytas om - bör den vara i princip klar.

Hur göra då? Det finns såklart en poäng med att ha det exklusivt för Xbox-ekosystemet eftersom det skulle locka nya prenumeranter. Samtidigt ska de då slänga bort en version som ändå kostat studion väldigt mycket pengar och som riskerar att inte göra de anställda så värst nöjda med sin nya ägare. Dessutom kommer ju Playstation-versionen också dra in pengar.

I fallet Starfield tycker jag det finns goda argument som talar för att det faktiskt kan komma till Playstation 5. Möjligen senare, möjligen med mindre innehåll, möjligen inte lika snyggt, men jag kan tänka mig att det ändå kommer. Det tror jag däremot inte om andra spel, inklusive framtida Fallout och Elder Scrolls (då snackar jag om singleplayerspel). Microsoft betalade runt 60 miljarder svenska kronor för ZeniMax, de måste ha tänkt att de ska få något för pengarna.

En del har lanserat teorin att deras spel fortsatt ska vara multiformat, men varför då alls köpa ZeniMax? Ytterligare andra menar att de stora spelen ska vara multiformat och de små ska vara exklusiva. Men 60 miljarder är rätt mycket cash för att få några exklusiva småspel, tycker du inte?

Andra menar att det var för att kunna släppa deras spel direkt till Game Pass, men för 60 miljarder hade de kunnat få släppa Bethesdas framtida spel till Game Pass dag ett, och förmodligen även alla spel från Ubisoft, Capcom, Square Enix och mer därtill. De pengarna räcker till att komplett bekosta hela utvecklingen av sisådär 40-50 storspel. Somliga har även lanserat teorin att de ju tjänar pengar på Playstation-versionerna och att de därför ska köra multiformat. Men varför då ha ett enda spel exklusivt? Varför ska någon ha det? Och igen, ska de låta allt vara som tidigare, varför då slösa 60 miljarder kronor?

Jag får inte ihop ekvationen. Utom möjligen i fallet Starfield. Jag kom att tänka på detta under kvällen när Sony hade sin stream och visade upp Arkane Studios hutlöst läckra Deathloop. Det har premiär den 21 maj till PC och Playstation 5, ett datum då Microsoft mest sannolikt äger utvecklaren Arkane Studios. Spelet har ett års tidsexklusivitet, varpå det garanterat kommer till Xbox Series S/X (förmodligen med något extra) samt Game Pass, det är trots allt ett Microsoft-spel.

Men sedan blir det intressant. För om Deathloop säljer bra och blir populärt, så kommer det givetvis en uppföljare. Vad händer då? En rimlig gissning är att Microsoft ser det som ett ypperligt tillfälle att locka de Playstation 5-ägare som lirade ettan att investera i deras ekosystem för att få spela uppföljaren. För jag tror inte att del två kommer till något annat format (igen, vad har de lagt 60 miljarder på?), vilket sannolikt är exakt vad som gäller även för The Outer Worlds 2 den dagen det släpps.

Jag får ändå utgå från att Microsoft spenderat 60 miljarder kronor för att stärka det egna ekosystemet och få folk att investera i Game Pass. Det finns en anledning till att Disney dragit tillbaka Marvel från Netflix, och det är att de vill att fansen ska investera i Disney+. Att Microsoft skulle lägga denna summa pengar och sedan fortsätta som tidigare känns helsnurrigt, då har man alltså betalt för ingenting.

Men med det sagt, tror jag ändå alltså att chansen är god att Starfield trots allt kommer att släppas till Playstation 5, medan Deathloops uppföljare lär bli PC/Xbox-titlar. Det verkar helt enkelt logiskt.

Starfield, Deathloop, PS5 och Xbox

Kvällens Deathloop-trailer var otroligt bra, kolla in den här.

HQ