Svenska
Blog

Fult trick med glädjedatum för att skapa hype

Skrivet av Jonas den 25 februari 2021 kl 01:46

Ingen har väl glömt den tveksamma demonstrationen av Halo Infinite förra året. Spelet såg visserligen roligt ut, men även ofärdigt och bara kort tid efter bekräftades att det försenades till 2022 med öppet datum. Att tro att corona-viruset hade sina slemmiga tentakler med i spelet verkar rimligt, men jag köper inte det fullt ut som ensam orsak.

När Microsoft visade upp Halo Infinite i juli, hade corona-pandemin rasat i fyra månade. Det var den 11 mars det förklarades som pandemi och all nedstängning i väst startade. Jag fattar att det måste ha blivit en väldig omställning innan folk fått ordning på hemarbetet (som idag verkar flyta på ganska bra), men det vi fick se från Halo Infinite skvallrade om ett spel som oavsett detta inte kändes moget för släpp. Och mycket riktigt är förseningen runt ett år lång.

Kort sagt tror jag det var ett glädjedatum. Microsoft visste nog att spelet inte skulle släppas till Xbox Series X-lanseringen, men ville hålla illusionen vid liv för att folk skulle snacka och förhandsboka. Fult, men Microsoft är inte ensam om denna strategi, utan jag är övertygad om att även Sony tillämpat detta.

Under gårdagen fick vi som bekant beskedet att Gran Turismo 7 försenas till 2022 i förbifarten i en tidningsintervju, och idag rapporterar vi att även nya God of War ryktas bli försenat (något som även styrks av våra egna källor sedan lång tid tillbaka). Även i dessa fall tror jag Sony aldrig planerade att släppa dem under 2021 egentligen.

Precis som insidern Klobrille påpekar handlade det förmodligen mer om att skapa narrativet att det blir ett riktigt bra första år (det verkliga utfallet för Sony tycks i huvudsak bli Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart och Horizon Forbidden West) för att folk verkligen skulle behöva en ny konsol. Och det tycks ju ha fungerat för både Microsoft och Sony.

Xbox Series X och Playstation 5 är slut överallt. På min Instagram får jag regelbundna uppdateringar från butikskedjor jag följer om att de fått in lager från den ena eller andra konsolen och arrangerar lotterier för att folk ska kunna få sin konsol. Hur mycket av det här som beror på förväntningar, vet jag inte, men det verkar inte helt orimligt att många ändå sett fram emot att under sitt första år kunna spela Forza, nystarten för Halo, Gran Turismo 7 och nya God of War.

Kanske hade intresset varit betydligt lägre utan lockelsen om ett magiskt bra första år? Det får vi såklart aldrig veta, men jag står fast vid min åsikt att både Microsoft och Sony kört ett fult trick och presenterat glädjedatum de visste aldrig skulle fungera.

Fult trick med glädjedatum för att skapa hype

Räkna inte med något nytt God of War i år, trots löften om en 2021-lansering.

HQ