Svenska
Blog

Otroligt fult att tillföra reklam efter lansering

Skrivet av Jonas den 20 oktober 2020 kl 02:27

Jag har ju tidigare skrivit om fenomenet att släppa spel utan mikrotransaktioner, detta för att på så sätt kunna säga att ens spel inte har något sådant, få beröm av press och spelare, sälja bra... och sedan lägga till dem efteråt. Det är ett väldigt oetiskt förfarande som tyvärr tycks bli allt vanligare.

Ett nytt tilltag som visat sitt fula tryne på slutet är att lägga till annonser i spel efter att de släppts. Ni har säkert använt någon app någon gång där man kan betala pengar för att få slippa se reklam. En schysst lösning där den som inte vill betala får stå ut med reklam, medan de som hellre slipper kan välja detta.

När EA lanserade UCF 4 fanns inga sådana hyss - men runt en månad efter att spelet släppts, så slungade EA in reklamen. I ett fullprisspel. Ungefär som att dina Blu-ray-filmer en månad efter att du köpt dem inte längre kunde avnjutas reklamfritt utan plötsligt blev som att se film på TV3. Eller att din bilstereo började köra reklamjinglar efter att du haft bilen ett kort tag. Eller varför inte att dina kläder plötsligt fick ett reklamtryck som framträdde på ärmen efter att du burit dem en gång.

Det är helt orimliga scenarion eftersom de är så urbota idiotiska, men i spelvärlden händer just detta. Capcom gjorde samma sak kort efter att de släppt Street Fighter V: Arcade Edition, men precis som blev fallet med EA så klagade folk så högljutt att det togs bort. Nu har dock 2K Games varit i farten och tillfört reklam till NBA 2K21 på samma premisser (runt månaden efter lansering), och dessutom placerat dem på ett sådant ställe att du inte kan trycka bort detta

Men jag tror att ramaskriet kommer bli mindre denna gång. Vi börjar helt enkelt vänja oss. Och när det händer kan vi räkna med att våra spel inte bara kommer få loot-lådor och mikrotransaktioner efter lansering (i värsta fall med 'pay to win' så du inte längre kan vinna i ditt fullprisspel utan att betala extra) - utan även massor av malplacerad reklam.

Det är helt orimligt att behandla fullprisprodukter på det här viset. Jag säger inget om NBA 2K21 skulle kunna fås gratis mot att man accepterade reklam. Det är rimligt. Och att gratis-appar erbjuder reklamfria alternativ mot en avgift är som sagt schysst eftersom jag ju får ett val. Med spelen får jag inte det. Jag luras (för ingen tror väl att utgivarna inte vet att mikrotransaktioner och reklam är på väg vid lanseringen, utan att de bara slänger ihop det på kul och lanserar det en månad senare?) att betala fullt pris för en produkt som kort därefter förvandlas till ett 'free to play'-spel.

Den här tendensen för gärna dö ut förr snarare än senare. Men jag tror inte att den kommer att göra det. Tvärtom, faktiskt. Har utgivarna fått oss att betala 840 kronor för gratisprodukter - har jag helt enkelt svårt att se att de vill sluta med detta. Precis som med loot-lådorna.

Otroligt fult att tillföra reklam efter lansering

En av EA:s mycket diskreta annonser i UFC 4, märks knappt alls va?

HQ