Svenska
Blog

Höjda spelpriser tycks vara ett faktum

Skrivet av Jonas den 3 juli 2020 kl 16:10

Senaste dagarna har det kommit tydliga tecken på att det verkar vara dags att höja priserna i spelvärlden. Åsikterna om det har såklart varit starka, vilket är rimligt, få vill ju frivilligt betala mer för något än de faktiskt behöver. I dagens nyhet på ämnet, tycker jag dock att IDG-bossen Yoshio Osaki snyggt förklarar varför det är hög tid att göra detta.

Spelpriserna har helt enkelt stått stilla sedan urminnes tider. Man kan rent av argumentera för att de faktiskt gått ner eftersom det dels var dyrare att köpa spel till Nintendo 64 än det är idag, och dels har spelpriserna inte hängt med inflationen. Att utvecklingskostnaderna ökat för varje ny generation är de flesta bekanta med, likaså att utgivarna valt olika strategier för att försöka komma runt detta. Ett tag var det främst stora expansioner och samlarutgåvor fyllda med plast som gällde, vilket med tiden gled över mot loot-lådor, mikrotransaktioner samt digital spelförsäljning.

Idag är det en kombination av allt detta som hjälper till att hålla spelpriserna nere. Men nu verkar det som att tiden är kommer för en prishöjning. För mig, som köper mer spel än de flesta andra (snittar ungefär ett per vecka), kommer det såklart bli kännbart. Samtidigt går tendensen nu mot att de grisigaste mikrotransaktionerna är på väg bort. EA har inte haft några sådana hyss i sina senaste Star Wars, Activision har förklarat att Crash Bandicoot 4: It's About Time är fritt från eländet och överhuvudtaget är det allt fler som insett att det idag är ett försäljningsargument att inte försöka skinna spelarna.

Många brukar agiterat försöka lansera idén att prishöjningar inte behövs eftersom spelföretag gör vinst ändå. Vilket skulle vara sant om det var sant, men i verkligheten råder ingen brist på spelföretag som går omkull. Dessutom måste företag försöka göra en vinst, det är liksom grundtryggheten för framtiden och att våga ta risker med sina spel. Ägarna köper inte gärna företag som knappt gör vinst (när köpte du själv fonder eller aktier senast med utgångspunkten att de verkar gå riktigt dåligt och är en säker förlust?), och i takt med att anställningsförhållanden hos utvecklare uppmärksammats allt mer, kommer det behövas ytterligare resurser för att se till att längre utvecklingstid och bättre förmåner finns.

Kort sagt är jag glad att spelpriserna nu ses över. Det var verkligen dags att göra detta nu. Jag är glad att det verkar stanna på hundra kronor, och jag hoppas och tror att det betyder att vi kommer få se den positiva utvecklingen i spelvärlden senaste två åren fortsätta i samma riktning bland annat tack vare detta.

Höjda spelpriser tycks vara ett faktum

Det är hög tid att höja spelpriserna lagom till nästa generation.

HQ