Svenska
Blog

O'Donnell behövs till Halo Infinite

Skrivet av Jonas den 9 mars 2020 kl 01:12

Har tillbringat helgen med att spela kopiöst mycket Halo tillsammans med vänner och före detta kollegor. Orsaken är förstås att Halo: Combat Evolved nu släppts till PC. Och jösses som det står sig, Halo-serien är och förblir en favorit för min del. Det är helt enkelt något med att bredsladda ihjäl folk i en Warthog med handen klistrad på tutan, utöva Ghost-dueller och oförblommat vråla könsord mot den lömske snipern som gör livet för alla andra på Blood Gulch.

Något annat som slog mig när jag återigen doppade tårna i Halo: Combat Evolved var musiken. Den är nämligen så fruktansvärt bra. Det var den även i Halo 2 och 3, för att inte tala om ODST och Reach. Alla med sin egen unika twist, men ändå något som knyter dem samman.

Nu är det ju inte en jättespännande åsikt att tala om att man uppskattar Martin O'Donnells verk såklart, men det gör jag verkligen (jag och c:a alla andra). Kompositören av dessa spel är verkligen helt suverän, och även jäkligt trevlig. Hade nämligen förmånen att käka middag med honom och hänga med på hans favoritställe efteråt i samband med att Reach utannonserades.

Men det hör inte hit. Det gör däremot att jag tycker det är hög tid att 343 Industries och Microsoft helt enkelt ger honom alla cash han kan tänkas vilja ha för att återigen skriva Halo-musik. Det blir inte riktigt samma sak utan honom, och det är ett av mycket få orosmoln för mig inför Halo Infinite. För del 4 och 5 hade rätt beige musik och även om kompositören Kazuma Jinnouchi nu slutat, så tror jag inte man rår på O'Donnells arbete ändå. Han har liksom definierat serien.

Precis som Square Enix inte var småaktigare än att Final Fantasy-kompositören Nobuo Uematsu (som hoppade av och bildade Mistwalker med seriens skapare Hironobu Sakaguchi för sisådär 15 år sedan) får vara inblandad även i nyare Final Fantasy på kontraktsbasis - så borde 343 Industries och Microsoft göra detsamma med O'Donnell. Hans Halo-toner är lika viktiga för den seriens känsla, som Uematsus är för Final Fantasy, Koji Kondos för Zelda eller Harry Gregson Williams för Metal Gear Solid.

O'Donnell behövs till Halo Infinite

Musiken är en för stor del av Halo, originalkompositören krävs för i alla fall några spår.

HQ