Svenska

Death Stranding tar sig...

Skrivet av Jeppman97 den 7 mars 2020 kl 17:04

Jag ska ärligt påpeka att jag några få futtiga timmar in in i spelet bara la handkontrollen på bordet och tänkte att "nej, nu orkar jag inte mer flum eller abstrakta förklaringar". Det ska erkännas direkt, det borde fara omöjligt att befinna sig i denna världen. Startsträckan är inte det starkaste kortet enligt mig. Därför är det också så oerhört trevligt att författa dessa rader nu, när spelet väl har öppnat upp sig på riktigt och verkligen sugit tag i mig ordentligt.

Jag är långt ifrån att ha klarat av Death Stranding och ska inte uttala mig om produkten som sådan än. Däremot är intrycken vansinnigt bra efter att man tar sig förbi episod 1 och större delen av episod 2. Ungefär där började i alla fall jag få en någorlunda konkret bild av vad det faktiskt var som pågick och vad varelserna som befolkar och ger den ödsliga världen liv är för något och vad de har för motiv. Likaså var leveranserna man utför oerhört svåra att få grepp om och jag fick ingen bra känsla av att jag hade någon typ av kontroll, varken på Sam Porter Bridges eller på vägen det tog honom att ta sig till mål. Fr

Skam den som ger sig, jag borrade ner huvudet igen och tog min tid och nu jävlar har det som sagt dragit igång. Återigen ska jag vara ärlig att säga att det egentligen inte borde vara möjligt att vara här i denna världen. Det har dock inte med mig att göra, utan spelet. Vad vi har är en Postnord- simulator av modell trippel- A skapad utav en av de främsta spelskaparna genom tiderna uppbackat med stor budget, kompetent team och ackompanjerade av Guerilla Games vansinnigt imponerande grafikmotor Decima. Det låter helt sjukt, vilket det också är. Och någonstans känns det som att detta har klaffat. Jag vet inte hur jag ska förklara det på något annat sätt mer än att det gör det.

Tillfredsställelsen, när jag har lyckats med en riktigt tuff leverans genom ogästvänlig terräng som plågats av de döda och man med nöd och näppe tagit sig ur en tuff regnstorm, är olikt något annat jag träffat på. Här finns inga coola vapen, inga skins, inga fyrverkerier och så vidare. Nej, det som väntar är vila, kanske en varm dusch samt väntan på nästa order som ska levereras. Det är så vansinnigt olikt allt annat jag spelat.

Jag hoppas såklart att det fortsätter på denna vägen, och nya intryck lär dyka upp så småningom. Till vidare kommer jag fortsätta att vara Sam Porter Bridges, och jag levererar... alltid.

HQ