Svenska

Mina favoritproducenter inom EDM och vilka är era?

Skrivet av Ironfist00 den 23 augusti 2017 kl 12:00

Hej! Jag raderade min nästan färdiga, väldigt bra blogg där jag mycket mer utförligt skrev om mina topp fem producenter inom EDM. Jag klantade till det och kommer nu inte skriva lika mycket men någon form av lista blir det i alla fall. Med EDM så vill jag inte peka på mainstream-benämningen a la Hardwell, Martin Garrix och Dimitri Vegas & Like Mike. Alla har sin personliga smak men all House som endast består av tre ynka minuter med ett töntigt uppbyggande, ett förutsägbart drop och noll känsla är inte min grej. Jag är mycket mer för melodi, lugn och skapandet och jag ser att skapandet av en åtta minuter lång harmonisk låt med ett vackert uppbyggande är bättre än en sellout från David Guetta med yolo-vocals. Eller en titel på en låt från någon Big Room DJ som heter Jaguar när låten består av samma smörja som låten hen skapade innan kallad 'Blizzard' eller något intetsägande substantiv.

Ja jag är lite förbannad när det kommer till Big Room, men genren är påväg ner, den passar de som dras till radiodängor och den gör sitt på Ecstacy och Kokain på en stor festival, typ Tomorrowland. Som sagt har alla sin personliga smak men när det kommer till min smak är Big Room den genren som jag förstår minst kring hur man kan gilla den utanför ett festivalområde.

Jag säger emot mig själv lite, jag har gillat Big Room och när det kommer till Mainstream så lyssnar även jag lite på producenter som kan sättas i det facket. Jag är dock inte ett tillräckligt stort fanboy för att lägga ned fem timmar per dag på Soundcloud och jag är en allätare så det finns vissa guldkorn inom Mainstreamgenren som jag gillar. Nedan kommer mina topp fem inom EDM och jag undrar även vilka era är (om ni gillar sånt).

nummer 5 har vi Jeremy Olander. Denna kille är inte i veteranklassen som sin mentor Eric Prydz men han har både tagit inspiration från sin mentor och gjort sin egen grej. Låtarna är otroligt bra i det hela. Långa slängor med en vacker upptrappning och det märks att han har en hjärna när det kommer till skapandeprocessen. Inte en hjärna för att skapa radiovänlig, mellanmjölk dunkdunk och därmed mest pengar men en hjärna för att skapa välgjorda låtar. Han går åt Progressive House-hållet med dragningar åt Lounge, han är inte ämnad för stora festivaler i praktiken utan är mer benägen att spela på en takvåning eller i underjorden. Som nämnt liknar han Eric Prydz väldigt mycket, både på låtarnas uppbyggnad och på valet av namn på låten... till det positiva.

Bästa låtar
Billinghurst och Atlanten

nummer 4 hittar vi en producent som varit med i Gamet ett tag, inte i samma klass som Carl Cox, Sasha osv men ändå i säkert tjugo år. Axwell är enligt mig väldigt duktig och håller otroligt hög klass när det kommer till produktion och inte till hans medverkan i SHM eller Axwell & Ingrosso. Svensktillverkad guldklimp med tidiga verk som slog det mesta, en väldigt personlig klang med miami-inspirerad house där låtarna är otroligt gungiga och med en uppbyggnad på låtarna som går mer åt det kraftiga droppet, men med kanske världselitens bästa drops. Axwell är den bästa producenten i SHM, tätt följd av Angello's förmåga att skapa stämning på festivaler eller Ingrosso's känsla. Axwell mellan 2000-2010 var som bäst och få producenter kan skapa den typen av musik som är så dansvänlig som den han skapar samt de perfekta valet av Vocals (inte skiten David Guetta kör med) och remix-gud.

Bästa låtar
Watch the Sunrise, Madonna - Jump (Axwell Remix) samt High Energy (Barricade är också bra)

Nummer 3 hittar vi en producent som är helt olik de andra. Han var först av alla när det kom till elektronisk musik och han heter Jean-Michel Jarre. Han är ganska ny för mig förutom att det kan vara mitt tidigaste minne av en artist jag hört. Min pappa visslade alltid på en av hans låtar och det tog 24 år för mig att hitta låten (bortsett från de tidigare åren när jag inte var kapabel till det). Anledningen till att han är med här är på grund av att hans musik är från en annan tid. Det låter inte som att hans låtar är över fyrtio år gamla vilket nästan är skrämmande. Han är en av de bäste, just för att han skapade musik som inte hörde till den tiden men också för att låtarna är lite 'Larger Than Life'. De är snarlika varandra, lika simpla men det har blivit så rätt. Som att han har vetat exakt vad han gjort. Har en del kvar att lyssna på men han har åkt direkt in i mitt hjärta.

Bästa låtar
Oxygene, Pt. 4 och Oxygene, Pt. 8.

Nummer 2 hittar vi en producent som också var mycket bättre förut med ett par guldkorn på senare år. Han är hatad av många, älskad av många men jag kan inte förneka att Deadmau5 fick mig att upptäcka den elektroniska musikvärlden och det är jag stolt över. Deadmau5 är kanske en av de mest tekniska producenterna, otroligt välgjorda låtar som säger typ "f u all". Deadmau5 är EDM-världens nörd, nördigt hus och nördiga intressen (bland annat en egen spelbas i huset samt bilar med Nyan-cat tema) men hans nördiga, elektroniska influenser med tunga beats har gjort så att hans låtar är fantastiskt att lyssna på. Lyssnar jag på honom så kan jag hoppas på det mesta när det kommer till Adrenalin och glädje, dels av nostalgin till honom men också till hans förmåga att skapa perfekta melodier, högproduktiva arbete, kompetens samt några av världens bästa album. Anledningen till att han inte ligger på förstaplats är pga. hans senare år med lite 'konstigare' musik men jag känner att han börjar repa sig med sina senaste låtar 'Let Go' och 'Saved'.

Bästa låtar
Strobe, Ghost 'n' Stuff och Not Exactly + väldigt många andra

Första platsen går till en producent jag haft som favorit de senaste fem åren och han slutar aldrig förvåna. Killen heter Eric Prydz och nu ska jag berätta varför han är bäst.

Eric Prydz släpper låtar på löpande band, han släpper inte hälften av sina låtar, inte ens en fjärdedel då så många av hans låtar spelas på festivaler och byts ut konstant utan att släppas officiellt. Det kan ta flera år tills de släpps om ens alls. Han skapar otroligt många låtar och de är alla bra, mycket bra och man undrar vid varje ny låt han spelar "hur gör han?" och många människor undrar detsamma. Människor som kritiserar Big Room eran och frågar andra "Hur kan ni inte gilla Eric Prydz?". Det som Eric Prydz gör bäst av alla är att han produceras musik som är just 'Larger Than Life' samt att musiken påverkar mig otroligt mycket. Jag kan lyssna på musiken i alla sammanhang och tröttnar aldrig. Hans Build-Ups och Break-Downs är oslagbara, hans meoldier och beats är oslagbara och det är som att han sitter i studion, hittar alla melodier som i teorin och i vetenskapen passar det mänskliga örat perfekt för att sedan tänka "just det, den här melodin finns inte på marknaden".

Build-Upsen han gör kan komma så sent som fyra minuter in i en låt, ibland senare. Han har tre aliases: Eric Prydz kör den lite mer enkla mainstream-varianten men tydligare drops och festivallämpliga housen, sen kommer hans alias Pryda som kör lite mer åt det progressiva hållet, längre låtar och längre build-ups och till sist Cirez D som är hans Techno-alias med dunkla låtar som passar för Undergroundklubbarna.

Eric Prydz gör även några av de mest avancerade ljusshowerna som delvis fått folk att få upp ögonen för honom. Hans shower EPIC säljer slut varje gång och innehåller för varje spelning mer avancerade och storslagna ljusshower, 3d effekter och lasers. Samtidigt så är Eric Prydz otroligt aktiv med sina EPIC Radio och EPIC RADIO On Beats där han släpper nytt material och promotear andras låtar. Förmodligen gör andra producenter det med men Eric Prydz är bland de bästa när det kommer till Remixes, att dj'a, det tekniska samt att överraska.
Eric Prydz är den artisten som berört mig mest av alla.

Bästa låtar (Eric Prydz)
Generate, Liam, Black Dyce och Niton men alla låtar är bra

Bästa låtar (Pryda)
Sunburst, Annexet, LYCKA och 2Night men alla låtar är bra

Bästa låtar Cirez D
IN THE REDS, Bauerpost och Glow


Vad tycker ni om de ovan? Tycker ni något om de ovan och vilka tycker ni annars om?

HQ