Svenska
Blog

Kommandosoldat för republikens räkning

Början på 2000-talet var kanske inte var en guldålder för Star Wars-filmerna som gick på bio då, men det var definitivt något av en guldålder för Star Wars-spelen med alltifrån Knights of the Old Republic, Battlefront, Empire at War, Jedi Outcast och Jedi Academy, Lego Star Wars-spelen samt Republic Commando (som är föremålet för dagens inlägg). De flesta av dessa titlar har jag dessvärre inte spelat, av den enkla anledningen att flera av dessa spel inte släpptes till Playstation 2 samt att jag inte hade en tillräckligt kraftfull dator.

Sådant var fallet med Republic Commando, som med fokus på att dirigera order för en grupp med kommandosoldater hade mitt intresse sedan jag började spela Rainbow Six-spelen. För tanken på ett liknande spel som utspelade sig i Star Wars-universumet under klonkrigen gjorde mig helt klart intresserad, och än mer genom åren när jag kollade på The Clone Wars, så när en portning till både Playstation 4 och Switch utannonserades blev jag minst sagt nöjd.

Jag laddade ned spelet under gårdagen och tog på mig kommandohjälmen innan jag skeppades i väg för att påbörja min tjänstgöring i klonkrigets första slag på ökenplaneten Geonosis. Spelet sparar verkligen inte på krutet när det gäller presentationen, och i synnerhet när det gäller den inledande sekvensen som närmast för tankarna till Call of Duty när det smäller, klonsoldater som dör framför ögonen på mig och stora AT-TE's som avancerar mot fiendens positioneringar. Droid-soldaterna stormar framåt och de flesta skjuter jag ned min blaster, och när skotten sinar får klankarna smaka på mitt handledsblad.

Grafiken må ha åldrats på sina håll och kanter, och denna portning gör inte någon nämnvärd förbättring på denna punkt utöver att det körs i HD-upplösning. Det hade såklart varit trevligt med någon form av grafikputs, men jag tycker ändå att spelet ser riktigt snyggt ut som det är och presentationen håller verkligen fortfarande. Det främsta som jag hört om spelet är att det visar en mörkare sida av Star Wars-universumet, och i synnerhet när det kommer till skildringen av striderna under klonkrigen. Jag är fortfarande ganska tidigt i spelet (är fortfarande på Geonosis-delen), men det lever verkligen upp till den förväntningen, och det skulle inte alls förvåna mig om Republic Commando varit en inspirationskälla för Dave Filoni och kompani när de gjorde The Clone Wars-serien.

Jag nämnde Rainbow Six tidigare, så det kan väl vara relevant att göra en jämförelse där eftersom båda spelen fokuserar på att kommendera en grupp med elitsoldater. Den främsta skillnaden är att jag upplever Republic Commando som mer simpelt jämfört med de tidigare Rainbow Six-spelen, och det är väl snarare mer i linje med Vegas-spelen. Nivåerna är ganska strikt linjära och de flesta av orderna som går att ge ens medsoldater är kontextuella (exempelvis att de bara kan ge prickskyttestöd på specifikt utvalda platser). Nu kanske det låter som ett klagomål från min sida, men jag har faktiskt ingenting emot det utan snarare kan jag ändå uppskatta utförandet i Republic Commando. Så det må vara lite av det simplare slaget, men samtidigt fungerar det alltid smidigt att dirigera order och det skapar ett större fokus på att anpassa sig efter situationen.

Måste även säga att jag diggar musiken, förvisso har jag lyssnat på ett par av spelets låtar sedan tidigare, men det är någonting särskilt när en kör sjunger på Mando'a samtidigt som en skjuter ned anstormande klankare. Jag tror även att detta är första gången sedan Skyrim släpptes som det nästan känns obligatoriskt för mig att sitta kvar i huvudmenyn för att lyssna på huvudtemat (som jag även lyft tidigare i Spelmusikfredag) innan jag gör någonting annat.

Som sagt är jag fortfarande i en ganska tidig punkt i spelet, men så här långt gillar jag det verkligen. Presentationen håller väl än idag, det känns smidigt att både spela och dela ut order till ens gruppsoldater, och framför allt så lyckas det mer än väl att få en att känna sig som en kommandosoldat för republikens räkning.

Kommandosoldat för republikens räkning

"Is it red, red, green, or red, green, red?" är inte vad en vill höra när gruppens sprängämnesexpert ska placera sprängämnen på ett mål...

HQ