Om jag ska vara ärlig så har det faktiskt varit ett rätt schysst år med mycket bra skivor som har släppts. Kan ju börja med att konstatera att Metallica, utan tvekan, får priset för den absolut sämsta skiva som har spelats in på ett bra jävla tag alltså. Morbid Angel ska också skämmas rejält.
Skrev denna lista helt spontant och kan mycket väl ha glömt bort en helt gäng med bra skivor och jag brukar stava som en kratta så ha gärna överseende med det.
Anyway, här är min lista:
10. Fleet Foxes - Helplessness Blues
Åh, Fleet Foxes. Jag är alltid lika glad över att jag upptäckte er varje gång jag lyssnar på någon av era låtar. Perfekt chillout musik som är så harmonisk och atmosfärisk att jag nästan får erektion i visa partier. Skivan är precis en sån där skiva man slår igång för att ha något att lyssna på medans man ligger i sängen och är äckligt bakis. Då lindrar alltid Fleet Foxes.
9. Necros Christos - Doom Of The Occult
Tyskt Death metal gäng som jag inte hade hört förren jag plockade upp Doom Of The Occult. Låter inte som de andra flesta band gör idag. Bra jävla skit säger jag bara. Köp!
http://www.youtube.com/watch?v=lU650Yc3590
8. YOB - Atma
Inte lika genialisk som deras senaste skiva, The Great Cessation, men YOB levererade ändå denna gång ännu ett bra album! YOB kör någon slags stoner/sludge/doom med mycket buddistiska inspirerade texter.
7. The Wounded Kings - In the Chapel of the Black Hand
Låter som ett mörkare, tyngre och flummigare (!) version av Jefferson Airplane. Deras tidigare skivor är ännu bättre, men denna är inte heller fy skam. Blev dock lite förvirrad över att på den här skivan så har de helt plötsligt en kvinnlig sångare.
6. Execration - Odes Of The Occult
Norskt gäng vars skiva jag har lyssnat jävligt mycket på i somras när jag sommarjobbade inom vården och behövde få ut lite aggression som patienterna vänligen gav en så ofta som de kunde.
5. Disma - Towards the Megalith
UÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHHHH!
http://www.youtube.com/watch?v=JyKvEfD7t_w&feature=related
4. Antichrist - Forbidden World
Började med att de släppte två demos på kassett under 2009 och 2010. 2011 släppte de äntligen sin debut och jävlar vad de piskar. Antichrist krossar Evile, Toxic Holocaust och alla andra moderna band så sjukt hårt att det nästan är tragiskt!
3. Autopsy - Macabre Eternal
Oh, så många gånger jag har suttit och lyssnat på Mental Funeral eller Severed Survival och önskat att Autopsy en vacker dag skulle återförenas och börja spela igen. Den dagen trodde jag aldrig skulle komma. Men Autopsy är tillbaka och de är fan lika bra precis som de var för 20 år sedan och Christ Reifert är ett jävla geni säger jag bara.
2. Portrait - Crimen Laesae Majestatis Divinae
De är lika bra live som de är på skiva och jag älskar verkligen Crimen Laesae Majestatis Divinae. Känner inte att jag behöver skriva något mer. Lyssna bara på deras musik liksom.
1. Graveyard - Hisingen Blues
Utan tvekan den bästa skivan i år och svenskar är Graveyard dessutom. Jag gillade verkligen deras första skiva när den släpptes och då var det inte alls samma hype som det blev i och med Hisningen blues. Visst, Hisningen Blues är mycket bättre men jag blev bara så förvånad över att det kändes som att jag + 5 andra gillade Graveyard till att de blev hur populära som helst. Men, det har de verkligen förtjänat!