Svenska
Blog
En helg med trasiga Cyberpunk 2077

En helg med trasiga Cyberpunk 2077

Jag var optimistisk in i det sista. Sen fick jag höra via vår polska recensent, bara någon dag innan vår recension publicerades, att det var en buggfest utan dess like. Då jag hyser en enorm respekt mot CD Projekt Red hade jag verkligen hoppats på att alla förseningar skulle leda till ett extremt polerat spel men det visade sig vara raka motsatsen. I torsdags hann jag spela lite grann och jag spelade även ett par timmar i fredags innan min bättre hälft kom över och kikade på, i mitt tycke, världens bästa julfilm - It's a Wonderful Life. Dagen därpå tillbringades på återvinningsstationen och i förrådet då vi nästa månad blir sambos. På kvällen såg vi Rear Window och därför har jag inte spelat lika mycket som jag hade hoppats på. Men igår, då blev spelade jag ordentligt.

Jag köpte spelet till Playstation 5 (eller ja, PS4-versionen som körs bättre på Playstation 5). Jag har inte utsatts för den enorma mängd buggar som jag hade räknat med. Innan helgen stötte jag mestadels på flimrande grafik på långt avstånd och fotgängare som laddades in segt. Jag upplever däremot att dessa problem blev något bättre med den 14 GB stora uppdateringen som släpptes i fredags. Inte tillräckligt bra, dock. Jag har väl spelat totalt tio timmar och hittills har spelet kraschat fyra gånger och jag har därför använt snabbsparnings-funktionen flitigt för att inte riskera göra om uppdrag.

Inte heller har jag råkat ut för några buggar som förstört min sparfil (tack och lov). Däremot stred jag igår mot en boss som med 20% av hälsan fick en buggig superkraft som lät henne flyga upp i luften och fastna i taket där hon varken kunde röra sig eller attackera mig. När jag några timmar senare skulle slå till mot ett gäng utanför ett garage kände jag på förhand på mig att min strategi skulle leda till ytterligare en bugg. Då jag föredrar att, så gott det går, ha ihjäl fienderna oupptäckt beslutade jag mig för att locka till mig en av fienderna genom att hacka en monitor för att distrahera honom och tyst mörda honom. Jag sa redan då högt för mig själv att skåpbilen som stod i vägen garanterat skulle ställa till det. Och mycket riktigt så vandrade fienden rakt genom skåpbilen. Buggarna är alltså så förutsägbara att jag på förhand kan räkna ut när det kommer gå snett. Utöver dessa buggar har det varit ett förekommande problem att jag inte alltid kan plocka upp föremål på marken vilket ytterligare irriterat mig.

Cyberpunk 2077 är inte i närheten av att kallas för färdigt. När det väl funkar bra är det dock ett fantastiskt spel och just därför har jag svårt att lägga ifrån mig kontrollen. Det känns dock som att jag borde göra det eftersom jag egentligen gör mig en otjänst när jag fortsätter spela det i dess nuvarande skick. Har du ännu inte inhandlat spelet, råder jag dig att vänta ett tag till. Cyberpunk 2077 kan bli ett enastående spel, men just nu är det långt ifrån enastående.

HQ