Svenska
Blog

Gamers är för fega

Skrivet av ChrizZz den 30 januari 2011 kl 13:55

Ett påstående om att spelindustrin har uppföljar-sjukan är något som ingen bör kunna säga emot. Det går liksom inte att komma ifrån. Mass Effect 3, Elder Scrolls V, Unhcarted 3 och Killzone 3 syns på de flestas mest efterlängtade 2011. Antalet nya titlar på denna typ av listor är sällan ganska få. Som jag ser det så beror det på två huvudsakliga anledningar. Den första är helt enkelt att det släpps så sinnessjukt många uppföljare. Det vore nästan omöjligt att 2011 göra en lista över de hetaste kommande spelen utan att ha med en hel drös uppföljare. Var och varannan titel har just en 2a, 3a eller 4a i namnet. Eller eventuell undertitel. Den andra anledningen till att det kommer så många uppföljare är ett fenomen som skiljer oss lite gentemot konnässörer av andra medier: vi är sjukt fega.

Det kan framstå som kontroversiellt på flera sätt att hävda något sådant, men något jag tycker mig se tydligt. Jag har en kompis som skaffade PS3 för något år sedan, och de enda spel han är intresserade av är desamma som han spelade under PS1-eran. Han skaffade Gran Turismo 5 på direkten när det kom. Varför? För att han gillar serien? Ja, men det var inte största anledningen. "Det är ju bäst" hävdade han. Gran Turismo var världens bästa racinspel när det kom, och då fungerade hans enkla matte att Gran Turismo 5 är bäst även idag. De andra spelen han är intresserad av heter Grand Theft Auto och Colin McRare. Spel han lirat i minst 10 år, och han vill fortsätta med det.

Så varför är detta exempel så slående? För att han knappast är ensam. Nu ingår han tveklöst in i kategorin "mainstream"-spelare, men hans inköp av spel speglar hur många fungerar. Även här på Gamereactor, där alla nog lär få räknas som mer spelintresserade än genomsnittet, så är uppföljare de allra mest givna köpen. Ärligt talat, inte kan du påstå att varje Call of Duty egentligen är speciellt annorlunda? Ändå köper massor av människor dem varje år. Samma människor som älskar Red Dead Redemption och som mycket hellre vill ha en uppföljare än något av samma utvecklare, d.v.s L.A Noir.

I min mening så skiljer detta spel från film. Där är det inte ovanligt att första filmen i en serie ses av absolut flest, för att sedan bli färre för varje film. De tre äldre Star Wars-filmerna är bara ett sådant exempel. När det kommer till film så verkar det finnas en helt annan skepticism till uppföljare. "Shrek 4? Nä, vi ser något annat istället". Medan man utan att blinka köper samma Fifa-spel som man gjort i 5 år. I spelindustrin så säljer uppföljare i 80 % av fallen mer än vad det första spelet gjorde. Folk fick en smak av konceptet och vill sedan fortsätta med det, istället för att prova något nytt. Detta menar jag är ett problem för spelindustrin. Det har nästan blivit självmord att släppa en helt ny titel, något som Namco fått erfara med både Heavenly Sword och Enslaved. Ubisoft gick för ett par månader sedan ut och berättade att man ska satsa mer pengar på ett fåtal titlar istället för att sprida ut dem på fler spel. De har nästan bara Assassins Creed som säljer bra, och satsar hellre mer på dem än på nya titlar.

Detta innebär ett problem för industrin i min mening. Istället för nytänkande så uppmanar vi till vad som sker just nu: hitta något som går hem hos folk en gång, och sedan släpp en ny del varje år, istället för att skapa något nytt igen. Istället för att utvecklas så har industrin kört fast i samma hjulspår som jag förespår kommer bli ännu värre med tiden, i och med att spel blir allt dyrare att utveckla och där få titlar tar alla pengar på marknaden och lämna de nya titlarna att dö. Självklart finns det undantag, där just Rockstar släpper helt nya påkostade titlar då och då, eller hur Borderlands kom från ingenstans hösten 2009. Men dessa exempel är få och långt emellan.

Argumenten är emot vad jag just skrivit är ganska förutsägbara. "Ja, men ska jag inte spela spel jag gillar om ettan var bra?". Jo, självklart får du det. Men så länge pengarna för det allra mesta går till uppföljare och inte nya titlar, så kommer det vara ett problem för industrin. Kanske tycker någon också att det inte är problem med många uppföljare, då de till skillnad emot filmuppföljare faktiskt blir bättre. Något som också har sin poäng. Men då fastnar vi också där. I uppföljarland. Visst kan man begripa dem som vill ha mer av något bra, men på samma gång så innebär det också en minimal utveckling, då det knappast finns någon tvivel om att helt nya fräscha idéer är bättre på att föra industrin framåt. Kanske är detta just som är boven, att människor är rädda för att bli besvikna, en risk som är minimal ifall man spelar i princip samma spel helat tiden. Men då kommer vi bara tillbaka till en feghet som i min mening inte är bra för industrin. Vill vi ha en industri som utvecklas så måste vi uppmana till detta.

Gamers är för fega

Batman: Arkham City lär sälja 10 gånger mer första månaden än ettans premiärmånad. Spelare är tydligen för fega att skaffa nya titlar.

HQ