Svenska
Blog

Mer utforskande och atmosfär, tack!

Skrivet av ChrizZz den 15 januari 2011 kl 15:47

Två av spelen jag skaffade under den gångna höstsäsongen var Enslaved och Vanquish. Hade ganska höga förväntningar på båda två, och kan väl såhär i efterhand känna mig en aning besviken på båda två. Enslaved har jag bloggat om tidigare, vars tekniska brister stod i vägen för att göra det till en njutbar upplevelse. Vanquish är helt klart ett bättre spel, som på vissa sätt är briljant och helt osannolikt slipat. Men enformiga miljöer och fiender samt tokfånig story komplett med pucko-karaktärer gjorde mig rätt trött innan jag ens klara det (och det är ju inte långt direkt).

Något annat som är tråkigt med dessa titlar, tillsammans med spel som God of War III, Uncharted 2 och en drös andra spel är att de helt saknar utforskande av omgivningarna. De senaste kanske 3 åren så har utvecklingen gått fort. Kampanjerna i spel går mer och mer på räls. Tempot blir högre och högre. Enslaved var ett sådant spel som drog ner på tempot relativt ofta, men utforskandet var minimalt. Det är inte längre okej att springa fel. Spelaren åker lite som på en bana där inga felsteg kan tas, förutom om man dör mot spelets fiender.

Denna utveckling är i min mening tråkig. Jag har nästan svårt att begripa varför utvecklarna lägger ner tid på att designa snygga omgivningar då man ju bara springer förbi dem. I både Vanquish och Enslaved fanns häftiga platser som bjöd in till att utforska mer, men inget av dem gav någon anledning till att göra det. Visst, båda spelen hade saker att samla, men inget som faktiskt hjälpe mig på resan. Inget som motiverade mig att leta.

Jag plockade upp Bioshock 2 i veckan. Har varit ganska ointresserad av det och mina förväntningar var låga. Jag gillade ju inte ens första spelet så överdrivet mycket. Bioshock 2 känns dock lyckat hittills. För även om spelet är mer linjärt än ettan så läggs fortfarande en stor vikt på att verkligen genomsöka omgivningarna efter dollar, liv, plasmider och annat. En inriktning som jag gillar skarpt. Utforskandet är för mig, precis som det var i det första spelet, vad som är klart roligast. Designen av Rapture har diskuterats friskt sedan Bioshock släpptes, och vad som verkligen lyfter fram omgivningarna är att man faktiskt måste genomsöka dem. Inte som i Vanquish där man åker förbi allting på rumpan i 200 knyck.

Det finns uppenbara fördelar med att spel blir allt mer linjära. Det är enklare att skriva en tät story om inte spelaren har möjlighet att förändra spelet i stor utsträckning, exempelvis. En inriktning jag förstår. Men i min mening så har vissa spel, däribland Bioshock och Fallout, förstått betydelsen av att skapa atmosfär i spelets miljöer, och låta oss verkligen gräva ner sig i hur de är utformade.

Visst, man kan argumentera för att det inte är lämpligt att klampa runt och leta efter föremål i många spel, och något som passar RPG-genren bäst. Vilket jag inte håller med om. I GTA-spelen så är vi vana med att kika in i mörka gränder och annat för vi vet att ett vapen eller något annat kan finnas jämt där. Och även om det är ett exempel på ett spel vars upplägg tveklöst är av den mer öppna arten, så var ju bland annat Resident Evil 4 och 5 både linjära och i tredje person, men som ändå hade sina delar av utforskande. För att inte glömma Dead Space, där det fungerade lysande.

Vad har dessa spel gemensamt? Lägre tempo och tätare atmosfär, vilket i min mening bidrar till klart mer njutbara upplevelser än de uppskruvade stress-simulatorerna Call of Duty och Mirrors Edge. Det höga tempot blir ju så mycket mer effektfullt om det föregåtts av lugn. Något som många utvecklare helt verkar missa.

I en tid där spel går emot att vara mer och mer linjära och instängda så efterfrågar jag inte nödvändigtvis enorma miljöer, men att vi får insupa de omgivningarna som utvecklarna jobbat så hårt med att skapa. Något inte bara vi spelare skulle vinna på genom mer njutbara upplevelser, utan också spelutvecklarna, främst med tanke på hur många som anser att korta spel inte är värda att lägga sina pengar på. Dagens korta, överdrivet uppskruvade äventyr skulle må bättre av bitar med lägre tempo där vi hinner insupa atmosfären och söka efter användbara föremål.

Mer utforskande och atmosfär, tack!

Att leta ammunition och liv var en av storheterna med Dead Space, och var dessutom med och byggde upp en nästan oslagbar atmosfär.

HQ