Svenska
Blog

Destiny 2; Curse of Osiris och The Dawning

Skrivet av Blodpixel den 28 december 2017 kl 19:07

Nu har det gått en tid sedan D2's första expansion släpptes, och kritikerröster såväl som spelarsynpunkter har varit minst sagt hårda. Särskilt de sistnämnda verkar minst sagt... furiösa.

Mot bakgrund av fiffel med XP-utdelning har bägaren säkert runnit över för många, men jag har svårt att stämma in i den här kakafonin av vrede som väller ut ur diverse youtube-kanaler bland annat. Mycket är jag inte helt nöjd med i Destiny 2, men det här blir ändå till spelets försvar.

1. "Storyn i Curse of Osiris är för kort för vad expansionen kostar."

Min åsikt: Jag finner det tveksamt att Curse of Osiris (CoS) skulle vara för dyrt för spellängden även om man så bara spelar igenom storyn en enda gång. Den tar två timmar, mellan tumme och pekfinger. Men som de flesta vet har Destiny aldrig haft en makalös story att berätta. Man kan argumentera att det är trist att Osiris knappt förekommer i en expansion som förväntas kretsa kring honom och att uppdragen är ytterligare mer av samma vi redan spelat, men det är en annan sak. Det har mer med den upplevda kvalitén på kampanjen att göra snarare än längden i sig.

Man kan också se det såhär: Om man äger Xbox One X och köper Curse of Osiris får man en två timmars storykampanj i 4K-upplösning och HDR. Sist jag kollade efter UHD-filmer i butik kostade de 300 :- och uppåt. Bara för att lägga till ett annat perspektiv på saken.

Men som alla nog vet består CoS inte enbart av storykampanjen. Det finns ett par nya multiplayer-kartor, nya vapen och nytt gearset att grinda efter, tillsammans med nya exotics. Det finns ett nytt område att utforska. Det är det minsta området i spelet hittills, har en enda lost sector och ett återkommande public event som jag tycker är kanske det roligaste eventet hittills, även om också det blir gammalt efter ett par gånger.

Sist men inte minst finns raid-expansionen Raid Lair, som också är en kortare raid men erbjuder en riktigt kul fajt på slutet. Den går säkert att speedrunna på under en timme, men som så ofta med raids har man nog övat några gånger innan man klockar in på den tiden.

Min slutsats är, att allt sammantaget är CoS inte dyr. Inte alls, vad beträffar mängden innehåll och aktiviteter. Kvalitén på dessa kan diskuteras under andra premisser.

2. "The Dawning är en studie i girighet"

Min åsikt: Så kan man se det, men det beror på hur man väljer att betrakta moderna AAA-spel. I den ena extremen verkar många spelare betrakta dem som att man betalar femhundra spänn och äger spelet som produkt, varefter man är berättigad till allt kommande innehåll, för att det kan eller "borde varit där från början". Det lustiga är, att för att tillfredsställa denna falangen av spelare gör man som utvecklare förmodligen bäst i att sluta supporta sitt spel med nytt meningsfullt innehåll annat än buggfixar efter att det släppts.

Eververse är Destiny's lootbox-store och säljer främst kosmetiska detaljer. Gear som köps där kan se tjusig ut, men rent funktionellt är den inte objektivt sett bättre än vad spelet erbjuder bara genom att man bara spelar. Jag har aldrig lagt en krona i Eververse, och har inte lidit för det på något sätt. Men det beror på att jag inte känner att jag måste äga varenda liten pryttel som finns eller kommer finnas i Destiny 2. Jag har fått gott om belöningar fast jag inte köpt någon loot för riktiga pengar. Långt ifrån all loot som finns, men än sen?

Många Youtubers ondgör sig över att det kostar hundratals eller tusentals kronor i mikrotransaktioner att köpa nog med lootboxar för att få alla föremål som tillkommit till Eververse i och med juleventet Dawning. Javisst, det kanske det gör. Men om du löser medlemskap i en golfklubb, vad kostar det inte sen att köpa allt golfbutiken säljer?

Det jag frågar mig när jag köper ett spel för 600 kronor är, har jag fått valuta för mina 600? Eller i fallet Curse of Osiris, har jag fått valuta för mina 200? Jag frågar mig inte hur mycket mer jag borde få utan extra kostnad. Det är förstås trevligt med små bonusar och kostnadsfria aktiviteter, men annars är det förståeligt för åtminstone mig att nytt innehåll kostar nya pengar.

Som sagt har jag inte lagt en krona på Eververse utan nöjt mig med de belöningar jag fått genom att spela, varav många av dem ändå kommer från just Eververse.

Om spelet går allt mer från kosmetiskt innehåll till pay 2 win, som Battlefront 2, ja då får jag lov att rösta med plånboken och lämna spelet för mer prisvärda alternativ. Den dagen den sorgen, men där är Destiny 2 inte ännu enligt min mening.

HQ