Svenska
Blog
Spel-Storlek/Komprimering vad hände?

Spel-Storlek/Komprimering vad hände?

Man kan ju undra hur det kommer sig att spel på 800MB-11GB kan vara 30-40 timmar längre än spel som ligger på ~40GB. Det är en trend jag börjat se nu iallafall, la nog märke till det först när Max Payne 3 kom då installationen var på 35GB, men spel-längden bara låg på 5 timmar ungefär.
Om det är ljud-filer som är så gigantiskt stora eller texturer vet jag inte.

Vet däremot att *.FLAC format på ljud kan komma upp i ganska höga bytes, men behövs det verkligen?
192kbit Mp3 låter fantastisk bra i mina öron, och de ligger på runt 7MB om det är en 6 minuters låt. i jämförelse kan en flac fil ligga på 200mb om det är samma låt.
Vad jag läst så behöver man rejäla grejer för att kunna höra någon form av skillnad, 10k+ prisklassen och uppåt ungefär.

När det kommer till texturer så går det lätt att komprimera dem utan någon loss alls i färgerna, något som aldrig skulle märkas ändå ingame, inte ens med 4k monitorer.
Verkar mest som de känner sig pressade att fylla ut skivan eller nedladdnings filen så gott de kan.
Ofta hör man ju om kommande DLC som redan finns med från första början, men man måste köpa någon kod för att låsa upp dem från skivan (eller den gömda filen).

Ja, sedan finns det ju Cinematics, kan ju inte bry mig mindre om dem faktiskt, har man sett dem en gång vill man aldrig mer se dem igen förräns kanske om 10år när man vill spela lite nostalgi, vill jag ha en HD version av dem laddar jag ju bara ner dem från spelutvecklarens sida eller kollar upp dem på YouTube.
Och cinematics om vi går tillbaka till Max Payne 3, så lider spelet av sådana, inte går de att skippa heller. skulle man komprimera Max Payne 3's cinematics, ljudfiler och texturer så skulle nog installationen ligga på kanske 10GB, skulle även vara snabbare att ladda och installera.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här blogg-inlägget, men jag är iallafall glad att indie utvecklare och mindre företag som From Soft, TaleWorlds och Tornbanner studios satsar på att göra spel snarare än "åkbara" filmer.

Som exempel, bilden ovan är delad i 3 delar Niko och Max på alla tre, gissa vilka 2 bilder som är komprimerade.

/rant off.

HQ