Klockan 21:00 ikväll är det dags för årets första spelevent, Xbox Developer Direct. Fjolårets tillställning sågs som något av ett svar på kritiken Microsoft fick för att de i det närmaste helt saknades på The Game Awards 2022, och blev en uppskattad tillställning som vi framför allt minns tack vare utannonseringen och släppet av Hi-Fi Rush (och inte lika mycket det faktum att Redfall tog upp en stor del av showen).
Att en person anställd av Xbox-teamet tycker att utvecklare bör satsa mer på Xbox är kanske inte så konstigt, men det var onekligen en tuff värvning av Microsoft att anställa Sony-veteranen Mena Sato Kato för att försöka få fler japanska utvecklare att satsa på Xbox. I sak har hon rätt i att det ger en ökad marknad, men att utveckla separata versioner kostar pengar och det är inte alls säkert att det är ekonomiskt lönsamt.
Nu har jag förvisso sagt allt som finns att säga om Xbox Games Showcase i vår bamseartikel, men jag vill ändå passa på att tycka till om vad som var hetast. Ettan lär kanske förvåna några av er, men den är genuint menad. Nu kör vi!
Min storebror är en sann rollspels-fantast och investerade otaliga timmar i Diablo 2 när det begav sig. Utöver starkt doftande Warhammer-färg och frenetiskt klickande ljud som trängde sig igenom husets tunna väggar minns jag särskilt en sak han berättade för mig när jag var liten. Han uttryckte hur lustigt han fann det, att spel som till största del gick ut på att spelaren tryckte på en och samma knapp i ändlösa timmar, kunde vara så underhållande.
En av årets bästa överraskningar är en uppföljare till spel som lanserades 1994 och som jag tidigare aldrig hade hört talas om. Spelet heter Windjammers 2 och har sitt ursprung i arkadvärlden - närmaste bestämt Neo Geo - och går ut på att svinga en frisbee över en spelplan och få den att passera motståndarens mål utan att denne lyckas blockera den.
Jag är sedan det allra första mötet med Telltale’s adaption av The Walking Dead mycket förtjust i interaktiva berättelser som inte ställer särskilt höga krav på motprestation. När narrativet i det närmaste är oberoende av komplicerade kontroller eller omfattande spelmekanik är det tacksam att kunna luta sig tillbaka och avnjuta en fängslande berättelse.
Jag har ju flera gånger tidigare varit inne på att Microsoft är bedrövligt usla på att namnge sina konsoler. För mig personligen är Nintendo bäst på detta, även om de såklart haft sina svackor (hej Wii U, jag tittar på dig). Sony å sin sida är såklart väldigt tydliga, men ärligt talat är det rätt fantasifattigt. Nog hade det varit trist om vi istället för Master System, Mega Drive, Saturn och Dreamcast haft Sega 1, Sega 2, Sega 3 och Sega 4 - där samma argument gäller de flesta produkter?
Det skulle ju ha varit E3-helg egentligen med Microsoft ikväll, Sony imorgon och Nintendo på tisdag - alla med massor av utannonseringar. Men... så är det som bekant inte. Lyckligtvis har dock Microsoft fortfarande sin årliga presskonferens som körs precis som vanligt, och jag tänkte därför traditionsenligt delge mina förväntningar och förhoppningar på kvällen.
Under onsdagen fyllde Xbox Series S/X exakt ett år och i övermorgon är det dags för Playstation 5 att göra detsamma (ja, jag vet att den släpptes först veckan efter i Sverige). Jag tänkte ge mig på att lite snabbt försöka summera det första året, vad som varit bra - vilket är väldigt mycket - och eventuellt mindre bra. Detta är dock hyllningsartiklar, så det blir inte mycket av gnällvaran.
Nästan hela Sonys laddning med egna spel som var planerad för 2021 har som bekant blivit försenat till 2022, närmare bestämt Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West och God of War: Ragnarök. Men de är absolut inte ensamma om att ha drabbats ett pandemiår som detta, då vi dessutom har nya konsoler som tar tid att vänja sig vid.
Jag och Petter är hutlöst gamla, det är inget att hymla med. Vi var med redan när NES och Sega Master System släpptes, och hade då redan gejmat i flera år. Vi var följdaktligen också med när Sony påbörjade sin resa i spelvärlden, samt såklart Microsoft.
Som jag skrivit någon gång tidigare är jag egentligen inte så intresserad av konsolernas design egentligen. Jag är 43 år gammal, har i princip samtliga konsoler som haft en publik och släppts i väst (och några japanska) sedan 1982 - och ingen gång har jag valt bort en lockande konsol som har bra spel med motiveringen att jag tycker den är ful. Den skyfflas ändå in i min TV-bänk och syns sedan inte.
Som jag skrev igår postade jag tidigare i höstas mina farhågor inför Playstation 5 och Xbox Series X. Kul, men såklart lite negativt. Nya konsoler är ju något riktigt roligt och därför känns det på sin plats att fokusera på det som är bra istället. Just detta bjussade jag på igår med mina förhoppningar inför Playstation 5 som ser riktigt fin ut, och idag är turen kommen för Xbox Series X som jag skulle beskriva på samma sätt.
Sony hade redan en stor spelutveckling till att börja med och kan stoltsera med 13 studios, varav flera är väldigt etablerade såsom Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica och Guerrilla. Microsoft å sin sida har sedan ZeniMax-uppköpet 23 studios i sitt stall, även där flera etablerade, inte minst Rare, Obsidian Entertainment, Ninja Theory och Bethesda.
Som utlovat fortsätter jag med att lista farhågor kring nästa generations konsoler. Igår var det som bekant Playstation 5 jag gick igenom och idag kör vi Xbox Series S och X.
Det står redan nu klart att det här kommer bli en generation olik någon tidigare. Sony har redan utannonserat att de släpper en Playstation 5 utan skivläsare, något jag tror kommer bli den klart mest populära modellen. En stor orsak till det är att Sony lär pressa priset bra mycket mer än läsaren egentligen motiverar, detta eftersom de då slipper fysiska spel. Digital spelförsäljning ger klart högre vinster och du slipper begagnatförsäljningen samt bytlåning. Och så vidare.
Ju närmare vi kommer generationsskiftet om två månader, ju mer slår det mig att det denna gång känns som att köpa ett nytt grafikkort. Väldigt få spel är helexklusiva till nästa generation (runt 10-20 spel, varav de flesta är större indies), och den överväldigande majoriteten går att spela till din gamla konsol. Och onlinestrukturerna är numera i princip nedbrutna så du kan spela med din gamla Xbox One mot folk som just köpt en Playstation 5.
Har skrattat högt framför skärmen ett tag nu. Båda hundarna rusade upp för trappen för att kolla hur det är fatt med mig. Men jag mår bra, tackar som frågar. Det som gjorde mig så gott humör var ett Twitter-svar från den brittiska Xbox-marknadschefen, där han säger följande:
Nu har jag kikat på demonstrationen minst 20 gånger. Inledningsvis var jag definitivt en av dem som snabbt var besviken. Next-genspel och stora nyckeltal hade propagerats flitigt av Microsoft innan eventet och så såg det ut så där. Jag föll för marknadsföringen och kände mig grundlurad, men efter att ha dissekerat trailern samt kikat på massor av Youtube-klipp är jag nu försiktigt optimistiskt. En gång i tiden räddades Xbox från ett brakfiasko när Halo släpptes 2001 men för att Halo Infinite ska framgångsrikt leda Xboxs konsolgenerationsskifte behövs en del orosmoln röjas undan. Dock vill jag även betona en hel del riktigt lovande element som definitivt lugnar ett massivt Halo-fan som mig.
Jag tänkte skriva en längre grej om Microsofts stora Xbox Series X-presentation under fredagen, idag har det varit för fullt upp med nyheter och texter. Men för att snabbt summera så är jag inte övertygad av Halo (främst grafiken dock, men mer om det senare), vilket tyvärr lade sordin på stämningen för mig. Men mycket annat var lyckligtvis desto mer spännande.
Väntan för nästa Halo har aldrig varit så här lång och förhoppningsvis har 343 Industries utnyttjat tiden väl för att kickstarta en ny generation med tidernas bästa actionhjälte och ge Master Chief, såväl som oss fans, det äventyr serien förtjänar. Väntan har varit olidligt lång och det ska bli oerhört skoj att äntligen få se vad för feedback de tagit till sig och även vilka ny idéer de kokat ihop under dessa 5 år. Kommer Spartan abilities fortfarande att vara en central del av av spelmekaniken? Hur pass fritt kommer vi kunna vandra bland ringens miljöer? Kommer det att finnas mikrotransaktioner?
En av de grejer Microsoft satsat hårdast på inför nästa generations konsoler är Smart Delivery. Bakom det något fokusgruppsdoftande namnet gömmer sig möjligheten att fritt byta fram och tillbaka mellan konsolgenerationerna. Jag har själv Playstation 4 och Playstation 4 Pro samt Xbox One S och Xbox One X här hemma och skiftar flitigt mellan dem.
Det är rätt få specialutgåvor av konsoler jag egentligen tycker ser bra ut, det blir ofta lite för skrikigt och helt enkelt inte snyggt att ha hemma. Jag föredrar vanliga konsoler, helst i svart eller vitt så de smälter in på ett bra sätt. Möjligen någon lysande detalj.
Så fick vi till slut se spel från nästa generation i och med Microsofts livestream igår där tredjepartstitlar stod i fokus (det mesta lär även komma till PC och Playstation 5), och det står redan klart att Assassin's Creed Valhalla kommer bli så odrägligt läckert att jag blir torr i munnen. Och det var även överraskande mycket spel som visades, de liksom avlöste varandra i ett kulsprutetempo, samt att jag fortfarande föredrar det söligare corona-tempot där Xbox-teamet sänder hemifrån än den skrikiga studiogrejen Inside Xbox normalt består av.
Det var ingen jättestor grej när det utannonserades, och namnet Smart Delivery är så anonymt att det hade kunnat handla om i princip allt utom Postnord. Vad det är, är dock fria uppgraderingar till framtida generationer av dina befintliga Xbox-spel. Det vill säga, istället för som när du köpte Grand Theft Auto V till Xbox 360 och därefter till Xbox One - så köper du det nu bara en gång till din gamla konsol, och kan då spela det till Xbox One eller Xbox Series X samt i vissa fall även PC (samt stream-tjänster).
Det var många av er som tyckte till i bloggen om de aningen otippade minneskorten till Xbox Series X, vilka jag alltså inte alls är såld på (även om jag gillade tanken på att lätt kunna ta med sig sina spel till vänner istället för att börja ladda hem 100 gigabyte och patcha när något ska spelas). Efter att ha läst era kommentarer, slår det mig att det här kommer vara en het potatis ett tag framöver.
Nu i dessa tider när specifikationer för både Playstation 5 och Xbox Series X har kommunicerats ut så har jag blivit konfunderad. Helt och hållet nollad. Av vad? Jo, av att personer som (vad jag tror) inte är anställda åt varken Sony eller Microsoft så benhårt går in för att hissa den ena till skyarna och kapa den andra vid fotknölarna på blodigast möjliga sätt. I processen så passar man även på att förolämpa folk till höger och vänster och hålla en allmänt otrevlig ton.
Jag vet, jag har inte en aning om vad minneskorten till Xbox Series X kommer att kosta, inte heller om de kommer i större utförande. Därför blir det måhända lite spekulativt att såga dem på förhand, men jag ska inte hymla med att jag inte alls är såld på idén med minneskort till Xbox Series X.
De två överlägset roligaste presskonferenserna jag vet, är Sonys ökända från E3 år 2006 och Microsofts Xbox One-utannonsering från 2013. Två tillställningar läskigt tomma på relevant innehåll och med en tondövhet för vad publiken vill ha så total att det saknar motstycke. Jag kan kolla på dem ibland bara för att få skratta åt att två företag med oändliga resurser och enorma fokusgrupper - kom fram till att produkterna inte kan säljas in bättre än sådär.
Det är kul att spekulera, inte sant? Ofta brukar jag försöka hålla mig till sådant som har, enligt min ringa mening, hygglig sanningshalt - men ibland är det kul att släppa på tyglarna lite.
Det är varken det första eller sista spelet att försenas såklart, men få hade nog ändå räknat med att Cyberpunk 2077 skulle försenas ganska rejält med bara tre månader kvar till premiären. Och det var inte heller ensamt, utan även Marvel's Avengers råkade ut för precis samma sak bara häromdagen. Två riktiga supersatsningar till spel dessutom.
Timmen efter att Xbox Series X utannonserats tyckte jag som bekant till om konsolen; rätt kass namn och rätt tjusig design. När nu dammet lagt sig något, tycks det vara främst namnet som diskuteras, vad ska konsolen heta i folkmun, hur ska namnet förkortas och framför allt - hur ska den lätt förvirrade småbarnspappa som inte kan spel kunna vara säker på att han köper rätt konsol och inte kommer hem med en Xbox One X av misstag istället?
Inatt så visade Microsoft upp sitt nya flaggskepp Xbox Series X och som dessutom verkar bli ett riktigt kraftpaket. Men designen? Hur tänkte Microsoft där? Jag tycker att den liknar något i stil med ett mini kylskåp där man kan lagra sina ölburkar, eller varför inte bära den på axeln som i filmen Cammando från 1985?
Sony följer kort och gott upp sina nya konsoler med en siffra. Väldigt tydligt, men det är svårt att säga att Playstation 2 är ett fantastiskt mycket bättre eller sämre namn än Playstation 4. Nintendo är mer svårförutsedda när de namnger sin hårdvara, men Gamecube, Wii och Switch visar ändå prov på kreativitet.