Min storebror är en sann rollspels-fantast och investerade otaliga timmar i Diablo 2 när det begav sig. Utöver starkt doftande Warhammer-färg och frenetiskt klickande ljud som trängde sig igenom husets tunna väggar minns jag särskilt en sak han berättade för mig när jag var liten. Han uttryckte hur lustigt han fann det, att spel som till största del gick ut på att spelaren tryckte på en och samma knapp i ändlösa timmar, kunde vara så underhållande.
En av årets bästa överraskningar är en uppföljare till spel som lanserades 1994 och som jag tidigare aldrig hade hört talas om. Spelet heter Windjammers 2 och har sitt ursprung i arkadvärlden - närmaste bestämt Neo Geo - och går ut på att svinga en frisbee över en spelplan och få den att passera motståndarens mål utan att denne lyckas blockera den.
I egenskap av Xbox Insider hade jag det stora nöjet att få testa Microsofts banbrytande prenumerationstjänst av spel innan det lanserades och mer än fem år senare är jag fortfarande en belåten kund. Med ett fantastiskt bibliotek och möjligheten att uppleva spelen på flera olika plattformar utmärker sig Xbox Game Pass som en gigant på marknaden. Allt fler utvecklare ser det som en självklarhet att lansera sina spel på plattformen och med tanke på Microsofts omfattande uppköp av studios ser framtiden mycket lovande ut för tjänsten.
Microsoft Rewards är ett belöningssystem som tillåter användare att tjäna poäng genom att utföra olika typer av aktiviteter. Dessa poäng kan därefter lösas in mot olika typer av belöningar så som presentkort till Microsoft Store, Game Pass eller donationer. Aktiviteterna kan se olika ut; vissa ställer inte särskilt höga krav på motprestation medan andra är mer tidsslukande och omfattande. Gemensamt för sistnämnda är att de uppmanar användaren till att testa nya spel.
Jag är sedan det allra första mötet med Telltale’s adaption av The Walking Dead mycket förtjust i interaktiva berättelser som inte ställer särskilt höga krav på motprestation. När narrativet i det närmaste är oberoende av komplicerade kontroller eller omfattande spelmekanik är det tacksam att kunna luta sig tillbaka och avnjuta en fängslande berättelse.
Xbox Game Pass berikades i förrgår med det oerhört charmiga och Pikmin-doftande plattformsspelet Tinykin. Med fantastiskt öga för detaljer har utvecklarna skapat en levande värld där varje vrå är värd att utforska och musiken som ackompanjerar äventyret är så genomtänkt att bandesignen är av världsklass.
Som jag skrev i bloggen för två månader sedan, är förseningar värre för Microsoft än för Nintendo och Sony. Det är alltid trist när spel inte kommer som planerat, men vi har åtminstone inte betalat för dem (oftast, även om jag vet att vissa gillar att boka grisen i säcken låååångt innan!).
Det är ju att glädjas åt andras olycka i viss mån, samt att vara en asätare av rang. Men jag kan inte låta bli att tycka att relativt öppna företagsstrider där hemligheter slungas vilt omkring faktiskt är riktigt spännande.
Att spel försenas flitigt är vardagsmat just nu. Medan världen försöker återfinna balansen efter pandemin, tycker ryssarna att vi behöver mer elände och bedriver därför krig och spränger civila på daglig basis. I grund och botten är jag dock positivt inställd till förseningar, även om jag såklart önskar att orsakerna inte hade med komplett idioti att göra.
Det finns mycket jag gillar med Xbox Game Pass och det är ingen överdrift att påstå att det i grunden förändrat hur jag konsumerar spel. Även om jag jobbar på Gamereactor och får möjlighet att lira de hetaste titlarna innan de lanseras, så jag jag alltid köpt något alldeles ohemult med spel.
Tidigare denna månad skrev jag en nyhet om nästa Battlefield. Det ska enligt EA släppas i år, med det är också ungefär allt vi vet, även om det finns en otrolig massa rykten med mer eller mindre sanningshalt. Nyheten handlade dock inte om det, utan om att spelet skulle ingå med Xbox Game Pass dag ett.
Jag ska vara löjligt tydlig här; jag ser förbannat mycket fram emot Doom Eternal-expansionen The Ancient Gods Part II som släpps idag, och jag ser nästan lika mycket fram emot Outer Worlds-expansionen Murder on Eridanos. Fina spel som blir ännu finare.
I september förra året kunde vi rapportera att Microsoft nått 15 miljoner prenumeranter av Xbox Game Pass. En respektabel siffra, som man får förmoda inte räcker till dock. Det behöver växa, och det gör det också - i rasande fart.