Två saker i mitt spelande slog mig när jag funderade lite på mediet. Långa Early Access perioder är sällan dåligt för slutprodukten. Ta ett fantastiskt spel som Everspace 2 eller Baldurs Gate 3. Båda skapas av passionerade utvecklare som lyssnar på sina spelare. Samtidigt kan jag ibland bli trött på det om jag spelar mycket när det är ofärdigt. Det skadar min upplevelse när det lanseras officiellt. För att lösa detta har jag försökt minimera min tid i dessa upplevelser för att njuta mer av den färdiga produkten. Det är en av orsakerna bakom att jag enbart har 16 timmar i Baldurs Gate 3.
Jag har inte bloggat så mycket sedan jag slutförde The Wire-listan. Eller, alls. Detta beror på att jag har arbetat på en C-uppsats sedan september och har varit strängt upptagen sedan dess. Det var nämligen inte lätt att komma igång med själva arbetet. Jag visste bara att jag ville studera något om emotionell framkallning och respons i berättelser genom ett antal perspektiv och teorier, men där stannade det. Jag slet mig i håret, vandrade mumlande omkring i min lägenhet och slog väggar av ren frustration i veckor för att jag inte visste hur jag skulle gå tillväga med min uppsats. Bara ordet "vetenskap" skrämde slag på mig; jag - som går i en manusutbildning på högskolenivå - kände att det inte riktigt var mitt område, samt att emotioner var ett osäkert ämne att forska sakligt.