I samband flytt i början på November så lyckades min tv gå sönder. Den var förvisso cirka 6år gammal och det kan ha varit den sista LED tvn som fick maxbetyg här på GR av Petter. Jag låter det vara osagt. Det var en Philips 65PUS7601. Strålande tv som jag har varit nöjd med under åren. Ett minne blott är den nu.
Utöver nyheterna, Parlamentet (när det är bra komiker med) och enstaka politiska program är det sällan jag kollar på det som förut kallades "TV". Det vill säga det vi idag ofta refererar till som linjär TV. Det blir någon gång i veckan på sin höjd.
Jag har sedan länge tröttnat på Melodifestivalen. För mig fick det vara nog ungefär när det blev flera deltävlingar. Att lyssna på vad som i grund och botten är åtta-nio ganska risiga låtar för att höra en-två som har potential, är egentligen inte underhållning. När det istället blev fyra program innan finalen - fick det vara nog med skräpmusik för min del.
Nu har alla åtta avsnitt av Amazons dundersatsning Wheel of Time äntligen släppts. Serien är baserad på Robert Jordans ännu dundrigare fjorton (femton, om man räknar prequelboken) böcker långa fantasysvit med samma namn, och jag har självklart sett oerhört mycket fram emot adaptionen, och följt produktionen med intresse. Jag har också en uppsjö av (spoileriga) tankar om de åtta avsnitt som säsong 1 består av:
Jamen jag älskar ju julen och allt som hör till. Igår gick jag igenom mina fem måsten på julbordet och jag känner inte att jag är klar med julbloggandet riktigt ännu. Som svensk 44-åring har jag ju såklart sett min beskärda del jukalenderar där den första jag såg (och minns) var Stjärnhuset från 1981, kanske bäst ihågkommen för att den hade klistermärken istället för luckort att öppna.
Det är i dagskläget endast två program jag aktivt följer på så kallad linjär TV. Som du redan fattat utifrån rubriken är det ena alltså Alla mot Alla, Fredrik och Filips frågesport. Det andra är också frågesport, På Spåret, vilket jag dock tycker har dalat rejält i kvalitet på grund av allt mindre relevanta frågor (Fredrik och Kristian är fortfarande grymma värdar).
Jag har en schysst monitor kopplad till min dator som jag gör det mesta av mitt spelande på. Den lirar glatt spel i upp till 144 bilder per sekund och presterar väl. Men framför skärmen står en kontorsstol och när kvällarna nalkas brukar jag till slut hamna i TV-soffan för att gejma på TV:n.
Igår köpte jag min första 4K TV då min gamla plasma TV från 2011 har gett upp totalt. Det blev en Sony XG95 55 tummaren. Riktigt fin bild och mycket TV för pengarna. Känner att det var helt rätt läge att skaffa denna TV inför The Last of Us Part II och Ghost of Tsushima vilket ska upplevas med briljans.
Under 2019 talades det frekvent om det kommande streaming-kriget. När både Apple Tv+ och Disney+ tillslut lanserades bröt stridigheterna ut på allvar. Netflix enda fiende är inte längre sömn och Jeff Bezos satte ner foten och beordrade Amazons videodivision att skapa en megahit. Även om Apples serier inte fått någon jättespridning ännu så anser jag att For All Mankind var förra årets bästa nya tv-serie och The Mandalorian hos Disney har onekligen varit en stor hit. 2020 eskalerar konflikten ytterligare då HBO Max och Peacock ger sig in i leken (på den amerikanska marknaden). De närmsta åren kommer det helt enkelt att spenderas en väldans massa kosing (fyrtiotusen miljarder kronor) och det är ju som vi alla vet väldigt mycket pengar. Tjänsterna behöver locka prenumeranter och för det behövs det egna hits.
I dagsläget har vi som bekant en otroligt föråldrad betalmodell för Public Service med TV-licens. Praktiskt taget ett halvspionliknande upplägg som tilldelats Radio & TV-tjänst som försöker luska ut vilka invånare som egentligen äger en TV. Din TV kan rent av vara trasig eller kanske inte alls användas - men TV-licensen ska ändå betalas, och det råder ingen brist på historier om närmast obehagliga metoder som används för att ta reda på om någon äger en TV. Detta kan jämföras med Viasat, Canal Digital eller liknande där du själv får välja om det är något för dig eller ej.
Tja GR! Såg att det var i runda slängar 4 år sedan jag skrev ett blogginlägg här på siten så här kommer en beskrivning av min upplevelse med LGs OLED TV C8, ett stycke konsumentråd helt enkelt.
Sedan TV-serien Game of Thrones kom ikapp händelserna i böckerna och således inte längre har något konkret att basera sig på känns det som att den blivit svagare. Desto mer underhållande, möjligtvis - i och med att tempot plötsligt skjutit i höjden och man knappt hänger med i händelseförloppet. Men även klumpigare, sämre skriven och mycket mer ordinär.
Sommarens självskadebeteende hos mig har varit att följa Twin Peaks the Return, besvikelsen har varit total. Egentligen var det väntat, för det var omöjligt att leva upp till de förväntningarna som fanns, men Lynch hade liksom lyckats skapa den där hypen innan som gjorde att det kändes möjligt. Men det är en jobbig upplevelse, Twin Peaks var nog den serie som fick mig att inse att filmer kunde ha ett underliggande budskap och fick mig att se på film som medium på ett helt annat sätt, när jag såg den första gången när jag var 13, 14 år. Det var en serie som fullkomligt förändrade min värld.
Torpederna S01 var verkligen en positiv överraskning. När det gick på TV första gången så fastnade jag aldrig och såg aldrig mer än första avsnittet, om ens det.
Efter att ha sett de första två avsnitten av Twin Peaks - The Return på HBO Nordic är känslan av att ha sett något som liknar ett projekt som en filmskoleelev gjort som vill göra något som liknar Twin Peaks än vad jag hade förväntat mig av vad som skulle varit en uppföljare till Twin Peaks av David Lynch själv.
Det började skakigt för Stephen Colbert när han lämnade sin konservative persona i garderoben för att bli sig själv och leda anrika The Late Show efter att David Letterman tackat för sig. Det är såklart inga lätta skor att fylla och publiken kände sig inte riktigt hemma, samtidigt som tokcharmige Jimmy Fallon körde gokarts med gäster och bjöd på trivsel i sofforna. Dessutom går det inte att komma ifrån att hans SNL-talanger är svårslagna.
Har senaste året eller så snöat in på det här med trollkarlar, eller illusionister som de föredrar att kallas, och har tidigare bloggat om bland annat Brynolf & Ljung. Följer även Penn & Tellers (som jag missade i somras trots köpt biljett på grund av hjärnsläpp och en gnutta otur) show med nya talanger och surfar ofta fenomenet på Youtube.
Ni har alla sett det när ni köper en ny TV. En standard Hollywood-film ser ut som om den är filmad med en billig DV-kamera. Mad Max ser ut som en såpopera i öknen och The Hobbit ser ut som Julkalendern från 1991. Förhoppningsvis så har de flesta gått in i TV:ns meny och stängt av den s.k. "motion plus/motion smoothing-effekten", eller vad den nu kallas på just din TV. Ett annat namn för det är såpopera-effekten.
För en tid sedan bloggade jag om att det var dags att skrota min 9-10 år gamla 40" lcd-TV och uppgradera. Ganska länge hade jag varit hemma hos kompisar med relativt nya TV-apparater och fastställt att min TV bleknade i jämförelse både när det gällde film och TV-spel.
Jag jobbar med film och TV och är väldigt petig med bildkvalité när jag ser på film och TV-serier. Jag blir därför ganska obekväm när jag ser film hos vänner på deras skrytköp till TV-apparater och upptäcker att de kör fabriksinställningar. Färgerna är grådassiga och de har ofta den där förbannade movieplus/motionplus-inställningen på max så att filmen ser ut som att den är filmad i DV.
Jag är kanske sent på festen när det gäller Daredevil säsong två. Jag har redan sett klart den och var tvungen att vänta i rätt tidpunkt att säga vad jag tyckte. Efter mycket tankar kan jag säga att jag gillade den, det är både en förbättring och en försämring på den först säsongen. Higlighten var självklart Punisher, de byggde honom riktigt bra även fast Kingpin var bättre. Elektra hade jag inga problem men i vissa stunder fanns det problem som den tidigare säsongen hade men lyckades fixa. Jag önskade att de kunde göra fokus på en grej och göra inte så mycket ojämn även fast jag märkte inte det. Det blir intressant hur det kommer gå i den senaste säsongen och hoppas på en Punisher solo serie.
Saker som kommer i april är faktiskt riktigt stora. Star Fox återkomst, Quantum Break, Dark Souls 3 och Ratchet and Clank remake. Enligt mig hoppas jag kunna ta Ratchet and Clank men jag kommer spara till min mest efterlängtade spel i maj eller kanske några. Enligt några filmer blir det Hardcore Henry, Djungleboken och självklart Civil War.
Det är nu dags, om bara runt två dagar anländer säsong två av Daredevil. Första säsongen var faktisk riktigt bra även fast runt lite vid andra halvan förlorade lite greppen men annars var den grym. Hoppas att säsong två leverera lite bättre eller ha samma nivå tempo som den första så det är mycket att se fram emot.
Efter så många hypade på Civil War trailer lyckades jag påminna mig och hitta trailers på den senaste kommande säsongen på Daredevil. Det är bara en vecka kvar tills dentycker upp och jag är väldigt hypad och se vad som kommer hända härnäst. Inte har det lyckats komma en trailer till de senaste kostymerna, självklart kom det bilder av de.
Nu började jag testa lite av den öppna Beta Stress Test som den kallas för. Det negativa jag vill säga först är att ibland kan den frysa lite eller så den fastnar. Det finns inte så mycket att klaga på för att det är bara en Beta, vissa säger att den blev lite nergraderad grafiken vilken jag tycker inte det ser ut men det är bara minimum. Ibland tar det tid att hitta en match. Annars är det riktigt kul, det känns skönt att lira det här. Den nya mekaniken som man svingar är roligt även fanns det finns inte så mycket utrymme, det finns också man kan uppgradera sitt egen custom vapen, kläder etc. Jag blir riktigt beroende på det som jag vill inte sluta (snälla kom nu) speciellt om man har vänner fast det är roligt att spela själv också. Sen finns det nya speciella abilitet som att man kan få en partner som en stor kille med minigun, sniper, hela dig och ger det ammo och en partner som kan låta dig döda din fiende. Sen kan man ha tunga vapen som exempel raketgevär, det finns plats för rökbomb, granat och medic health. Sen finns det konstiga magi abilitet som får dig att bli snabb och att det kommer nåt som dödar skurkar och en som ser var dina fiender är. Det finns mycket mer att säga men det är vart att köra och ni kommer inte bli besvikna.
Idag läste jag nyheten att Uncharted 4 skulle komma senare nu ända vägen till 10 maj. Jag ska inte vara kritisk för att jag tycker att det är en bra ide att ha ett färdigt spel och inte ett trasig en. Men jag har en känsla att efter så mycket förseningar kanske Uncharted 4 levererar inte som den lovade. Det finns ett annan exempel på en som tog så långt tid och floppade och det var Duke Nukem. Andra exempel på film var Sin City 2 vilket jag inte sett än. Det finns andra saker som tog så långt tid och det inte levererade. Jag vill inte att det ska hända Uncharted, jag vet att Naughty Dog är en bra company som vet hur man gör spel i världsklass men ändå. Hoppas bara att jag har fel.
Mycket snack har det blivit om Oscars vinnarna men det är riktigt de stora priserna om vad jag tyckte. Mad Max lyckades kamma in 6 priser och det var mycket med effekter, make-up, klippning, teknik m.m. Synd att den inte vann det stora priserna men roligt att den var den stora vinnaren. Inside Out lyckades kamma in DIsneys rekord på animerade filmer igen vilket trodde att det skulle ta slut men sorry. Brie Larsson som förväntad vann bästa kvinnliga roll vilket alla såg det komma. Tråkigt att Rylance vann för manliga biroll, han var inte dålig i filmen men som alla vet om ni har sett Creed gjorde Stallone något av sitt bästa verk i hela sin karriär vilket fick mig i tårar. Alicia Vikander vann vilket vare det stora överraskningen och också lite roligt att en svensk har vunnit ända sedan 70-talet. Spotlight var den stora vinnaren för bästa film vilket jag tycker den förtjänar väl även fast jag trodde på The Revenant men helst ville Mad Max. Den vann också för orginal screenplay så den lyckades kamma hem två priser. Den kom inte tom hem, för att den van för bästa regi och också för bästa foto vilket det förtjänar väl. Och så klart har vi vår kära Leonardo DiCaprio som har lyckats efter så långt tid vunnit sin Oscars. Han har förtjänat den länge och enligt mig var det andra roller som jag tyckte han borde egentligen vinna men definitiv värd för sin insats i filmen. Övriga är The Big Short, The Hateful Eight och Ex Machina m.m.
Det har börjat med sportlovet och hoppas att ni har en trevligt lov. Jag själv kommer att mysa och att min bror kommer att stanna i en vecka vilket blir roligt och självklart blir det lite andra saker att göra och spel.
Kärlek är oförutsägbart. Ibland blir man blixtförälskad och lever lycklig i alla sina dagar snabbare än man hinner säga "Tjenare, Kexet, här står du och smular!". Ibland övergår blixtförälskningen efter ett tag i deppiga tankar om att "kärlek vid första ögonkastet" inte existerar och vips så är kärleken över innan den ens har börjat.
Big Bang Theory, Spin City, Frasier, Family Guy, 2 1/2 män, Cheers, Vänner, lokala nyheter, Hawaii Five-O, Modern Family och skräp, skräp, skräp. Att vara svensk och titta TV sena kvällar är sannerligen inget nöje. Det består till 99% av gamla, ofta riktigt gamla, repriser av sitcoms och obskyra program (som också är repriser).
Jag har hängt med Fredrik och Filip, i princip ända sedan starten. Det var väl Hello Sydney jag inte kikade på eftersom jag inte står ut med tristessen OS. Sedan dess har succéer kommit och gått, och jag har fortfarande High Chaparall som personlig favorit. Där kom de verkligen till sin rätt, och jag tror att det är ett koncept som fungerat lika bra idag.
Såvitt jag vet är det ingen svensk kanal som tänker visa Late Show (rätta mig gärna om jag har fel så tipsar jag om det), eftersom de har fullt upp med matlagande/tävlande kändisar, men ikväll är den alltså tillbaka efter att David Letterman lämnat. Som du säkert vet är det Stephen Colbert som tar över och att döma utifrån gästerna första och andra veckan tycks det bli lite djupare än bara de senaste kändisarna.
Jag vet, jag vet. Det har varit ett jävla tjat ifrån min sida med tv apparater. Den här helgen har dock elgiganten tv helg där 60% av sortimentet är nedsatt varpå jag bäst inne och kikade.
Först ikväll har jag upptäckt radarparet Brynolf & Ljung på TV4. En magikerduo som har både karisman och fingerfärdigheten att lyfta denna typ av program. Bra illusionister finns det såklart annars gott om, men det gäller att göra underhållande trick som gör sig i TV och ha personligheten som - floskelvarning - går genom rutan.
Det är i skrivande stund bara några fjuttiga timmar kvar innan Jon Stewarts allra sista Daily Show sänds i USA. Tyvärr kommer jag inte kunna se live, men ska försöka hålla mig från att få att spoilat. För det lär trots allt vimla av roliga gäster, överraskningar, plojer och mycket annat som gör det till ett minnesvärt avsnitt.
Ytterligare ett inlägg rörande tv. Jag måste börja låta jobbig vid det här laget, men jag trodde verkligen att jag hade mer koll än vad jag har. Jag hade fel. Fruktansvärt fel.
Jag var inne på elgiganten idag och jag var så nära att slå till på en ny tv. Det verkligen kliade i köptarmen. Men som alltid så är jag fruktansvärt ambivalent i vissa lägen. Så det blev ingenting.
Vad ska man andvända för medel? Ska det vara utan ammoniak och alkohol? Har liksom flugskit på bilden som är riktigt irriterande. Detta gäller en 55" Samsung LED
Så är det bara en ynka vecka kvar för tidernas kanske bäste talkshow-värd, David Letterman och hans Late Show. Det har varit en stjärnspäckad kavalkad av gäster på slutet, inte minst från president Obama. Under denna vecka kan vi bland annat se fram emot Bill Clinton, hans gamla fiende Oprah Winfrey och en riktig intervju med evige parhästen Paul Shaffer.
Den brittiska TV-kanalen som har samma namn som Dave Lister meddelade just något dubbelt underbart. Inte nog med att de kommer göra en elfte säsong av Red Dwarf, alla kontrakt för säsong tolv är även de påskrivna och klara.