Hur ofta har du eller någon du mött lagt ifrån sig spel pågrund av dåliga träningslägen och hög inlärningskurva? Jag skulle inte bli förvånad om du själv och eventuellt någon annan har gjort det minst vid ett tillfälle. Du är inte ensam om det utan spelvärlden har fortfarande svårigheter med pedagogiken att lära ut sina spelmässiga system till spelaren. Vad, varför och hur är svårt att lära ut i spelsammanhang och det är temat för dagens blogg. Om du någonsin testat träningslägen vet du vad jag menar. De är påtvingande eller och bedrövligt sammansatta med långa textväggar.
Denna blogg är inspirerad i stor mån av den diskussion som förts runt barnspel, speldesign och pedagogik så att spel inte är för svåra och fungerar för yngre, nyare och mindre erfarna spelare men också mer erfarna. De flesta som spelar på Gamereactor är nog av varierad ålder men många minns säkert plattformsspel som ett tidigt inslag i deras spelkarriärer. För vissa är det Mario för andra Crash Bandicoot och för en del kanske det är Sonic. Andra kanske är något mer av antikvaror en relik från forna tider som på samma sätt upplevde genren från spel som Space Panic från 1980 (ses som det första viktiga plattformsspelet), Donkey Kong och eller Jump Bugg båda från 1981. Är man så pass gammal... ok ska sluta ålders skämma.