Rick & Morty och Archer i all ära, men Netflix-exklusiva Bojack Horseman - om en avdankad sitcomstjärna som försöker bli berömd och älskad igen - är just nu den oslagbara kungen av mörk, västerländsk animation. Och nu är den hett efterlängtade fjärde säsongen äntligen på ingång.
Premissen i Damon Lindelofs The Leftovers, baserat på Tom Perrottas bästsäljande bok, var lovande: 2 % av jordens befolkning försvinner spårlöst och resten - kvarlevorna - försöker hantera förlusten på självdestruktiva vis. Men trots ett par snygga sekvenser och bra skådespel kändes det hela lite... ja, riktningslöst. Lite forcerat. De religiösa motiven blev lite väl on-the-nose och ofta drunknade serien i lite väl mycket exposition. I exempelvis julavsnittet, där huvudpersonen kastar ut en docka föreställandes baby-Jesus genom bilfönstret, var det som att Lindelof slog mig i ansiktet med en bibel och skrek: "SYMBOLISM, BITCH!"
En lättsam spionthriller med en hel del humor och feelgood. Filmens första halva är långsam, utan är för den skull bli tråkig, men under andra halvan blir det dock mer nerv i storyn. Den underfundiga humorn är dock konstant genom filmen och som jag antar att vi kan tack bröderna Coen för.