För snart en vecka sedan stängdes servrarna till Ace Combat Infinity, vilket markerade slutet på en era skulle man nästan kunna säga. Åtminstone för mig själv, då det är ett spel som varit en stor del av mitt spelande under dessa 4 år, 5 om vi räknar med när jag aktivt följde spelet via trailers och nyheter.
Då var det slutligen dags. Förra veckan släppte Bandai Namco nyheten som jag mer eller mindre väntat mig under en längre period. Det är nämligen dags för Ace Combat Infinity att landa på marken, för nästa år kommer servrarna att stängas ned. Närmare bestämt den 31 mars. Utöver det så kommer mikrotransaktionerna plockas bort den 9 januari, och efter den 1 mars kommer det inte längre gå att ladda ned spelet via Playstation Store.
Haha, I'll be damned. Nu är det visserligen ingen jättestor förvåning för min del eftersom det nämndes i en intervju med japanska Famitsu, men ändå. Nästa uppdatering till Ace Combat Infinity kommer nämligen introducera gamla antika propellerplan från andra världskriget, detta efter att utvecklarna utannonserat ett Team Deathmatch-event som kommer hållas någon dag efter uppdateringen lanserats, som är låst till dessa nya flygplan.
Hade egentligen inte tänkt skriva bloggar om nya uppdateringar till Ace Combat Infinity av olika anledningar (skrev till exempel inte om den förra, även fast jag kände för att skämta lite med det Star Trek-liknande flygplanet som introducerades), med reservation för vissa undantag ifall det verkligen ser extra coolt eller extra udda ut. Förutom det som rubriken avslöjar, bjuds det också på två svårare multiplayeruppdrag samt ett nytt specialuppdrag där spelarna bara ska flyga genom ringar inom en särskild tid (vet inte alls vad jag tycker om detta, men kul att utvecklarna åtminstone försöker använda alternativa idéer).
Eftersom tre olika saker visades upp just idag, samtliga som jag vill skriva åtminstone några rader om, tänkte jag att istället för att spamma med tre bloggar slänger jag istället ihop allt i en enda blogg med varierad kvalité.
Trots jag inte spelat särskilt många spel från detta företag, samt att en spelserie som blivit en favorit på senare tid utvecklas och ges ut av dem, är Namco en spelutgivare som jag inte hyser någon större respekt för. Något som denna senaste kontrovers endast kan understryka, och som rör sig om en mikrotransaktion i Ace Combat Infinity.
Jag brukar vanligtvis inte ifrågasätta märkligheter när det kommer till japanska spel, eftersom... ja, det är ju Japan vi pratar om. Deras kultur är minst sagt annorlunda jämfört med den västerländska kulturen, men det är ju så det är. Dock har jag lite svårt att förstå mig på vad jag nyss sett, även fast det egentligen inte är någonting nytt blir jag lika fascinerad varenda gång.
En av anledningarna till att jag gillar Ace Combat starkt är för att, till skillnad från de flesta andra flygspelen, tar de spelen emellanåt rejäla friheter i design och funktioner till diverse supervapen och fiktiva jetplan. Något som även Ace Combat Infinity gjort tidigare, men som är som mest tydligast nu efter den senaste uppdateringen som gjordes tillgänglig under gårdagen, som förutom en svårare variant av en redan existerande karta och ett par andra justeringar, lagt till rätt intressanta saker.
Efter en uppdatering som endast lade till ett nytt flygplan, justerade balansen i vissa vapen och några andra mindre funktioner, är det lyckligtvis dags för en mer matnyttig uppdatering till Ace Combat Infinity. Och oroa er inte, den här bloggen blir inte särskilt lång. För er som vill se trailern de släppte igår kan ni klicka här.
Under helgen fick jag ett plötsligt sug av att återvända till Ace Combat: Assault Horizon, som jag inte spelat sedan Ace Combat Infinity släpptes. Jag valde att spendera lite tid med det nästintill döda multiplayerläget, men trots brist på aktivitet lyckades jag ändå spela ett par rundor och jag hade rätt trevligt faktiskt. Det var också då som jag började fundera lite och kom på ett antal saker som jag gillade skarpt med Assault Horizon, men som inte letat sig vidare i Infinity. Jag tänkte lite kortfattat lista dessa saker, som förhoppningsvis antingen läggs till i en uppdatering till Infinity eller i nästa Ace Combat-spel.
Då har den fjärde uppdateringen släppts till Ace Combat Infinity, men tydligen verkar det som att spelet fortfarande är nere för underhåll på grund av en buggfix. Jag tänkte dock ändå passa på att skriva ett förhoppningsvis kort inlägg om vad som lagts till, trailern kan ni se här. Jag trodde denna uppdatering skulle innehålla allt som visades i Operation: Future Prospect-teasern under Tokyo Game Show förra veckan, men av döma verkar det som att allt inte kommer läggas till på en gång.
Igår gjorde jag en slags analys av en mystisk teaser till Ace Combat Infinity som visades i samband med årets Tokyo Game Show-mässa, och eftersom jag var så helt inne på att granska innehållet i trailern till minsta detalj glömde jag helt att sätta ihop bitarna till ett pussel. Ett pussel som pekar på att Ace Combat kan röra sig från skyarna ända ut till rymden.
Inför årets Tokyo Game Show-mässa berättade Namco de skulle visa upp en trailer för Ace Combat Infinity, och eftersom det spelet släpptes för drygt fyra månader sedan handlar det uppenbarligen om nytt material. De har nu lagt upp en teaser-trailer på deras Youtube-kanal kallad "Operation: Future Prospect" som är minst sagt mystisk. Här nedan kommer jag göra en slags analys av trailern och dela med mig av mina tankar, men istället för som tidigare kommer detta ske via bilder. Förhoppningsvis lär detta vara något som uppskattas, då det inte är någon hemlighet direkt att jag kan skriva bra mycket mer än vad som kanske behövs.
När Ace Combat Infinity släpptes fanns det inte speciellt mycket innehåll, och även fast det naturligtvis planerades att lägga till mer allteftersom visade det sig att huvudpunkten för att locka spelare till att fortsätta spela var genom så kallade ranking events, där det går att vinna olika priser i spelet. Till en början var jag positivt inställd, även fast det alltid funnits en viss pay-to-win-aspekt i det hela rörde det sig i början endast om kosmetiska saker. Emblems, nicknames och skins, vilket jag tyckte var helt okej ändå. Dessa events har sedan varit en kontinuerlig del av spelet, som dessvärre visat upp rätt stora problem.
När jag startade Ace Combat Infinity fram mot kvällen möttes jag av ett dystert meddelande. Det verkar som att Moby Dick Pursuit-uppdragen ska tas bort från spelet, antagligen för att göra rum åt det kommande Stonehenge-uppdraget som jag bloggat om tidigare. Något som jag haft lite svårt att smälta.
För bara en stund sedan lade Namco upp en trailer över vad som ska läggas till i nästa uppdatering till Ace Combat Infinity, dock endast på deras japanska Youtube-sida förtillfället. Sist jag skrev om vad som skulle läggas till i spelet fanns inte all information i trailern, och eftersom den också bara fanns med japansk text då missade jag dessvärre en viktig sak om Team Deathmatch-läget. Den här gången känns dock trailern mer komplett så att säga, trots jag inte kan japanska överhuvudtaget. Den här gången kommer jag inte göra en kort lista om vad som kommer läggas till, dels eftersom det inte är riktigt lika mycket innehåll enligt trailern och för jag kommer hålla mig mer kortfattad.
Som jag bloggat om tidigare lades Team Deathmatch till som spelläge i Ace Combat Infinity, men då trailern endast fanns på japanska när jag skev det inlägget uppfattade jag aldrig att TDM skulle vara en del i ett tidsbegränsat event. Som det ser ut nu är TDM alltså inget permanent spelläge, och läggs istället till när det ska hållas ett specifikt event för just TDM. Efter att ha deltagit i de första eventen hade jag tänkt diskutera lite om vad TDM egentligen tillför, vad som fungerar bra och vad som måste förbättras.
Jag ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat bloggen på ett tag, och att det återigen handlar om Ace Combat Infinity men någonstans måste jag börja. Hursomhelst, jag vet inte exakt vad som har hänt, men det har nyligen varit någon form utav livestream event på den japanska spelsidan Famitsu som i alla fall delvis handlat om just Ace Combat Infinity. Vad det hela handlade om till stora drag vet jag inte, men eftersom Famitsu är rätt stora det måste ha varit en stor deal för utvecklarna eftersom de bestämde sig för att ge bort 3 bränsleenheter till samtliga spelare. Gratis bränsle tänker jag då inte klaga på.
För en tid sedan laddade Namco upp en trailer inför den första riktiga uppdateringen till Ace Combat Infinity - på deras japanska Youtube-sida. Jag hade egentligen tänkt skriva om detta tidigare, men jag har varit upptagen med annat samt tänkte jag vänta och se ifall de skulle släppa en översatt version, men då det ännu inte skett passar jag på att skriva lite om det nu istället. Trailern kan ni se här, och nedan kommer jag kort sammanfatta vad som kommer med i uppdateringen (och även lite runtomkring) och sedan gå in lite mer på detalj. Släppdatumet för uppdateringen är den 17 juli (om lite mindre än en vecka, alltså).
I onsdags släpptes Ace Combat Infinity, som ni antagligen har märkt att jag sett mycket framemot. Föga förvånande visade det sig att gränsen för hur mycket bredband som kan användas i hushållet naturligtvis nåddes i måndags, så att spela på release var det bara att glömma. Lyckligtvis kunde jag ladda ned spelet igår och spelade det som tusan, vilket jag inte hade förväntat mig med tanke på bränslesystemet fungerar. Hur mycket spelade jag egentligen? Well...
Som ni antagligen har märkt har jag skrivit mycket om Ace Combat Infinity på den här bloggen, och varför det kommer sig beror helt nkelt på att jag älskar Ace Combat överlag, och jag kommer förklara mig närmare om varför i ett annat blogginlägg som jag ska skriva när jag gjort klart allt viktigt i skolan (vilket även betyder att jag förhoppningsvis kommer bli mer aktivare med bloggandet och även skriva om andra saker). Men tills dess hade jag bara tänkt skriva ett kort inlägg för att dela med mig av den senaste trailern till Ace Combat Infinity. Eftersom denna trailer inte kommer med något speciellt nytt känner jag det inte är någon idé att skriva en djupgående analys.
Sedan den öppna betan till Ace Combat Infinity har det varit tyst från utvecklarnas sida, men under de senaste veckorna lade de upp en bild som antydde att de höll på att spela in en ny trailer, och i slutet av förra veckan skrev de på Facebook att de skulle avslöja något denna vecka. Med tanke på att spelet har flutit runt i nästan ett helt år misstänkte jag att det skulle handla om en trailer som (äntligen) avslöjade releasedatumet. Vilket nu har visat sig stämma då denna trailer verkar ha dykt upp lite tidigare än vad som var tänkt på Eurogamers portugisiska sida.