Svenska
Blog

Honda E Advance till elbilsflottan

Skrivet av -Ogge- den 29 april 2021 kl 02:02

Sambon tog äntligen körkortet i februari och det har länge varit prat om att vi ska skaffa oss en andrabil och helst en elbil då det är riktigt kul att både köra och äga. Idag äger vi en 13 månader gammal Hyundai Kona Electric 64 kWh som har gått över 2000 mil utan minsta problem. Tiden går minsann fort som satan.

Men vi har spanat in bilar som Honda E, Renault Zoe, BMW i3, Fiat 500e och VW e Golf bland annat. I en drömvärld hade vi såklart köpt en Tesla Model 3, Tesla Model X, Tesla Models S, Mercedes EQS eller liknande som en ytterligare bil till flottan. Men det är om mina aktier hade gått ännu bättre och min löneutveckling blev något brantare.

Hur som helst!

Renault Zoe (senaste) är egentligen den mest prisvärda om vi ska utgå efter det pris man får för all räckvidd. Mitt största problem är att man inte kan höja eller sänka förarstolen. Jag vet att jag oftast vill få en viss höjd som känns optimal och jag får lite "OCD" av sånt nästan. Sedan är det inte den snyggaste bilen bakifrån eller från sidan. Framifrån är Zoe faktiskt ganska snygg och invändigt ser den ändå hyfsat välklädd ut för att vara en elbil i den prisklassen.

BMW i3 är bra på väldigt många sätt. Men jag har lite svårt för den osmidiga lösning med de bakre passagerardörrarna som man enbart kan öppna om de främre dörrarna öppnas först. Inte världens undergång, men jag gillar inte när tillverkarna gör så.

Fiat 500e är väldigt pigg och rolig att köra. Men den var väldigt plastig och jag gillar inte heller alla de glansiga fingermagnetknapparna som dessutom är placerade på ett väldigt dumt sätt. T.ex. så befinner sig P, D, B och N knapparna centralt framtill i själva instrumentpanelen på ett sett sätt som inte känns naturligt när man ska backa, parkera eller dylikt. Dessutom måste du trycka på en knapp varje gång du öppnar bildörren och det var svårt att fokusera på displayen som visar hastigheten upplevde jag. Då hela bilen upplevdes som väldigt trång och jag fick inte tillräckligt bra blick utåt när jag såg ut mot vindrutan. En sån där småbil som verkligen känns som en småbil. Inget för den klaustrofobiska personen. Visserligen är den lite "retro" och fulsnygg. Med ganska bra räckvidd (den med störst batteripaket). Dock blev jag inte tillräckligt såld då det kändes som en bil som borde kosta runt 189,000:- eller något mindre. Likt en VW e-UP eller Skoda Citigo som kanske har gått några få hundra mil.

VW e Golf är en modell som nu håller på att dö ut efter VW ID.3. Då ID.3 blev ersättaren till e Golf såklart. Men det jag gillar med e Golf är att man får en tystare och piggare Golf (besinare). Men tyvärr är laddningen ganska seg när den är som snabbast. Annars är det en hållbar, praktisk och enkel men ganska tråkig elbil. Jag köper då hellre nästan en ny Seat Leon laddhybrid.

Men det finns en bil som jag har drömt om väldigt länge och som även fångar sambons intresse. Gång på gång. Nämligen...Honda E. Första gången när bilen presenterades blev jag totalt förälskad. Den är liten, smart, originell, skriker 80-tal samt nutid på samma gång och det osar kvalité. Det enda som har stört mig är räckvidden. Men samtidigt påminner jag mig själv om att vi ändå kommer ladda bilen. Även om vi redan äger en bil med ganska lång räckvidd idag. Så vet jag hur naturligt det blir mellan laddningarna. Därför spelar inte räckvidden jättestor roll. Vi jobbpendlar som sagt totalt 8 mil per arbetsdag. Så vi kommer bara behöva ladda bilen ungefär varannan dag om vi vill dra ut på det. Vilket vi inte heller kommer märka av. Då laddningen ändå sker medan vi sover eller om bilen står parkerad vid någon allmän laddstolpe (gratis) någonstans medan vi jobbar.

Honda E är tekniknördarnas bästa vän. Bara en sån sak som att det finns ett 230V schukouttag och ett HDMI-uttag som tillåter dig att koppla in en valfri konsol eller en snarlik enhet. Som i sin tur ger dig möjlighet till bild på en av de inbyggda skärmarna i bilen. Jag vet exakt vad jag kommer att göra om bilen tvingas stanna i 30-80 minuter vid en snabbladdning inför en längre biltur. Blir till att ta med mig Nintendo Switch eller Nvidia Shield TV Pro som jag redan äger. Annars är en smidigare lösning Xiaomi Mi TV Sticker för den som bara vill streama film och serier. Då den enbart kräver HDMI och tar upp extremt lite plats.

Vi skrev avtal med handlaren igår och idag kommer vi troligen kunna hämta bilen. Det ska bli intressant att se om den blir en ytterligare favorit i våran lilla elbilsflotta här hemma.

Är du sugen på någon elbil?

Honda E Advance till elbilsflottan

HQ