Svenska
Blog

Hyundai Kona Electric 64 kWh (2020) - Beställd

Skrivet av -Ogge- den 15 mars 2020 kl 00:02

Jag har lovat mig själv under en lång tid att det ska köpas en elbil någon gång mellan 2020-2023. Jag och sambon har även tänkt vara utan bil ett tag för att se hur livet känns och det är inte helt omöjligt såklart. Men jag saknar friheten och visst var det bökigt med att hitta parkeringsplats på gatumark vissa perioder. Det var en av anledningarna till att vi sålde vår Seat Leon i fjol. Sambon saknar även våra mysiga utflykter och jag håller med, det var bättre förr på så vis.

Därför fick det tillslut bli en mindre elbils-SUV Hyundai Kona Electric 64 kWh (2020). Det blev dock inte det mustigaste bilpaketet utan det fick bli paketet som var något över standardpaketet d.v.s. Trend. V-hjul fick läggas till tillsammans med originalfälgar som är fördelaktiga för just elbilar. Dessutom fick vi lägga till en typ-2 laddkabel som innebär att man då kan ladda på allmänna laddplatser och även privata laddboxar med typ-2 uttag. Sedan finns det redan idag en hel del snabbladdningsstationer på mackar och andra platser. Dessa snabbladdningsstationer är perfekt för bilsemestrar eller vid nödfall. Såklart ingår även en ICCB laddkabel som dock bara nyttjas vid nödfall i och med den laddkabeln så tar det evigheter att ladda upp bilen via schuko-uttag. Dessutom ska man helst inte ladda bilen i dessa schuko-uttag om de inte är godkända av en elektriker i och med att det finns risk för överbelastning för eluttaget.

I området där jag bor finns det hela 14 uttag (laddstolpar) och där majoriteten av dessa oftast är ledig. Jag har dessutom ett gångavstånd på knappt 3-6 min beroende på vart jag parkerar. Dessa är även helt gratis och enda gången det kostar något är de tider och dagar det är p-avgift och avgiften är inte tokigt hög. På så vis blir bilen oerhört billig i drift. Samtidigt har bilen en räckvidd på ~450km. I regel kan man alltså räkna med runt 300-430 km beroende på underlag, lutning, hastighet, temperatur, vind och andra faktorer som såklart påverkar förbrukningen. Har även sett de som har lyckats klocka in på runt 500 km.

Hur som helst är det skönt med en elbil där man inte behöver känna någon form av batteriångest. Jag gillar också komforten i bilen och det känns som en riktig bil. Vi har alltså inte fått bilen än utan jag har bara klämt och känt i butiken. Men jag satt väldigt bekvämt och det kändes perfekt för min kroppstyp. Kanske för att jag är smal som en asiat. Det enda med Hyundai's bilar överlag är väl att det inte är den lyxigaste plasten och inredningen oftast, men det känns fortfarande hållbart och bekvämt trots allt. Sedan är bilen lite fulsnygg till sitt utseende med en någorlunda snäll men samtidigt aggressiv blick framifrån. Beroende på vilken vinkel man nu ser bilen ifrån så kan den vara riktigt snygg och på sina håll ser den ganska hoptryckt ut likt en klumpig Citroën.

Men den är fortfarande snyggare än Kia E-Niro, Renault Zoe, Nissan Leaf, Hyundai IONIQ Electric, Kia e-Soul, VW e-Up och ett par till. Däremot är Teslas samtliga modeller, BMW i3, Honda E, Peugot e-208, Polestar 2 och många fler elbilar snyggare än Hyundai Kona Electric. Ingen snack om den saken. Färgen på Hyundai Kona Electric är högst avgörande faktiskt.

Själv så valde vi färgen Dark Knight som är en något mörkgrå färg med någon slags glansig pärleffekt eller vad Hyundai nu kallar det. Jag vill helst inte synas allt för mycket med en skrikig orangeröd färg, utan jag föredrar oftast grått. Det finns säkert minst 50 nyanser av grått som kan få en att bli helt till sig.

Hur som helst förväntas vi få bilen redan nästa vecka eller om hela fyra veckor. Det lät inte helt osannolikt att vi redan skulle kunna få den nu i mars. Tanken är då att jag och sambon ska köra upp till Skellefteå från södra Stockholm. Det blir en smärtfri tripp för den här bilen minsann.

Inkommer med mer intryck i framtiden!

Hyundai Kona Electric 64 kWh (2020) - Beställd

Lite bilder på hur bilen delvis kommer att se ut. Bilden uppe i högra hörnet är enligt säljaren färgen Dark Knight. Utrustningen ser inte riktigt likadan ut som på bilden i vänstra hörnet. Utan vi kommer ha en helt annan mittskärm som är något mindre och den är inte heller glossy utan helt matt runtom.

HQ