Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Köpguide: Racingsimulator

Ni bad om det, vi levererar. I en tid där racingsim-genren är spelvärldens överlägset snabbast växande subgenre har chefredaktör Hegevall gjort en liten köpguide...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För mig började fascinationen för racingsimulation redan 1998 med Papyrus klassiska Grand Prix Legends som i mångt och mycket var det stora startskottet för genren som idag blomstrar som aldrig förr. Jag spelade det tillsammans med en Microsoft-ratt som då helt saknade force feedback, fastnaglad med plastgrunka på ett Ikea-skrivbord och med en 19"-skärm som var tjockare än en normalstor soffa. med dagens mått var min första simracingrigg såklart ett enda stor massivt jätteskämt, men då - Var det enligt mig det fränaste jag visste. Sen dess har det bara rullat på. Logitech G25 och helsvenska GTR 2 satte djupa spår i mig precis som Grand Prix 4 och Forza Motorsport 4 (fortfarande överlägset bästa racingsimulatorn till konsol, någonsin) och senare även (till viss del) Iracing.

Jag har ägt, sålt, testat och köpt ett tjugotal olika rattar och minst lika många olika uppsättningar av pedaler och under de senaste 18 månaderna har allting intensifierats, rejält. Covid medförde en otrolig utveckling inom simracing och det prylsegment som krävs för att få ut max ur sitt racingspel, och mitt i allt detta har vi stått, med vårt dedikerade racingrum på 16 kvadratmeter och fokus på att komma så nära verkligheten som möjligt. Just nu kör vi en 6DOF-Frankenstein-rigg bestående av två olika motionsystem (Simrig SR2 + NLR Traction Plus) här på Gamereactor och kunde inte vara nöjdare än vad vi faktiskt är. Nedan har jag samlat en del köptips, prylar som jag gillar och tycker är värda pengarna vilket såklart innebär att jag utelämnat en del plastskräp i budgetsegmentet som jag bara anser vara att kasta bort pengarna. Hoppas det hjälper dig på traven och hoppas att du likt mig fastnar så pass djupt i denna underbara subgenre att du lever sladdvänligt grovgrus och perfekt avvägd apex-attack.

R A T T
Det finns såklart en absolut uppsjö av olika rattar och mycket har hänt inom detta produktsegment det senaste året, eller två åren. Mycket har förändrats. Beroende på vilken budget, vilket format eller vilket användningsområde man har går det att hitta en rad olika mer eller mindre passande lösningar i rattdjungeln och nedan tänkte vi rekommendera våra favoriter i olika prisklasser.

Köpguide: Racingsimulator
För 3500 kronor kan du idag få en direct drive-rattbas (från tyska Fanatec). Hade någon sagt det till oss för två år sedan hade vi gapskrattat, i 121 minuter.
Detta är en annons:

Fanatec CSL DD
(3495 kronor / PC, Xbox)
Världens överlägset billigaste direct drive-ratt är också den tveklöst bästa budgetratten du kan köpa för pengar, oavsett märke, format eller tillverkare. "Direct drive" betyder att styrstaget sitter direktmonterat i själva servomotorn inuti ratten vilket gör att man får en helt annan typ av kraft, precision, snabbhet och framförallt detaljrikedom än i en traditionell, kugg, rem eller kedjedriven ratt. I slutet av året avser Fanatec att släppa en CSL DD enkom till Playstation 4/5 med Gran Turismo-kringla, på, och vi kommer naturligtvis att recensera den, då.

CSL Elite Fanatec McLaren GT3 V2
Den mest prisvärda kringlan som Fanatec säljer till sina rattbaser är utan tvekan McLaren GT3 V2, som är alldeles underbart bra trots det blyga priset.

Köpguide: Racingsimulator
Thrustmasters bästa ratt kommer kitat med en Sparco-kringla som är riktigt fin. Pedalerna som medföljer är dock inget vidare.

Thrustmaster TS-XW Sparco
(7195 kronor / PC, Xbox)
Thrustmasters bästa ratt levereras med Sparco-kringlan P310 som kommer från racingvärlden och är superb. Bara den, löst, kostar närmare 2800 kronor vilket tillsammans med en bra rattbas (remdriven) och godkända pedaler gör detta till en trevligt paket, för den som vill köpa allt i ett och samma paket samt gillar Thrustmasters prylar. Det ska sägas dock, denna rattbas är inte lika bra som Fanatec CSL DD och dessa pedaler är inte lika bra som Fanatecs nya CSL Pedals.

Detta är en annons:

Thrustmaster T-GT II
(7990 kronor / PC, Playstation 4/5)
Den är helt klart för dyr. Minst 1500 kronor för dyr, men samtidigt just nu den bästa helhetslösningen för dig som avser att primärt köra Gran Turismo Sport till Playstation 4 eller Playstation 5. Rattbasen är kraftfull och rapp och kompatibiliteten med Polyhony Digitals enormt populära racingtitel är alldeles strålande.

Köpguide: Racingsimulator
Fanatecs DD2:a är enligt oss på Gamereactor världens bästa rattbas, oavsett prisklass, format eller kategori.

Fanatec DD1 & DD2
(11 995 kronor / PC, Xbox)
Om du, likt oss på Gamereactor, vill ha det bästa som går att uppbringa - Är det Fanatecs flaggskeppsratt DD2 som gäller, som förvisso saknar en liten smula detaljrikedom jämfört med finska high end-rattbasen Simucube 2 Ultimate, men samtidigt är enklare att äga och bättre implementerad i så gott som varenda racingtitel Iracing undantaget. DD2 är en underbart bra rattbas med 25nm i styrka som är mer än vad någon människa mäktar med, tonvis med detaljer, rapp servomotor och otrolig precision. DD1:an är verkligen inte mycket sämre och tillsammans med den alldeles fenomenala Fanalab-mjukvara är detta ett givet val för den riktigt kräsne.

P E D A L E R
Fanatec CSL pedals
(799 kronor / PC, Playstation, Xbox)
Världens bästa budgetpedaler stavas Fanatec CSL Pedals, den nya modellen som helt tillverkats i metall och som erbjuder en racingkänsla som inga andra pedaler i denna prisklass kan tävla med. Det släpps dessutom en loadcell-tillsats i slutet av året som kommer att göra bromspedalen 100% bättre för en blyg peng.

Detta är en annons:

Fanatec Clubsport V3
(3595 kronor / PC, Playstation, Xbox)
De bästa pedalerna på marknaden under 4000 kronor är Fanatecs Clubsport V3-variant som ger massa prestanda för pengarna. Bromspedalen är enligt oss på Gamereactor lite väl "vek" men går enkelt att stärka upp med hjälp av Fanatecs eget broms-kit med styvare fjäder och hårdare gummipackningar. I slutändan ett fantastiskt pedalset.

Heusinkveld Sprint
(7295 kronor / PC)
Holländska Heusinkvelds "instegspedaler" är en dyr historia men värda varenda öre. Dessa är bättre än Fanatec V3 men inte mycket bättre. Gasen är en smula mer detaljerad och bromspedalen är styvare och ger lite mer känsla. Här på redaktionen använde vi oss av dessa i vår Racingsimulator under ett helt år, och var supernöjda.

Köpguide: Racingsimulator
Heusinkvelds nya Ultimate Plus-pedaler är snordyra, men alldeles briljanta.

Heusinkveld Ultimate+
(13 995 kronor / PC)
Heusinkvelds flaggskeppspedaler uppgraderas nyligen från "Ultimate" till "Ultimate+" och i slutändan handlar detta om några av de bästa pedalerna du hittar i hela simracingvärlden. och ja, priset skvallrar ju naturligtvis om rena rama toklyxen. Vi har använt dessa pedaler i vår rigg i lite över en månad nu och älskar dem, innerligt. Hydrauliska kolvar gör att känsligheten klår det mesta och det innebär att du som förare kan modulera gasen och bromsen på ett annat sätt än med billigare modeller.

Detta är en annons:

V Ä X E L S P A K
Fanatec CS Shifter SQ
(2595 kronor / PC, Playstation, Xbox)
Fanatecs standardspak kan båda agera H-pattern-låda för den som vill ro växlar på gammalt vis och fungera som sekventiell låda, vilket gör den unik och olidligt prisvärd. Den är ställbar, hållbar och trevlig. Kanske inte riktigt sådär mekaniskt tungt och verklighetstrogen som vissa dyrare alternativ men ändå riktigt bra, särskilt med tanke på det blyga priset.

Aiologs Sequential Sim Shifter
(1695 kronor / PC)
Simracingvärldens absolut mest prisvärda växellåda kommer från ryska Aiologs, och den är alldeles briljant. Den är liten, handbyggd i metall och hur hållbar som helst. Den har ett perfekt "klick" och har under 14 månaders dagligt användande här på redaktionen aldrig någonsin krånglat.

Köpguide: Racingsimulator
Kinesiska Simagic har precis släppt den nya sekventiella växellådan Q1-P som är sådär tungrodd, mekanisk och rejäl, precis som en riktig racinglåda i en riktig racingkärra.

Simagic Q1-P Sequential Shifter
(3999 kronor / PC)
Kinesiska Simagics nysläppta växellåda är en sekventiell variant som är så ordentligt byggd att den skulle kunna härstamma direkt från en racekärra. Växlingarna är sådär klunkigt hårda, tunga, metalliska, mekaniska som få TV-spelsgrejor är, och minus den icke-synkade och därmed helt värdelösa LED-displayen på lådans övre del, är detta en briljant pryl för den seriösa simracern.

Detta är en annons:

H A N D B R O M S
Fanatec Clubsport Handbrake
(1299 kronor / PC, Playstation, Xbox)
Den är lite rapplig, inte särskilt rejäl och den flexar lite väl mycket i sidled. Men för 1300 spänn finns det inget bättre. Fanatec har enligt rykten en Podium-handbroms med hydraulisk kolv, på gång, och här på Gamereactor ser vi naturligtvis rysligt mycket fram emot den.

Heusinkveld Sim Handbrake
(2995 kronor / PC)
Holländska Heusinkvelds nya, hydrauliska, handbroms är ett vrålfynd som egentligen borde kosta det dubbla, så bra är den. enkel att montera på din rigg, supertålig, ursnygg och med superb känsla. Mjukvaran som hör till är dessutom lysande.

R I G / C O C K P I T
Playseat Challenge
(2395 kronor)
Om du inte har plats med en fullstor racingrigg utan vill ha något enklare utan att tumma på känslan av att sitta i en tävlingskärra, är Playseat Challenge värt att kika närmare på. Den ser på bild ut som en solstol men är klart, klart mer rejäl och stadig i verkligheten och så länge du inte matchar den med en direct drive-rattbas med 20nm i vridmoment (eller mer) så fungerar den kanon. Särskilt smidig är den eftersom du kan vika ihop den med ratten monterad och stoppa undan den i en skrubb, när frugan fått nog av dina racingutsvävningar.

Köpguide: Racingsimulator
Swedish Rig Designs alu-riggar är superba, och billigast på marknaden. Vi använder oss av Ultimate på Gamereactor, som Autolack i Östersund målat guld metallic åt oss. Superläckert.

Swedish Rig Design SRD Pro
(3169 kronor)
Det finns verkligen ingen racingrigg i världen som är mer prisvärd än helsvenska Swedish Rig Designs Pro-modell som kostar strax över 3000 kronor och därmed är ett absolut megafynd. Bra kvalitet på aluminiumprofilerna, smarta monteringslösningar och suveräna möjligheter till att själv meka ihop egna lösningar och framförallt bygga ut den för nya prylar, gör detta till vår favorit.

Simlab P1-X Sim Racing Cockpit
(7495 kronor)
Även om vi anser att Swedish Rig Designs riggar är klart mer prisvärda (inte minst med tanke på att de och denna är konstruerade av exakt samma typ av aluminium-profiler) är Simlabs omtyckta PX-1-cockpit ett klockrent alternativ för den seriösa simracingfanatikern. Rejäla, lättbyggda grejor som naturligtvis går att förändra och bygga ut enligt egna önskemål.

M O T I O N S Y S T E M
Simrig SR1
(29 995 kronor / PC)
Helsvenska Simrigs instegssystem heter SR1 och det är enligt oss på Gamereactor det överlägset bästa motionsystemet för den här prislappen som du kan införskaffa. Jämfört med bland annat D-box billigaste grejor (som ändå är nästan dubbelt så dyra) eller Next Level Racings Motion V3 Seat Mover-lösning är SR1 överlägset när det kommer till "bang for buck". Här får man 3DOF ("degrees of freedom") med superb detaljrikedom i ett kompakt och väldigt tyst paket, som designats och tillverkats här i Sverige.

Köpguide: Racingsimulator
Svenska Simrig gör motion-systemet SR1 och SR2, och det finns ingenting på marknaden i samma prisklass som kan konkurrera. Ingenting.

Simrig SR2
(39 995 kronor / PC)
Simrigs flaggskeppssystem SR2 påminner väldigt mycket om SR1 men drivs av dubbelt så mycket ström, rör sig dubbelt så många gånger per minut, tål nästan dubbelt så mycket vikt och erbjuder lite drygt dubbelt så mycket detaljer, för endast 10 000 kronor mer än instegsprylarna. SR2 är ett helt underbart system som för 39 000 kronor skåpar ut allt motstånd under 90 000 kronor.

Next Level Racing Traction Plus Motion Platform
(60 995 kronor / PC)
För den som vill simulera över- och understyrning ("sway" och "slide") är det Next Level Racings hysteriskt välbyggda Traction-plattform som gäller och vi har nyttjat vår i dryga 1700 timmar här på redaktionen, med noll problematik och konstant, fantastisk prestanda. Den går dessutom att kombinera med ett Simrig SR1/SR2-system om man är lite flink i fingrarna och sågar till ett par stålplattor, vilket vi gjort. En alldeles utomordentligt lysande produkt som är väl värd sin rejält tilltagna prislapp.

M O N I T O R
Asus VP28UQGL 28"
(3995 kronor)
4K, 1 millisekund i input lag och Freesync-stöd gör denna gamingmonitor till ett klockrent budgetalternativ till din simulatorrigg. Att köpa tre stycken av dessa för 12 000 kronor och sätta upp en "triple screen"-lösning är dessutom ingen dum idé.

Samsung C49J890 49"
(9395 kronor)
Denna ultrakurvade gamingskärm på hela 49 tum är ett strålande enskärms-alternativ för den simracingtokige. Skärmen omsluter dig som spelare tack vare ultrawide-bildration och den kurvade bildytan och med 4K-upplösning, 144Hz och fem millisekunder i input lag, är den klockren.

LG C1 OLED 55"
(17 995 kronor)
LG är absolut världsledande på TV-fronten och då inte minst för oss gamers, då deras OLED-skärmar skryter med lägst mängd input lag av alla OLED-modeller som finns på marknaden. C1 är strålande. Helt fenomenal, och lysande för simracing. Här på Gamereactor använder vi oss av tre stycken LG CX 55" (OLED) vår simrigg för en sammanlagd bildyta på 165", och vi kunde verkligen inte vara mer nöjda än vad vi är.

Om du har några frågor om produkter eller vill diskutera simracingprylar med mig, shoot! Jag besvarar alla kommentarer. /Petter



Loading next content