Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactors Spåkula: Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI

I denna artikelserie kikar Gamereactor närmare på en rad olika kommande spel för att se och klargöra vad vi tycker, och framförallt tror...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Gamereactors Spåkula: Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI

Redfall (Sommaren 2022 / PC & Xbox)
Även om den lite Sabrina: Tonårshäxan-inspirerade första trailern från E3 bara var förrenderad, så stod det snart klart att Arkane Studios just nu håller på med något som låter som lite av ett drömspel för egen del. De siktar nämligen på att erbjuda både single- och multiplayer i en öppen värld där vi tillsammans ska jaga (eller kanske jagas) av vampyrer. Tack vare valet av New England som skådeplats, tror jag vi kan se fram emot en blandning av både nytt och riktigt gammalt med den där rustika looken på omgivningarna som vi ofta ju förknippar med landsändan. Hittills har fyra karaktärer presenterats, och jag hoppas att det även kommer en femte (det är alltid kul med fler klasser än spelare i gruppen så någon alltid måste väljas bort), samt att det ska gå att skräddarsy de olika kämparna på ett sådant sätt att de kan passa alla spelstilar. Att vi till detta utlovas innovativt gameplay gör att jag har detta högt på min egen lista över spel jag ser fram emot.

Gamereactors Spåkula: Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI

Hogwarts Legacy (2022 / PC & konsol)
Ända sedan jag läste de första Harry Potter-böckerna har jag velat få se en TV-serie baserad på Hogwarts som bättre kan illustrera det faktum att eleverna faktiskt går där under hela skolår, med allt vad det innebär. Jag har även drömt om ett riktigt bra onlinerollspel som låter mig uppleva detta själv, och Hogwarts Legacy ser ut att kunna bli just detta. Warner har gett utvecklarna nödvändig tid och resurser, och äventyret utspelas för så länge sedan att Harrys eskapader inte är något vi behöver bry oss överdrivet mycket om. Med lite tur kommer vi kunna få studera till trollkarlar, gå på äventyr i omgivningarna, besöka Hogsmeade samt dänga bossar ihop i vad som ser ut att bli ett slags ultimat kärleksbrev till alla oss Potterheads. Jag håller tummarna för att det går att få ihop allt på ett bra sätt som kan återskapa lite friktion mellan de olika elevhemmen så vi kan försöka leda just vårt till seger, hamna i rätt sällskap (team Slytherin tack!), spela Quidditch och vara bäst på lektionerna.

Detta är en annons:
Gamereactors Spåkula: Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI

Warhammer 40,000: Darktide (Våren 2022 / PC & Xbox)
Jag spelade något ohemult av Warhammer: Vermintide 2 när det släpptes för några år sedan. Det var verkligen uppbyggt som ett spel från förr, där jag egentligen gjorde samma sak om och om igen bara för att det var så sabla kul. Sakta men säkert byggde svenska Fatshark ut spelet med mer innehåll och variation samt extra banor. Även om jag inser att det låter närmast perverst fantasifattigt, så är just denna modell precis vad jag hoppas på även från den fristående uppföljaren Warhammer 40,000: Darktide. Även om de frodiga fantasy-världarna är utbytta mot stenhård scifi, så vill jag ha mer av precis det jag fick i Vermintide 2. Det betyder i praktiken underhållande banor som tål att spelas om hundra gånger för att gameplay är så bra och utmaningarna går att skaka om samt karaktärer som är så pass varierade att jag inte tröttnar på dem. På lite sikt får det sedan gärna tillföras mer innehåll, men just den här underhållande kärnan är viktigast.

Gamereactors Spåkula: Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI

The Elder Scrolls VI (Okänt / PC & Xbox)
När jag spelar spel själv utanför mitt älskade jobb här på Gamereactor, så tenderar det att bli multiplayer. Men det finns undantag. Förra året spelade jag Yakuza: Like a Dragon i över 100 timmar och även Octopath Traveller tog mig något liknande. Men så finns det The Edler Scrolls-serien. Här har jag ledigt slagit ihjäl över 300 timmar i de tre senaste numrerade delarna, och jag vet såklart att flera av er andra lirat mer än så. Men Bethesdas rollspel har verkligen något och att ge sig ut på strövtåg i marker man aldrig tidigare besökt, bara för att få sidouppdrag under varje sten man vänder på - är en känsla jag älskar. Och just detta är något jag hoppas är intakt till del sex, oavsett när den nu släpps. Just att kunna gå omkring och utforska och känna att jag gör något för första gången, trots att jag vet att miljoner spelare redan varit före, är vad som kännetecknar The Elder Scrolls-serien för mig. Vidare hoppas jag att Bethesda inte gör spelet till mer av en actionserie än det redan är. The Elder Scrolls får gärna vara lite klumpigt och ha alla dessa siffror och värden på allt, just för att det passar spelmekaniken i en tid då allt tenderar att vara strömlinjeformat.

Detta är en annons:

Fick jag fritt välja värld, så tycker jag att det är alvernas tur denna gång. Allra helst hoppas jag på Valenwood, Bosmers (Wood Elves) värld. Jag tänker mig enorma skogar där ny teknologi får briljera, städer som helt ligger i trädtoppar och ett närmast paradisiskt samhälle. Efter det kalla Skyrim och det mörka Morrowind, hade det varit trevligt att få utforska denna del av Tamriel. Till sist både tror och hoppas jag att Bethesda nu kan använda Microsofts plånbok till extra beta-testning så vi får ett mer finslipat spel än det varit senaste tio åren. Att så omfattande rollspel som Bethesdas inte är helt avlusade köper jag, men utrymme för förbättring finns onekligen - och med ens finns potential för ett av tidernas bästa äventyr.

Tidigare delar ur denna artikelföljetong:
Guardians of the Galaxy & Gotham Knights
Halo Infinite & Gran Turismo 7



Loading next content