Svenska
Gamereactor
artiklar
Far Cry

Far Cry - på besök hos utvecklarna

Martin packade väskorna och stack till Tyskland för att träffa teamet bakom kommande Far Cry. Läs hans intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Vad är det första du tänker på när du hör ordet söderhavsö? Bländande solsken, värme och ett ljusblått, närmast kristallklart vatten? Pippis pappa? Törstsläckande paraplydrinkar med någon fashionabelt färgad dryck och suset från vinden som smeker kokospalmerna? Finkornig sand som smeker fotsulorna och en svalkande bris som kommer precis när man börjar känna tillstymmelse till svett? Jag åkte till Tyskland för att träffa en spelutvecklare som vill förändra vår syn på Söderhavet. Nu ska paradiset associeras med ond bråd död, vinande kulor, tokarga militärer. I alla fall om Crytek får som de vill.

Möt Jack Carver, en kille som livnär sig på att frakta passagerare mellan Stilla havets tropiska öar. Vem han är eller vad han gjorde innan han blev någon slags söderhavsluffare iförd stilenlig hawaii-skjorta är höljt i dunkel. Jack anlitas av Valerie, en snygging till reporter som är ute efter att göra ett scoop om några mystiska militärsnubbar som huserar på några av öarna. Valerie visar sig vara lite av en undercoverreporter och att undgå upptäckt är givetvis viktigt. Nu går det ju inte alltid som man tänkt sig och helvetet bryter lös. När Jack vaknar upp igen befinner han sig liggandes bland skräp och gamla lianer i en gammal japansk bunker från andra världskriget. Det är här spelet startar. Vem Jack egentligen är och vad han har för bakgrund avslöjas lite i taget. En sak är i alla fall säkert, han är ingen vanlig liten mespropp. Sådana brukar inte kunna hantera handgranater och automatkarbiner lika lätt som sina bordsbestick. Nej, att Carver är en spelkaraktär av det tuffare virket, det är helt klart. Men riktigt säker kan man ju inte vara, för i Far Cry är inte mycket vad man tror från början och under spelets gång kommer sanningen om Jacks bakgrund, Valeries motiv och de mystiska militärernas mål att sakta rullas upp och avslöjas.

Spelet är, som ni säkert sett, fantastiskt snyggt. Djungler och annan växtlighet saknar motstycke och Cryteks teknik - Polybumping - för att skapa lågpolymodeller av avancerad geometri, ger fiender och andra objekt en detaljrikedom som gör att man mest sitter och kurrar av vällust. Stränderna och de rullande vågorna skulle göra sig i vilken resebroschyr eller Robinsonepisod som helst. Man har skruvat ihop en egen fysikmotor som ger spelets objekt det naturliga beteende som vi vant oss vid att se den senaste tiden. Den har dock samma problem som vissa andra fysiksimulatorer - nämligen att man valt att göra alla objekt väldigt lätta. Skjuter man med en pistol på en trälåda beter den sig som om den vore av papp. Om en fiende tål fyra träffar innan döden inträffar tar han de första tre som en man för att sedan singla iväg som en upp-blåsbar gummidocka av det fjärde. Men, man har inte gjort det enkelt för sig och köpt standardprodukten Havoc och det ska man ha en honnör för. I samma "gör det själv"-anda har man även plitat ihop en av de mest djävulska AI-modeller som skådats. Tyckte du att marinsoldaterna i Half-Life var listiga? Jag kan säga att de har samma känsla för avancerad strategi som ett dagisbarn om man jämför med fienderna i Far Cry. De har moral och en befälsstruktur. Skjuter du en så någon annan hör kommer han att ropa på hjälp, men bara om han tror att han inte kommer att klara av dig ensam. Knäpper du deras gruppchef kommer de att få problem att understödja varandra utan måste agera som individer istället för som en samtrimmad stridsenhet. Kort sagt; AI:n i Far Cry är mycket avancerad.

Det här är en av de saker som gör Far Cry så trevligt att spela. Eftersom mycket lite av spelet är scriptat kan man själv välja hur man ska ta sig förbi ett hinder. Det finns alltid flera alternativ att välja mellan. Varför inte slänga iväg några stenar för att lura bort den patrull som letar efter dig och sedan smyga iväg istället för att meja ner dem med automateld och riskera att få en halv armé letandes efter dig under ormbunkarna. Till sin hjälp har du, förutom en arsenal av verklighetstrogna vapen, bland annat en kombinerad kompass/radar. Med denna ser du var de fiender är som du upptäckt en gång och var de tittar samt om de upptäckt dig. Ett bra verktyg, speciellt om man har valt att som Hjortfot listigt smyga sig förbi en postering istället för att anfalla rätt fram. Med hjälp av den kraftfulla spelmotorn kan man ha riktigt stora kartor. Medelkartan i spelet är cirka fyra kvadratkilometer och det läckra är att det inte finns tillstymmelse till kulissbakgrunder eller annat fusk. Alla platser du ser kan du ta dig till. Och till platser långt borta tar man sig bäst med fordon. Far Cry bjuder på ett antal olika. Allt från terrängfordon till båtar och hängflygare finns med. Och de har bättre körkänsla än vad jag förväntat mig.

Far Cry är utvecklarna Cryteks första spel och man gör ingen hemlighet av att spelet är lika mycket en demonstration av deras nya och glänsande spelmotor - Cry Engine - som det är ett försök att skapa en fängslande spelupplevelse. Att sådana försök kan gå käpprätt åt varmare platser har vi tidigare sett med bland annat Unreal 2. Så vad är det som gör att Far Cry inte kommer att gå samma pinsamma öde tillmötes? Ja säg det. För på samma sätt som i fallet med Unreal 2 känns det inte som om man riktigt har ansträngt sig för att göra en bra ensamspelarkampanj. Och även om den inte är något att skämmas över talar man hellre om de fina modifikationsverktyg som följer med spelet och hur mycket man stödjer alla kommande försök att göra Far Cry-moddar. Förhoppningen är att några eldsjälar kommer att konstruera ett nytt Counter-Strike-fenomen med Far Cry som grund givetvis.

Kommer man att frälsa världen med nästa generations förstapersonsskjutare eller är det bara en trist teknikdemo utan spelglädje man presterat? Svårt att säga, synd är det i alla fall att lanseringen är uppskjuten till våren 2004 och spelet kommer att hamna mitt i det ormbo som Half-Life 2 och Doom 3 då utgör. Om Far Cry kommer att kännas lika fräscht i den konkurrensen återstår att se.

Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry
Far Cry

Relaterade texter

Far CryScore

Far Cry

RECENSION. Skrivet av Martin Forsslund

På utsidan är det ett vackert söderhavsparadis. Men bakom den glittrande ytan döljer sig en mörk ondska...

Far Cry Classic har utannonserats

Far Cry Classic har utannonserats

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Ubisoft har just nu sin E3-presskonferens på gång och utgivaren har nu utannonserat Far Cry Classic, en konsolversion av det... tja, klassiska actionspelet av Crytek....

HD-remake av första Far Cry på väg?

HD-remake av första Far Cry på väg?

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Far Cry kan komma att släppas i en HD-version. Den brasilianska åldersmärkarbyrån har nämligen listat just Far Cry HD bland kommande spel. Denna högupplösta utgåva sägs...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy