Svenska
Gamereactor
artiklar
Metroid Prime 4

Min önskelista: Metroid Prime 4

Vi har fortfarande inte sett en ynka stillbild från Metroid Prime 4, men det hindras oss inte från att drömma om titeln i fråga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Vi vet att Metroid Prime 4 är under utveckling. Vi vet även att Retro Studios står bakom utvecklingsspakarna efter det att Bandai Namcos första försök inte höll måttet. Efter det vet vi däremot ingenting. Zip. Nada. Vad är då bättre än skingra denna dimma av ovetskap än med att drömma sig bort en stund? För detta är vad jag vill se i nästa del i Metroid Prime-sagan.

Switch Pro-stöd
Det är så mycket snack om denna upphottade Switch-konsol numera att vi nästan måste utgå från att den finns på riktigt. Original-switchen är som bekant inte den starkaste maskinen på marknaden, och då jag utgår från att grafikstilen i Metroid Prime 4 kommer vara i samma klass som originaltrilogin så hade lite extra kräm under huven suttit fint. 4K-upplösning och 60 silkeslena bilder per sekund hade varit en trevlig välkomstpresent till Samus och hennes efterlängtade återkomst.

Kenji Yamamoto
Den nästan viktigaste komponenten i Metroid-serien, enligt mig, har alltid varit musiken. Då Samus resor för det mesta sker i ensamhet har ljudlanskapet nämligen fungerat både som en reflektion av prisjägarens inre tankar och känslor samtidigt som de speglat den övergripande stämningen i miljön och resan mot slutmålet. Metroid Prime (1) har sedan förmodligen den bästa musiken i serien och jag hoppas verkligen att Kenji Yamamoto återvänder för att axla kompositörsmanteln ännu en gång.

Inget prat
På tal om ljud. Jag vill inte höra ett enda ord yppas i Metroid Prime 4. Visst, jag kan köpa om man satsar på en mer actionorienterad upplevelse med flera aktörer likt Metroid Prime 3: Corruption att det blir lite prat, men i ärlighetens namn vill jag att Samus ska få vara själv igen. Den där ensamheten är nämligen så synonym med Metroid och jag vill verkligen sjunka in i misären som följer med att vara sin egen räddare i nöden. Det finns ingen annan, det är bara du. Bara du i skorna på världens häftigaste spelhjältinna. Om man prompt sedan ska inkludera röstskådespelare så hade det förmodligen funkat bäst om det sker via ljud- och videofiler som Samus får scanna efter. Att hitta traumatiska övervakningsfilmer från forskare, marinsoldater och rymdpirater som hamnat på fel sida av Metroid-organismens näringsschema hade faktiskt kunna vara ett riktigt stämningshöjande tillägg om det görs på rätt sätt.

Mörkare, läskigare
Metroid har aldrig varit en skräckserie, men det har som bekant alltid funnits den där tryckta känslan av ensamhet och sårbarhet, och jag hoppas man tar tillvara på den ännu en gång när det är dags för del fyra. Det ska nämligen vara läskigt att bege sig till främmande planeter, obemannade rymdstationer och Phazon-fyllda Metroid-kratrar. Jag vill känna hur Samus överkommer denna osäkerhet och blir starkare för varje timma som passerar, och jag önskar verkligen att Retro inte gör spelet för tillgängligt utan vågar satsa på en mer vuxen och ångestdrypande upplevelse.

Metroid Prime 4

Låt oss behålla många egenskaper i början
Visst, det hade på ett sätt inte varit Metroid om Samus inte saknade alla krafter och uppdateringar i början, men i ärlighetens namn är jag lite trött på det stucket. Jag vill inte behöva låsa upp dubbelhoppet, missilerna eller morphbollen ännu en gång utan jag tycker vi bör få inleda med en relativt välfylld arsenal och ta det därifrån. Man skulle liksom tämligen omgående kunna addera nya typer av vapen och förmågor ovanpå de beprövade egenskaperna, och jag tror dessutom att det skulle kunna tillföra mer intressanta nyheter när man inte måste återupptäcka hjulet hela tiden.

En planet, inte flera
Metroid Prime 3: Corruption lät oss resa mellan olika planeter och utforska olika rymdkulturer och miljöer. Detta funkade bitvis väldigt bra med historien man ville berätta, men jag tycker trots det att man återigen bör återgå till receptet med en ynka planet för Samus att utforska. Treans miljöer kändes nämligen lite nakna och uppstyltade om man jämförde med den sammanflätande naturen vi såg på Tallon IV, och jag ser gärna att man satsar på kvalité kontra kvantitet när det kommer till att bygga ihop platser och scenarion. Att slippa behöva hitta sitt skepp för att resa till ett annat solsystem, bara för att man glömde en missiluppgradering hade varit väldigt trevligt förövrigt.

Flera kontrollmöjligheter
Med Metroid Prime 3: Corruption, och senare även i Metroid Prime Trilogy, lyckades Retro och Nintendo verkligen få till en snudd på perfekt rörelsekontroll med hjälp av Wii-fjärren och den tillhörande nunchuck-dosan. Jag ser sedan gärna att man försöker återskapa den magin i del fyra, detta trots att Joycon-enheterna inte riktigt är lika trevliga att hålla i näven som dess föregångare. Kanske att den beryktade Switch Pro kommer med en bra lösning som fixar ergonomi och precision, men oavsett vad så tycker jag man även borde satsa på flera olika alternativ till att styra Samus. Alla var nämligen inte helt sålda på kontrollen i trean och jag hoppas man erbjuder klassiska kontrollscheman blandat med mer rörelsekänsliga varianter.

Ingen multiplayer
Även om flerspelarläget i Metroid Prime 2: Echoes inte var genomusel så kändes det väldigt malplacerat att slunga fyra olika prisjägare gentemot varandra i klassiska dödmatcher. Att del två sedan är den svagaste delen i trilogin gör ju dessutom att man misstänker att en del av fokuset och resurserna gick åt från kampanjen till att hafsa ihop denna halvdan actionupplevelse för en till fyra spelare. Låt därför bli detta i Prime 4, tack. Fullt fokus på en bra singleplayer-upplevelse. Det är det vi vill ha.

Metroid Dread
Det här är en rätt oväsentlig önskning egentligen, men jag vill verkligen få upp hoppet på nytt gällande Metroid Dread. Metroid Dread är som bekant det beryktade 2D-Metroid som enligt uppgifter skulle lanserats till Nintendo DS under 2006, och spelet i fråga tros även ha varit fortsättningen på den kritikerrosade GBA-titeln Metroid Fusion. Spelet släpptes dock aldrig, eller visades ens upp för den delen, men det gör inte att fansen har glömt bort att äventyret kan ha existerat en gång i tiden. I Metroid Prime 3: Corruptions, som släpptes 2007, kunde man dessutom läsa inuti en datafil: "Experiment status report update. Metroid project 'Dread' is nearing the final stages of completion", och även om den antydan har viftats bort i omgångar genom åren så vill jag fortfarande tro att Dread-projektet lever vidare och att vi får se ett nytt tvådimensionellt Metroid som utspelare sig efter Fusion-kapitlet. Vad hade sedan varit bättre än att hålla liv vid rykteskarusellen genom ett smarrigt Dread-påskägg i Metroid Prime 4? Jag håller tummarna i alla fall.

Relaterade texter

Halo-designer inblandad i Metroid Prime 4

Halo-designer inblandad i Metroid Prime 4

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Metroid Prime 4-utvecklingen blev som bekant omstartad och därmed är det osannolikt att spelet släpps förrän absolut tidigast 2021. Orsaken var för låg kvalitet på det...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy