Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Elden Ring

Min önskelista: Elden Ring

Vi vet egentligen ingenting om From Softweres numera mytomspunna projekt men det har inte hindrat Mackegård från att sätta ihop sin ytterst personliga önskelista...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

E3 ligger runt hörnet och med det kommer tvåårsjubileet av den första och hittils enda glimten vi fått av From Softwares mytomspunna samarbete med Game of Thrones-pappan George R.R. Martin. Ännu vet vi inte mycket om spelet i fråga men om vi tar med i beräkningen alla tidigare verk från studion och blandar det med den fragmentariska information vi faktiskt har fått om Elden Ring så kan vi börja fila på en grund till våra spekulationer. Jag kommer därför att hänvisa en del till gamla spel från samma utvecklare trots att Elden Ring ju är en helt ny titel.

Invasioner
Något som definitivt har bidragit en hel del till Souls-spelens storhet och återspelningsvärde, utöver den hårda men rättvisa svårighetsgraden, är möjligheten att få sin värld invaderad av en annan spelare, vars enda uppdrag är att hitta och döda dig. Det är ett unikt flerspelarläge som ofta leder till helt enastående sammandrabbningar där inte bara en massa surt förvärvade själar står på spel utan framförallt alla parters heder, ära och självrespekt. I From Softwares senaste titel "Sekiro: Shadows Die Twice" uteblev läget helt och hållet och det är för mig en av de största anledningarna till att spelet inte heller flög lika högt som exempelvis Dark Souls. Därför hoppas jag nu att jag att Miyazaki och resten av gänget bakom Elden Ring tar sitt förnuft till fånga och återupplivar denna långa tradition av mord, svett och tårar för utan den skulle något väldigt viktigt gå förlorat och ett helt community av Souls-veteraner skulle bli väldigt besvikna.

En stor varierad spelvärld
Vi vet än så länge väldigt lite om hur världen i Elden Ring kommer att se ut och just nu känns allt möjligt. Jag hoppas på att From Software verkligen tar ut svängarna med den nya generationens hårdvara och låter oss uppleva en stor varierad värld med ett genomgående tema som håller ihop allt på samma sätt som den viktorianska stilen gjorde underverk för Bloodborne. Jag vill resa från djupa kolsvarta hålor, långt nere i berggrunden till nedgångna träskmarker, stora ödelagda städer, himmelska slott, heliga tempel och verkligen få uppleva världen som en stor sammanhängande plats istället för en serie sammanlänkade banor.

Elden Ring
Detta är en annons:

Patches återkomst
Det är nu över tio år sedan som vi hade oturen att först stöta på den gamla bluffmakaren i Demon's Souls lavaprydda tunnelstad. Sedan dess har Patches blivit en fanfavorit och ett återkommande ansikte som har ställt till det för utvalda krigare i många av From Softwares äventyr genom åren och jag hoppas såklart på ett kärt återseende även i Elden Ring. Att återigen få bli nedsparkad i ett mörkt hål av vår pålitlige polare vore pricken över i:et i en upplevelse signerad Miyazaki och From Softwere.

Fullt optimerat för den nya generationen
Skippa Playstation 4 och Xbox One den här gången låt oss uppleva den fulla kraften som vi vet att ni vill släppa lös till de nya konsolerna utan att hållas tillbaka av gamla format. Jag hoppas verkligen att Elden Ring blir ett spel som vi kan se tillbaka på som en av titlarna som definierade den nya generationen och drog nytta av all kraft och tillgänglig teknik som Playstation 5 och Xbox Series X bjöd på. Ge mig ett superdupersnyggt spel i 4K med 60 bilder per sekund, ray tracing, och ett Dual Sense-stöd som överglänser självaste Astro's Playroom där varenda hugg med svärdet känns ut i fingerspetsarna, så kommer jag och många andra att vara väldigt, väldigt tacksamma.

Släpp under hösten 2021
Vi vet som sagt fortfarande ytterst lite om Elden Ring och i vilket skick det är i men jag hoppas att den här radiotystnaden vi utsatts för av utvecklarna är ett medvetet PR-trick för att hålla oss fans på tårna och att From Software i själva verket är mycket närmare en färdig produkt än vad vi vågat hoppas på. Fallout 4 överraskade en hel spelvärld när det utannonserades i juni 2015 med beskedet att det skulle släppas på marknaden ynka fyra månader senare och trots att Elden Ring har varit bekräftat i snart två år så finns där en liknande öppning att överraska oss med en chockrelease i september/oktober.

Proppat med nordisk mytologi
Att Elden Ring åtminstone delvis hämtar inspiration från fornnordiska myter och legender vet vi vid det här laget och om det är något jag vill se From Software ta sig an så är det just det. God of War och Assassins Creed: Valhalla har visat att vikingatidens fabler är på modet just nu och jag blir fnittrig av blotta tanken på att samma grundmaterial nu ska behandlas av hjärnorna som gav oss Artorias, Orphan of Cos, Ornstein och Smough, Ludwig och Old Munk. Jag hoppas på mörka förvridna versioner av kända och okända fornnordiska väsen som kan ge oss ett nytt sätt att se på vårt gamla vikingaarv.

Detta är en annons:

En dold men rik berättelse
From Softwares ödelagda spelvärldar har alltid handlat om mer än bara död och pina. Under ytan har det alltid funnits en häpnadsväckande detaljerad saga som sträcker sig långt utöver det vi själva fått bevittna under vår resa. Genom korta beskrivningar av föremål eller hastiga ordväxlingar med främlingar har vi sakta men säkert kunnat pussla ihop vad som egentligen döljs under ytan i den grymma och oförlåtande värld som vi befinner oss i. Somliga tycker att det är ett för luddigt sätt att driva en berättelse framåt men de missar poängen. Informationen som vi fragmentariskt matas med har aldrig varit menad att föra sagan framåt utan skildrar bara grunden till den berättelse som du, spelaren, hjälten om du så vill, själv kommer att skapa under resans gång. Vill du förstå vad som hänt tidigare måste du vara lyhörd mot din omgivning och ställa frågor till världen runtomkring dig, för svaren finns där. From Software är mästare på att skapa djup i sina världar som håller fansen investerade i att hitta sanningen under flera år efter releasen och jag vill ha mer av den varan i Elden Ring.

Överraska mig
När det kommer till kritan så är det egentligen det jag vill helst av allt, att bli totalt bortblåst av helt nya mekaniker, karaktärer, bossar, händelser och intriger i en galen, genialisk harmoni av hederlig japansk briljans. Hypetåget och spekulationerna kring Elden Ring har idag gått så långt överstyr att utvecklarna inte har en chans att tillfredsställa alla kritiska fans som inte förväntar något mindre än ett mirakel vid det här laget. Det är därför min största önskan, när jag äntligen får lägga vantarna på Elden Ring, att jag får bli ordentligt överraskad av upplevelsen, vilken form den än kommer i.

Relaterade texter

3
15 minuter nytt gameplay med Elden Ring

15 minuter nytt gameplay med Elden Ring

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Som vi kunde berätta igår skulle vi idag få se mer från Elden Ring, och Bandai Namco höll sitt löfte. En längre del av presentationen fokuserade på online-multiplayer,...

5
Elden Ring försenat till februari

Elden Ring försenat till februari

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det verkade som att 2022 som spelår betraktat skulle starta extremt bra när FromSoftware visade den första gameplay-trailern från Elden Ring i somras och samtidigt...



Loading next content