Svenska
Gamereactor
artiklar

Min önskelista: Resident Evil 9

Det går ju att drömma, såklart. Önska sig. Kanske till och med krävs, lite försiktigt sådär. Marie skriver om sina önskemål inför kommande Resident Evil 9, och de är många...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Serien Resident Evil är lite av ett skötebarn för mig, antagligen för att det var det första spelet som tog mig bort från pastelliga drakar och snickarbyxmaffian in i de mer vuxna spelen och jag har varit ett troget fan sen 1998 då jag för första gången fick uppleva Raccon City i Resident Evil 2. Så eftersom Majsan nu självutnämnt sig till en slags Resident Evil-ambassadör har jag rätt många önskemål inför det kommande spelet.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Elden Ring
Zelda: Breath of the Wild
Halo Infinite
Dirt Rally 3.0
Metroid Prime 4
Fable IV
Call of Duty 2021
God of War: Ragnarök
Star Wars Battlefront III
Marvel's Spider-Man 2

Samarbetsläge
Co-op-läget var en flyktig del i serien och försvann nästan lika snabbt som den kom. Personligen tycker jag att just Co-op är ett riktigt trevligt inslag som jag faktiskt tycker fler spel borde ha som tillval. Resident Evil 5 är fortfarande ett av mina absoluta favoritspel när det kommer till just samarbetsläge och i läskiga spel är det alltid gott att ha någon att hålla i handen och någon som hänger med dig in i de mörka källarutrymmena där du vet att ondskan och döden själv väntar på dig. Inte nog med att du då lyckas odla ett par större kulor, har man tur jagar monstren din långsamma partner i stället så du kan lägga tid på att samla prylar och ammunition istället, så win-win.

Spelarvy
Alltså jag är inte kompis med förstapersonsperspektivet. Inte ens ett litet uns. Förstapersonsperspektivet är lite som en ytlig bekantskap som jag kan hänga med i brist på annat. Jag vet faktiskt inte varför men det känns så opersonligt trots att det borde vara tvärtom. Jag vill liksom se min gubbe, varför lägger man annars tid att bygga en grym gubbe med frisyrer till förbannelse och olika kläder och tatueringar när man ändå inte kan se honom annat än i mellansekvenser och när man pausar spelet som en annan fluktare? Just i Resident Evil som är ett väldigt filmiskt skräckäventyr vill jag uppleva det i tredjepersonsperspektiv och jag tycker det borde vara ett val man kan göra i spelet på inställningarna som man kan i så många andra spel. Det är trots allt en smaksak precis som att köra med inverterad Y-axel som en annan mupp. Och vet ni vad? Mitt namn är Majsan och jag är en mupp.

Detta är en annons:

Mer pussel
Något som jag alltid har tyckt är ett skönt avbrott är pussel som dyker upp när man ibland bara behöver pusta ut efter att ha blivit jagad av en två och en halv meter lång klimakterie-man med massiva mammaproblem. Att få låta de små grå jobba är uppskattat hos en gammal problemlösare som jag men jag tycker att det är något som försvunnit mer och mer från serien då inriktningen nu mest läggs på ren och skär action nonstop. Så snälla ge mig mer pussel, det hjälper att lugna ner tantens tarmrörelser efter några timmars hysteriskt zombiepepprande.

Lägg mer krut på skräck än på action
Skräck för mig är något odefinierbart. Det är en känsla, känslan av att inte riktigt veta vad som komma skall. Man kan ana faran, en ensam rullstol, en mörk källare eller en blinkande glödlampa. Ett avlägset ljud från en oidentifierad fiende. Eller som i Resident Evil 2, en lång korridor som badar i mörker men efter en snabb lysning med din ficklampa visar sig se ut som ett slakthus med blod överallt. Inga kroppar avslöjar vad som hänt, bara ett knappt hörbart ljud av tassande fötter. Det är vad skräck är för mig. När man kan göra den mest vanligaste plats otäck, om det så är en polisstation med välbonade golv eller en solig kåkstad i Afrika utan att behöva ta till stereotypa ställen så som sinnessjukhus eller kyrkogårdar för att göra det otäckare. Jag vill ha tillbaka det som gjorde de första fyra spelen så bra, den perfekta balansen mellan skräck, stämning och action. Jag vill slippa stressaction med hundra fiender i minuten och jag vill framför allt slippa känna som om jag blivit in slängd i Tobe Hoopers Motorsågsmassakern igen. Det ska vara läskigt men inte så läskigt så man får fundera på att råna ett ålderdomshem för att komma över ett parti med vuxenblöjor.

Min önskelista: Resident Evil 9
Vad vill du se i kommande Resident Evil 9?

Kända ansikten
Misstänker att det kommer bli en kvinnlig relativt ny protagonist i detta spel men jag ser helst att det blir ett inarbetat namn från de tidigare spelen. När man följt en serie så länge som jag gjort blir de lite familjära och man vill se mer av dom. Och det finns trots allt så många härliga karaktärer att välja på, allt ifrån Jill till Leon, Ada till Chris, Claire till Rebecca. Ja, jag vet att vi har spelat de till förbannelse men vi har kört den lille runde rörmokaren sen tidigt åttiotal och det verkar folk inte tycka är tre gånger för mycket.

Detta är en annons:

Zombies!
Ja, vad hände med alla zombier? Trodde aldrig att jag skulle höra mig själv säga detta men jag saknar faktiskt de odöda. Jag saknar deras hasande steg, deras älskvärda ansikten som håller på att förmultna och deras hunger efter min kropp. Jag saknar Capcoms skapelser av virusmutanter som ändå kändes någorlunda realistiskt om man injekterade en människa eller djur med ett B.O.W. Jag vet inte, men varulvar och vampyrer känns inte Resident Evil för mig. Jag vill ha en arme av stönande köttätare, Lickers och Hunters efter mig. Jag vill bli jagad av en missförstådd kille med jättebaby-syndrom med en skostorlek på sextiofyra som bär ett raketgevär som en handväska lite chict över axeln. Låt oss ta några steg tillbaka till början.

Uppgraderingssystem
Jag skulle vilja ha ett slags uppgraderingssystem på min karaktär. Att kunna utvecklas och bygga en starkare gubbe, att kunna välja vilken väg i spelet jag kan gå. Vilka vapen jag är bättre på, vilket stridssätt som passar mig. Att kunna uppgradera mina vapen flera gånger så de bara blir mer kraftfulla ju längre in i spelet jag kommer. Mina tankar går lite mot Tomb Raider-spelens uppgraderingssystem.

Tillfälliga vapen
I ett spel där man många gånger fått lägga benen på ryggen på grund av brist på kulor och nu pratar jag inte om mina obefintliga pungkulor utan ammunition har jag många gånger saknat funktionen att kunna plocka upp ett så kallat tillfälligt vapen att försöka freda mig med. Jag snackar en bräda eller ett rostigt järnrör. Jag hade gärna sett att man kunde använda sig av just sånt som finns runt omkring en i nödfall och kanske till och med kan göra en MacGayver och bygga ihop ett dödligt vapen av en bit tuggummi och en tesked och förvandla den till en granatkastare.

Det var ju faktiskt bättre förr
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag saknar de gamla spelen nått förbannat. I stället för att hela tiden försöka göra något helt nytt som ingen sett innan, gå tillbaka och titta på vad det var som gjorde de första fyra spelen så otroligt bra. Varför de fortfarande sitter kvar i minnet som något av det bästa vi trogna Resident Evil-fans spelat. Visst, släng in lite nya fiender och platser men behåll andan och karaktären av serien. Nu verkar allt som finns kvar av Umbrella vara en vittrad text på en gravsten. Ge mig ett gammaldags zombieäventyr! I stället för att göra alla glada, gör de som gillar just er genre glada. Det finns tillräckligt med rena actionspel där ute för de som bara vill ha just hjärndöd action utan de mysiga att göra i byxan med jämna mellanrum i ett nedsläckt spelrum.



Loading next content