Svenska
Gamereactor
artiklar
Fable

Min önskelista: Fable 4

Ett nytt Fable är på gång och ingen är gladare än Niclas som här listar sina önskemål...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

• Fler valmöjligheter och allvarligare konsekvenser
Fable har alltid handlat om att alla ens handlingar får konsekvenser, men det har alltid varit väldigt svart eller vitt. Jag ser gärna att det finns lite fler valmöjligheter den här gången och att det då finns alternativ som är lite mer diffusa och gärna att det balanserar hårfint mellan gott och ont. Det skulle kunna göra att vi landar i 4-5 olika slutscenarion och det är ju något som också ökar omspelsvärdet. Det får också väldigt gärna bli lite rejälare konsekvenser om man väljer att göra något ont. Väljer man till exempel att bygga om ett barnhem till en bordell så ska det kännas. Praktiskt taget inget av de dåliga beslut man tog i slutet på trean gjorde någon skillnad i slutet så där finns det rejält med utrymme för förbättring.

• Se till att få med hunden
Jag har nog aldrig brytt mig så mycket om någon sidokaraktär i något spel så mycket som jag brydde mig om min hund i Fable 2. Han hjälpte till att hitta skatter, slåss mot fiender, lärde sig tricks och var en helt underbar kompanjon genom hela spelet. Det ser jag gärna att man utvecklar ytterligare i fyran, för hunden måste finnas med. Så är det bara.

• Humorn är fundamental
Den torra och stundtals helt galna brittiska humorn är till stor del vad som gör Fable till Fable. Utan den är det bara ett rollspel i mängden, enligt mig. De tre första spelen är fullproppade med fyndiga dialoger, knäppa invånare som slänger ur sig både det ena och det andra och att till exempel läsa på vissa gravstenar och skyltar kan ibland vara nog för att man ska brista ut i skratt. Är man bara uppmärksam och tar sig tiden att utforska så finns det sådana små men ofta hysteriskt roliga saker lite överallt. Jag ser också fram emot att spela härligt skruvade uppdrag i klass med det när man får i uppdrag att leta upp Lady Greys kroppsdelar för att en kärlekskrank gravskötare blivit förälskad i henne och vill försöka återuppliva henne á la Frankenstein.

Fable
Detta är en annons:

• En värld full av liv
Fable har aldrig riktigt varit en öppen värld på det sätt som vi är vana vid idag. Jag skulle absolut inte kalla det linjärt heller utan det är ju öppet och fritt för utforskning till stor del. Men du har aldrig kunnat röra dig så obehindrat som i till exempel Skyrim. Att det kommer bli en riktig öppen värld i Fable 4 är ju åtminstone bekräftat. Jag hoppas dock inte att den blir enorm bara för sakens skull och att det sen slutar med att den är innehållslös och tråkig. Hellre en lite mindre värld då som är fullproppad med liv, rörelse och saker att göra i så fall.

• Förbättrade strider
Det är inte direkt dåligt som det är egentligen, det är enkelt och logiskt men det blir lite repetitivt. Det skulle inte skada med lite fler kombos att välja på i striderna och varianter som man kan lära sig och/eller låsa upp efter hand som man levlar upp. Grunden är dock på det stora hela bra men det finns en del outnyttjad potential att bygga vidare på från original trilogin.

• Co-op på riktigt
Co-op introducerades ju redan i Fable 2 men det var inte helt klockrent och tyvärr ganska begränsat. Det blev lite bättre i trean men ändå inte helt bra så efter över tio år så bör det finnas mycket utrymme och idéer för förbättring på den här punkten. Jag vill se ett renodlat co-op utan några krusiduller eller begränsningar.

• Bevara Fables identitet
Humorn som tidigare nämnts är viktigt att Playground bevarar. Det är absolut en kritisk punkt för att det här ska kunna bli bra. Men även stilen rent visuellt är viktig, det får liksom inte se ut som The Witcher eller Skyrim, det måste se ut som Fable. Det ska gå att känna igen från första stund. Jag vill fortsatt ha de lekfulla animationerna och den karaktärsdesign som tidigare spel haft. Det ska verkligen synas att det är Fable vi spelar om än med klart bättre grafik förstås.

Detta är en annons:

• Bättre interaktioner
Det går att interagera med i princip alla karaktärer i Fable. Man kan roa, äckla, förarga, förföra och det går även att lära sig en hel del nya uttryck att imponera med under spelens gång. Men precis som med striderna så blir det lite repetitivt till slut. De ofta väldigt humoristiska och ibland rentav plumpa interaktionerna är en stor del av Fables charm och ska givetvis finnas kvar, men det får gärna bli lite roligare, mer omväxlande och kanske också lite mer utmanande.

• Längre speltid
De tre första spelen fortsätter ju även till stor del efter att huvudstoryn tagit slut, men det tenderar att vara lite väl kort för ett rollspel, åtminstone sett med dagens mått. Samtliga tre spel tar inte mycket längre än 10-12 timmar per spel. Jag vill ha en main quest på 20-30 timmar minst och sen komplettera detta med sidouppdrag som drar upp den totala speltiden till kanske 60-70 timmar. Det känns inte alls orimligt i min värld.

• Snåla inte med röstskådespelarna
Röstskådespeleriet i Fable har alltid hållit skyhög klass. Knappast konstigt heller med tanke på vilka namn som tidigare spelat stora roller i spelen. Stephen Fry, John Cleese och Simon Pegg för att bara nämna några. Jag hoppas verkligen att det inte kommer snålas in på den biten den här gången heller och det vore ju helt fantastiskt om Stephen Fry återvänder som Reaver i någon form. Andra drömnamn hade varit Colin Firth, Michael Caine, Tom Hardy, Kate Winslet, Helena Bonham Carter... Listan kan göras lång på skådisar som hade passat utmärkt in i Fable.

Relaterade texter



Loading next content