Svenska
Gamereactor
artiklar

Topp 10: Bästa racingbanorna

Det kryllar naturligtvis att högkvalitativa, tekniskt utmanande och ombytliga racingbanor som finns med i mängder av lysande racingsimulatorer och Hegevall har korat sina tio alltime-favoriter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Topp 10: Bästa racingbanorna

(10) Interlagos
Interlagos, eller Autódromo José Carlos Pace, är en underbar bana som jag lärt mig älska mer och mer under de senaste tre åren och jag misstänker att jag inom loppet av kanske tre år kommer att placera den högre på min personliga topp tio. Interlagos ligger strax utanför São Paulo, mäter 4,3 kilometer och innehåller 14 kurvor med härliga höjdskillnader och bred, slät, väl underhållen asfalt. Jag är svag för Senna-S:t samt för kurv-serien 6-7-8-9 som ligger som ett pärlshalsband av tekniskt avancerade böjar som kräver sin förare.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(09) Monza
Autodromo Nazionale Monza är precis som Silverstone strax under sex kilometer lång och är en absolut dunderklassiker för Formel-racing och den kanske mest spännande banan där F1 körs, idag. 1978 omkom den svenska F1-legenden Ronnie Peterson här, tragiskt nog, vilket ledde till att ägarna av banan byggde den idag klassiska Ascari-chikanen för att sänka farten en smula. Jag älskar Variante-rakan, Lesmo-dubbelkurvorna samt Biassano-högern med dubbla apex-punkter. Snabbt, utmanande, tekniskt och roligt.

Detta är en annons:
Topp 10: Bästa racingbanorna

(08) Silverstone
5,9 km lång, 18 kurvor och den mest klassiska målrakan i världen, enligt mig. Det är klassiska, brittiska Formel 1-banan Silverstone Circuit det, och via Project Cars, Gran Turismo, Forza samt framförallt Toca-spelen har jag tillbringat mängder med tid här. Vänsterkurvan "Aintree" är en av de snabbaste i världen och jag älskar att kliva på här i full fart, med absolut dödsfokus på linje/spårval, enbart.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(07) Road America
Wisconsin-banan Road America är proppad av spännande höjdskillnader, dubbel-apex-kurvor och utmanande snabba raksträckor och här körs i princip all amerikansk racing inklusive Indy Car, American Le Mans Series och annan GT-racing och den mäter 6,2 kilometer och innehåller 14 stycken kurvor. Jag har kört runt denna bana ganska precis hur mycket som helst och älskar den och hur snabb den är.

Detta är en annons:
Topp 10: Bästa racingbanorna

(06) Brands Hatch
Touring Car-klassikern Brands Hatch Circuit ligger tre mil sydost om London och med tanke på att det var här jag tog min B-licens har den naturligtvis en alldeles särskild plats i mitt sotsvarta hjärta. Jag minns också hur jag låg i pojkrummet för snart 30 år sedan och kikade på när Rickard Rydell mosade runt en combi-Volvo runt Brands Hatch Circuit i BTCC, och hur mycket jag nötte denna bana i framförallt Toca 2 samt Project Cars 2.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(05) Suzuka
Den japanska dunderbanan Suzuka International Circuit är en ultraklassiker som framförallt varit en absolut helt given, självklar del av Gran Turismo sedan starten av Polyphonys långvariga racingföljetong och jag tippar att jag varvat banan minst 1000 gånger genom åren. Den är lång, utmanande och våldsamt snabb och jag älskar avslutningen, den lilla chikanen innan man når målgången.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(04) Nürburgring Nordschleife
Med sina två mil är Nordslingan i Nürburg världens längsta racingbana och därmed mer av en hysteriskt kvick landsväg än en traditionell bana där man ligger och nöter varv efter varv. Det är just den biten samt utmaningen i många av de mest klassiska partierna som gör att Nordslingan alltid kommer att vara en av mina favoriter. Jag älskar starten, mittpartiet, den idiotsnabba super-rakan samt karusellen och har kört den i säkerligen 25 olika racingtitlar genom åren, minst.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(03) Laguna Seca
Weathertech Raceway Laguna Seca i norra Kalifornien är en klassiker i mängder av fantastiska racingspel och en bana som jag säkert kört runt över 2000 gånger, genom åren. Dels är den utmanande och ombytligt varierad, dels är den belagd på ett unikt ställe med läcker färgsättning och utmanande klimat men sen är det såklart den ökända korkskruven som gör den sådär extra speciell. I verkligheten ska upplevelsen med att slunga sin tävlingsbil nedför den branta döds-chikanen vara helt absurt minnesvärd, vilket jag tycker att man märker av i flertalet spel, däribland Iracing, Assetto Corsa samt Gran Turismo Sport.

Topp 10: Bästa racingbanorna

(02) Spa Francorchamps
Spa är en alldeles underbar bara som i många år varit en av mina absoluta favoriter. Om det är en bana i världen dit jag skulle vilja åka med min nyinköpta fantasi-sportbil (drömmer om en Porsche GT2 RS 2019 i silver metallic eller en Ferrari 488 Pista) så är det Francorchamps i Belgien, och förhoppnings kan det bli verklighet, en vacker dag. Jag älskar dragningen, hur hutlöst snabb och lång den är samt en av de mest utmanande och hisnande kurvorna i världen; "Eau Rouge".

Topp 10: Bästa racingbanorna

(01) Mugello
Med tanke på att den Ferrari-ägda, nord-Italienska racingbanan Mugello mestadels används till Moto GP-racing idag, vilket jag är larvigt ointresserad av, är det kanske ett något märkligt val det här - av mig. Men det är något väldigt visst med dragningen av denna bana som passar mig och min körstil alldeles perfekt och utmaningen i att tackla alla de tekniskt avancerade kurvorna som utgör Mugello, är et heltidsjobb i sig. Jag älskar den i Forza Motorsport 4, i Assetto Corsa samt i Rfactor 2.



Loading next content