Svenska
Gamereactor
artiklar
Dying Light 2 Stay Human

Min önskelista: Dying Light 2

Lindman har hundratals timmar och tusentals dräpta på sitt samvete i Techlands magnifika zombielir. Det här är hans önskelista inför kommande uppföljaren.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Elden Ring
Zelda: Breath of the Wild
Halo Infinite
Dirt Rally 3.0
Metroid Prime 4
Fable IV
Call of Duty 2021
God of War: Ragnarök
Star Wars Battlefront III
Marvel's Spider-Man 2
Resident Evil 9

Dying Light 2 Stay Human
Jag vill vara en jävel på parkour. Tillbringa lika mycket tid i luften som på marken

• Inventory management
Dying Light är ett spel som har det mesta och är enligt mig det bästa genren har bjussat på. Plussidan svämmar över av superlativ och jag har fått leta länge och väl för att hitta något som hör hemma på minussidan men det finns i synnerhet en sak som har drivit mig till vansinne ända sedan start och det är inventory management. Det är rent ut sagt katastrof. Något av det sämsta jag har skådat och då har jag sett en del dåliga exempel genom åren. Här vill jag se en helt annan tydlighet och betydligt mer användarvänligt. Jag skall inte behöva ha en examen från MIT för att kunna plocka fram lite sprängämnen. Ett filtrerings-system hade smakat fågel, ge mig det.

• Mer parkour
Det saknas inte parkour i Dying Light, faktum är att det är en av de saker som gör spelet unikt. Det som gör att titeln sticker ut i en tämligen uttjatad genre. Men jag vill se mer, ännu mer parkour. Bättre parkour. Mer precis parkour. Ett mer varierat rörelseschema med helt nya färdigheter. Gärna med möjlighet att kunna träna upp sig och lära sig nya sköna manövrar.

Detta är en annons:

• Kikarsikten
Det låter ju helt absurt egentligen. Att behöva be om något så trivialt som kikarsikten i ett spel som innehåller skjutvapen men såvida jag inte helt har missat något så finns det inga att finna i Dying Light. Inte ett enda, någonstans och det vill jag förstås ha.

• Bättre boss-strider
Att panga in så ohyggligt många timmar i ett fenomenalt spel bara för att mötas av en sista boss som i bästa fall kan beskrivas som medioker, i värsta usel är förstås en besvikelse. Med den erfarenheten man nu har under västen så är han mer eller mindre ett skämt. Rais är en halvmesyr som utan större problem kan avverkas på en minut eller två. Han är dessutom en synnerligen blek karaktär. Här måste svårigheten och kreativiteten upp ett par hack, det är för dåligt helt enkelt. Eller det är väl egentligen inte dåligt per se, det är inga tekniska problem eller så, det är bara alldeles för bekvämt, på tok för slappt och simpelt. Som om att energin och idéerna plötsligt tog slut och någon i produktionsteamet tyckte att det fick räcka nu. "Äh, det är inte så noga det där. Vi är nöjda, släng ihop det här sista nu så går vi hem."

• Levande miljöer
Det kan ju kännas lätt ironiskt, i ett spel där omgivningen helt består av zombies men jag vill ha en mer levande miljö. Det är ett sådant där klassiskt exempel där man har en formidabel öppen värld helt till sitt förfogande men inte riktigt gör någonting av den. Så mycket missad potential. Så många dörrar på glänt som aldrig sparkas in. Här hoppas jag att Techland kastar in betydligt mycket mer innehåll och samtidigt utökar kartan rejält. Visst är Dying Light rysligt roligt att spela men om man stannar upp och analyserar vad som faktiskt pågår, eller snarare inte alls pågår i övrigt så upptäcker man snart att det är rätt tomt på allt annat än just zombies. Här kan man lära sig av utvecklare som Ubisoft och CD Projekt Red. Säga vad man vill om företagen i övrigt men de bjuder alltid på enorma folktäta miljöer med NPCs som ständigt har egna saker på gång. Händelser du inte kan påverka och som bidrar till en mer levande värld. Det vill jag gärna se i Dying Light 2.

Dying Light 2 Stay Human
Det blir alltid värre framåt natten, sägs det och så vill jag att det blir nu
Detta är en annons:

•Brutala vapen
Varje spel som har besinningslös slakt som sitt huvudsakliga mål bör vara bäst i klassen när det kommer till vapen. Finns det ingen story att tala om får man helt enkelt excellera inom andra områden. Då blir nämligen gameplay och mekanik A och O. Dying Light hade sin beskärda del av coola tillhyggen men här finns det helt klart utrymme för ytterligare extravagans. Avancerade moddade vapen som saknar motstycke vill jag se. Det skall kännas renande, som en syndernas förlåtelse att plöja genom horder av odöda.

•Svärmar
Days Gone hade sina problem vid release men en sak gjorde de bättre än alla andra. De fick en zombie-invasion att verkligen kännas som en invasion. Det fanns stunder när jag trodde att det skulle vara helt omöjligt att överleva det stundande kadaver-kalaset, stunder där jag kände att min sista stund var kommen men med smart bandesign gick det ju faktiskt att komma undan även hundratals levande döda. Där skulle Techland kunna sno åt sig en hel del inspiration och med en ny generation konsoler, och därmed också bättre prestanda skulle de till och med kunna sikta ännu högre. Jag vill vara omgiven av zombies. Ju fler, dess bättre. Jag vill vara så nära att jag kan känna deras sura andedräkt i nacken. Dålig motorik skall de ha, det finns inget värre än zombies som är koordinerade. De skall vara oberäkneliga, lömska och svajiga, precis som min morfar innan han trillade av pinn. Och de skall vara arga. Så där svinarga som bara en svärmor kan bli.

•Nattvandring
Visst var det farligare att gå ut på natten men skillnaden var inte så brutal som jag hade velat och spelet uppmanade dig till och med att ägna natten åt sömn. Du fick heller ingenting för det, förutom erfarenhetspoäng. Det var inte så mycket morötter, mer piskor. Nu skulle jag vilja se ett scenario där det i det närmaste är en signerad dödsdom att driva omkring på gatorna nattetid. En upplevelse man aldrig någonsin skall kunna glömma. Ett minne att berätta för barnbarnen när de inte äter upp sina grönsaker. En upplevelse där jag skall behöva ikläda mig dubbla inkontinensskydd och ha hjärtstartaren ständigt redo för tjänstgöring. Balansera sedan detta risktagande med att erbjuda ljuvlig loot som enbart kan erhållas medelst nattvandring. Kanske även ställen som säljer schyssta prylar under disken efter stängning. Då hade i alla fall jag skippat skönhetssömnen och gett mig ut okristligt tidigt för att möta döden.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Elden Ring
Zelda: Breath of the Wild
Halo Infinite
Dirt Rally 3.0
Metroid Prime 4
Fable IV
Call of Duty 2021
God of War: Ragnarök
Star Wars Battlefront III
Marvel's Spider-Man 2
Resident Evil 9

Relaterade texter

Dying Light 2 Stay HumanScore

Dying Light 2 Stay Human

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har hoppat, klättrat och kämpat sig genom postapokalypsen i Dying Light 2 för att leverera en recension...



Loading next content