Svenska
Gamereactor
artiklar

Vilket är ditt drömspel? (1)

I en ny artikelföljetong drömmer vi på redaktionen fritt, om titlarna som vi mest troligt aldrig kommer att få vidröra men drömmer om...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Vilket är ditt drömspel? (1)
"Arean®" önskar sig en uppföljare till Team Bondhis underbara thriller LA Noire.

Henric Pettersson drömmer om:
L.A. Noire 2
L.A. Noire var och är briljant. I år är det tio år sedan spelet lanserades och Team Bondi har upphört att existera. Chanserna för en uppföljare känns därmed ganska små, vilket jag sörjer. Men jag hoppas att Rockstar eller någon annan plockar upp idén någon gång i framtiden. Atmosfären i L.A. Noire var verkligen superb och inget spel tidigare lyckats porträttera 40-tals L.A. på samma sätt. Inte heller är det många äventyr som utvecklat idén att jobba som detektiv och förhöra folk i en öppen värld. Cole Phelps är numera död, men jag hade velat veta mer om Jack Kelso eller någon annan polis med skelett i garderoben och kanske behövt fälla några tårar till som i fallet med detta spel. Kanske finns chansen för en uppföljare, kanske inte - men jag väljer att hoppas.

André Lamartine drömmer om:
Ett Ghost in the Shell-actionrollspel
Cyberpunk blev, som vi alla vet, ett brutet löfte som trots många beundransvärda aspekter ändå inte blev den cyberpunk-dröm jag så länge har suktat efter - hur många patchar det än lär komma. Istället får jag fortsätta drömma om ett renodlat actionrollspel i Ghost in the Shell-världen, där jag kan iklä mig rollen som Major Kusanagi. Jag tänker mig ett futuristiskt Japan i TV-seriens värld, där Kenji Kamiyama återigen står för manus och regi i vad som kan bli en av tidernas mest svindlande actionupplevelser. Jag drömmer om en intelligent, filosofisk och utmanande handling som är minst lika stark och oförglömlig som Stand Alone Complex, 2nd Gig, Solid State Society och SAC_2045 och som verkligen låter oss utforska vad det faktiskt innebär att vara människa. Jag vill nysta upp och avtäcka ett förskräckligt mysterium som ifrågasätter allt vi vet om mänskligheten, jag vill känna av samma intensitet som filmerna och serierna, gärna fullpackat med lika genomtänkta sidouppdrag som gör New Port City till en lika levande som inbjudande framtids-metropolis.

Jag tänker mig ett spel i samma anda som Deus Ex: Mankind Divided, fast betydligt större, djupare rent spelmekaniskt och mer belönande i sin utforskning. Jag vill stå på toppen av en skyskrapa som Kusanagi, lyssna på stadens korrupta nätverk och slunga mig från byggnaden i min kamouflagekropp. Jag vill träffa Togusa, Aramaki, Batou, de söta Tachikoma-droiderna och resten av Sektion 9, jag vill i sann Mass Effect 2-stil fördjupa mig i alla underbara karaktärer och kan även tänka mig att spela som just dessa figurer för att bevara Majorens mystik.

Detta är en annons:

Och självklart ska Yoko Konno stå för soundtracket, tillsammans med Kenji Kawas makalösa ledmotiv. Jag vill supa in cyberpunk-atmosfären från en balkong, stirra ut mot folkmassan, hacka mig in i någons cyberhjärna för att lösa gisslansituationer, ha långa diskussioner med en artificiell intelligens på flykt, avslöja den ansiktslösa korruptionen för omvärlden, hamna i dilemman och tvingas göra svåra val som faktiskt påverkar intrigen på ett betydelsefullt, emotionellt vis. Jag vill helt enkelt att mitt drömspel ska bli det som Cyberpunk 2077 aldrig blev: en genuin (och buggfri) cyberpunk-upplevelse vars atmosfär knäcker allt annat på marknaden...

Måns Lindman drömmer om:
The Man in the High Castle: The Game
Jag vill ha The Man in the High Castle som spel. Det blir väl lika komplext och svårt att förklara som boken och TV-serien men vilket fenomenalt stealthmys det hade kunnat bli. Och dessutom rikligt med mindfuckery. Och vilken atmosfär sen, om exempelvis Naughty Dog eller Rockstar hade stått för det produktionstekniska. Tänk själva. År 1962. Axelmakterna vann kriget och USA är ockuperat. Du är den amerikanska motståndsrörelsen som måste hitta bevis för att USA faktiskt vann, huvudsakligen undangömda i de olika förbjudna filmer som tros existera och på olika geniala sätt successivt manipulera verkligheten så att tyskar och japaner till slut tror att de förlorade. För varje film du hittar förändras världen lite lite grann.

Du kan bara vistas i vissa områden under vissa tider. Du måste undvika olika typer av uniformerade soldater beroende på hur världen ser ut just då och i takt med att verkligheten och historien förändras så förändras även dessa restriktioner. Det är ytterst sällan du kan nyttja ett skjutvapen. Du får förlita dig helt på omgivningen men då och då kan du komma över ett vapen av något slag. Framför allt när du är på rena lönnmördaruppdrag. Det finns ju, precis som i förlagan en hel del tyska och japanska officerare som först måste duperas för att sedan likvideras. Misslyckas du, stiger officeraren i rank och får helt nya egenskaper.

Du vet heller aldrig vem du kan lita på så varje uppdrag innebär en risk och det gäller därför att få tag i så många pusselbitar som möjligt för att kunna avgöra om det är en fälla eller ett uppdrag som faktiskt för progressionen framåt. Man kan också växla mellan de olika medlemmarna i motståndsrörelsen och därmed få åtkomst till de olika områdena, olika egenskaper och nå olika karaktärer i spelvärlden. Karaktärer som även de kan leda dig i en fälla eller faktiskt i rätt riktning, mot mannen i det höga slottet, beroende på vad du vet och inte vet. Om du går i fällan stiger den som svek dig i rank. Summerat blir det väl en riktigt ljuvlig megamix mellan Hitman, Assassin's Creed, The Last of Us, Thief, lite world tendency från Demon's Souls och med nemesissystemet från Middle Earth: Shadow of War. Typ. Härligt hade det i alla fall varit. En smygerotisk dröm.

Detta är en annons:
Vilket är ditt drömspel? (1)
Niclas vill se ett nytt Silent Hill baserat på idéerna från PT-demot.

Niclas Wallin drömmer om:
Silent Hills
Jag sörjer något oerhört att Hideo Kojimas Silent Hills inte blev mer än den numera smått mytomspunna P.T. Sörjer även det faktum att P.T inte längre går att få tag på. Kort sagt så drömmer jag helt enkelt om att det blir ett nytt Silent Hill inom en snar framtid, och det får väldigt gärna vara just Kojima som gör det även om det känns osannolikt. Att döma av P.T så hade det kunnat bli precis hur bra och precis hur otäckt som helst. Silent Hill har varit på dekis länge och behöver och förtjänar en ny chans. En reboot tror jag skulle vara helt rätt väg att gå här.

Jag tänker mig förstås ett ganska linjärt upplägg likt originalspelen men med gott om utrymme för att utforska. Det får absolut inte bli ännu ett innehållslöst open world spel, då kan man lika gärna låta bli det helt och hållet. Det gör emellertid ingenting om det blir ett stort spel. Bygg om Silent Hill som stad från grunden, proppa det fullt med överraskningar, dolda utrymmen och obehagliga fiender. Det ska vara väldigt sparsamt med resurser så att det verkligen ska vara värt att utforska varenda liten vrå i jakt på ammunition och annat. Likt många andra spel i genren idag så får man tillverka vapnens uppgraderingar, hälsokit och annat användbart av det man hittar. Jag skulle också önska att det inte läggs för mycket fokus på action utan att det i stället läggs fokus på pussel, stealth och utforskning i första hand. Vissa inslag av strider och action får absolut förekomma och bör också förekomma, men det får inte ta över på något vis. Jag ser gärna också att man skippar tredjeperson och i stället kör förstaperson.

Jag leker även med tanken på att ha två eller kanske till och med tre spelbara karaktärer och att deras resa igenom den ohyggligt ogästvänliga lilla staden som är Silent Hill sammanflätas mot slutet. En story med massor av vändningar där man från början inte vet någonting om någon eller ens varför man är där man är, men där allting sakta men säkert klarnar upp. Självklart också välskriven dialog samt ett flertal olika slut, beroende på de val man gör med respektive karaktärer, det ska vara ett spel man vill spela om och om igen. Jag ryser av bara tanken på hur stämningsfullt detta skulle kunna bli på "nextgen"-konsolerna, i synnerhet på PS5 med Dual Sense-kontrollen. Möjligheterna att skapa det som skulle kunna bli tidernas bästa skräckspel finns onekligen och det hade vart helt fantastiskt om Konami tog tag i projektet igen i någon form. Med det sagt så skulle jag inte heller bli ledsen om de bara bestämde sig för att göra en remake på första spelet rakt av. Resident Evil 2 är ju ett strålande exempel på precis hur bra det kan bli om det görs på rätt sätt. Jag vill så gärna smyga runt i Silent Hill och bli riktigt vettskrämd igen. Jag är redo.

Vilket är ditt drömspel? (1)
Marie vill inte ha Resident Evil 7 eller Village, hon vill ha "old school-Resi", igen.

Marie Liljegren drömmer om:
Gammaldags Resident Evil
Nu när ett nytt Resident Evil står och knackar på dörren finns en liten hopplöshet hos ärkefegisen Marie. Jag är sjukligt besatt av Capcoms zombieinfekterade serie och har slaviskt följt den sedan den tog sitt första steg 1996, men när Resident Evil 7 kom tog den ett stort steg i fel riktning enligt mig. Inte nog med att den tog ett stort steg bort från de gamla spelen där skräck och pussel haft en stor betydelse, den utspelas i första person och det är verkligen något jag hatar. Min käre chefredaktör Petter sa att jag nog får vänja mig att de aldrig kommer gå tillbaka till tredjeperson för ingen vill gå och glo på någons nacke genom ett helt spel, men jag är ledsen att säga det men det vill jag. Mer nackskådning åt folket säger jag bara! Sen pallade jag inte med den nya psykedeliska skräcken i Residen Evil 7, den var liksom för mycket för mitt stackars hariga hjärta och mina nervösa tarmrörelser.

Mitt drömspel är varken ett nytt GTA eller ett nytt The Last of Us, för de vet jag kommer att komma ändå. Nä, jag vill ha ett nytt "old school"-Resident Evil. Jag vill bli inlåst i en knarrande herrgård med hungriga zombies, jag vill lösa pussel som får mina små grå att jobba på högtryck och jag vill ladda min hagelbrakare ännu en gång. Jag vill ha tredje person, och framför allt vill jag ha ett helt nytt spel och inte en avdammad remake. Ge mig stämningsfull pirrande trosbytarskräck, ge mig ett elakt paraplyföretag som strör B.O.W's runt sig som smågodis och ge mig välbekanta ansikten så som Leon, Chris, Claire och Jill. Jag vill tillbaka till tiden då stämningen var lika viktig som striderna, när pusslen blev ett skönt avbrott från att ständigt vara på tårna för nu känns det som att action är det som tagit över, den ljuva skräcken har liksom blivit lagd åt sidan trots att det var just det som kännetecknade just Resident Evil.

Ibland tycker jag jakten på nytänkande blir så frenetisk att spelutvecklare ibland glömmer sina rötter, glömmer vad som gjorde att de stack ut och gjorde dom unika. Actionspel går det tretton på dussinet, det är något alla gör nu. Snabba skjutarfester avlöser varandra på produktionsbandet. Men riktigt bra stämningsfulla skräckspel däremot är något som börjar bli en utrotningshotad skara och något som borde ta varas på istället i mina ögon. Och eftersom det är min dröm det här så tänkte jag även krydda med att det borde finnas ett samarbetsläge med som det fanns i Resident Evil 5 vilket råkar vara ett av de bättre co-op spelen i mina ögon. Varför inte ett Resident Evil Code Veronica X 2? Det hade fått mig att slå upp ett tält utanför spelbutiken och campa en vecka för att få ett exemplar av lätt. Så snälla Shinji, gräv fram Hunters och Lickers ur garderoben, hämta ner Zombies och slamsiga dobermanns från vinden och skaka liv i en Tyrant eller två. Varför laga något som inte är trasigt? Varför ändra på perfektion? För vet du vad? Jag älskar dig precis som du var och är.

Vilket eller vilka spel drömmer du om?



Loading next content