Svenska
Gamereactor
artiklar

Sämst: Capcom

Den japanska giganten Capcom har gjort fler höjdare och ikoniska spelserier än de flesta andra någonsin kommer få uppleva. Men! De har även utvecklat en trave rötägg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av mina absoluta favoritutvecklare genom åren är Capcom sett till hur många underbara spel de gjort genom åren. De stod dessutom nästa ensamt bakom min kärlek för figthingspel i och med Street Fighter II. Jag hade därmed kunnat göra en lista med deras bästa spel som bestått av idel tiopoängare som för alltid förändrat spelvärlden. Men Capcom har också gjort sin beskärda del dynga dessvärre, och jag har till och med skrivit en krönika kallad C(r)apcom för sisådär 18 år sedan om hur de ett tag fullkomligt tappade stinget och pumpade ur sig dynga. Framför allt kommer Capcoms dynga från försök att slå mynt av sina populära spelserier, alternativt outsourcande av älskade spelserier till klåpare som inte vet vad de sysslar med. Här är de tre värsta syndarna.

Tidigare delar ur artikelföljetongen Sämst!:
Sämst: Sega
Sämst: Nintendo
Sämst: Dice
Sämst: Bioware

Här hittar du artikelserien "Bäst":
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Bäst: Team 17
Bäst: Square Enix
Bäst: Namco
Bäst: Activision
Bäst: Suppermassive Games
Bäst: Sega

Sämst: Capcom
Detta är en annons:

(3) Lost Planet 3
Lost Planet: Extreme Condition var faktiskt en riktig höjdare och ett väldigt originellt actionspel som Capcom släppte tidsexklusivt till Xbox 360 ungefär samtidigt som Dead Rising. Även det en höjdare. Men någonstans längs vägen tappade Capcom Japan sugen på att göra dessa spel och bestämde sig för att outsourca dem. Capcom Vancouver to över Dead Rising, medan den nu nedlagda studion Spark Unlimited (japp, samma gäng som gjorde det absolut fruktansvärda Turning Point: Fall of Liberty) gjorde Lost Planet 3. Ett misstag av rang, för Spark hade inte en susning om hur man gjorde underhållande banor byggda för vertikalitet och storyn kändes som en hafsig fanfic (om man ska vara snäll). För att summera gjorde de arbetet så uselt att serien lades ner efter detta. För gott, som det verkar.

Sämst: Capcom

(2) Umbrella Corps
Capcom har fortfarande inte gett upp hoppet om att vi spelare ska lära oss älska kombinationen av multiplayer och Resident Evil. Vad de helt tycks ha missat dock, är att det krävs bra spel, för om vi bara får det är åtminstone jag gärna på idén. I Umbrella Corps från 2016 stämde dock exakt ingenting. Spelet var ofärdigt och underutvecklat, och det kändes som att Capcom var så nöjda med att det gick att skjuta på varandra i ett Resident Evil-spel att det därför per automatik skulle bli en succé. Så blev det naturligtvis inte och recensenter sågade det skoningslöst och fansen slet sitt hår av vrede over detta billiga försök att mjölka serien. Det hemska är att spelet hade ganska lyckad design, som vaskades helt i onödan på grund av detta öde.

Sämst: Capcom
Detta är en annons:

(1) Final Fight: Streetwise
Det fanns en period under tiden för Xbox och generationen därefter, då Japan tvingade se sig hiskeligt omsprungna av väst när det kom till grafik och spelbarhet. Det ledde till en rannsakan i Japan där utvecklare försökte komma på vad som västerländska gamers gillade. Det resulterade 2006 i det absolut fruktansvärda Bomberman: Act Zero (tänk Bomberman utan gameplay och charm, men med våld och realism) och det faktiskt ännu uslare Final Fight: Streetwise. Vi snackar här om ett totalt haveri så fasansfullt att Capcom bestämde sig för att skoja Japan från det. Här skulle det bankas trut i rollen som Codys (protagonist i originalet, sedermera Street Fighter Alpha-kämpe) brorsa Kyle Travers. Kyle var den förmodligen enskilt sämsta karaktär Capcom någonsin skapat och vi bjöds på en pinsam story med helt fruktansvärda mellansekvenser och ett soundtrack som skulle vara hårt och fränt från västerländska storheter. Spelkontrollen levde sitt eget liv, grafiken var brungrötig och faktum är att jag lyckats förtränga detta solklara kulturövertramp fram till dess att jag nu skrivit denna artikel. Det tackar jag inte för, vill jag lova.

Vilka tre spel från Capcom ser du som deras sämsta - någonsin?



Loading next content