Svenska
Gamereactor
artiklar

Sämst: Bioware

Härnäst i vår Sämst-serie tittar vi närmre på gamla favoritstudion Bioware som onekligen gått ner sig på senare år...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som femtonåring var Bioware min absoluta favoritutvecklare. Tillsammans med Blizzard och Valve höll jag dem högst av alla, och tänkte att dom aldrig skulle kunna släppa ifrån sig något som inte höll samma skyhöga nivå av kvalitet som man kommit att vänja sig vid från deras sena 90-tal och 00-tal. På ett sätt kan man tänka sig att det var deras eget fel, det som komma skulle. Spel som Neverwinter Nights, Jade Empire, Knights of the Old Republic och Mass Effect - Bioware satte i princip ensamt standarden för hur högbudgetrollspelande såg ut under närmare tio år. De rörde sig sömlöst mellan fantasy och sci-fi, single- och multiplayer, egna IP:n såväl som befintliga och alltid med ett gediget fokus på berättande och karaktärsbyggande.

På senare år har man dock, både en och två gånger, önskat att det skulle ha gått som för de andra barndomsidolerna på Valve, att de skulle ha tagit sig tid och låtit idéer försiktigt och långsiktigt marinera innan de förverkligades. Istället har det gått mer som för min tredje favorit Blizzard: en rätt odiskutabel nedgång i kvalitet. När man talar om Biowares sämsta spel är det därför synonymt med att tala om en epok i studions historia: den vi sen cirka sju år tillbaka tyvärr fortfarande befinner oss i.

Tidigare delar ur artikelföljetongen Sämst!:
Sämst: Sega
Sämst: Nintendo
Sämst: Dice

Här hittar du artikelserien "Bäst":
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Bäst: Team 17
Bäst: Square Enix
Bäst: Namco
Bäst: Activision
Bäst: Suppermassive Games
Bäst: Sega

Detta är en annons:
Sämst: Bioware

(3) Dragon Age: Inquisition
För min del börjar Biowares nedstigning i helvetet år 2014, med utvecklarnas debutspel till PS4/Xbox One-generationen. Begreppet "open world" stod på allas läppar och marknadsföringen inför släppet fokuserade stenhårt på en upplevelse liknande det då relativt nya (och fortfarande stekheta) Skyrim. Vad vi istället fick var en illusionsbrytande värld av förvisso vackra men inrutade, tomma områden och kulisser där en biom kunde växla drastiskt till en annan efter en simpel laddningssekvens. Berättelsen, den vi alla spelar Bioware-spel för, var dessutom utdrygad av otaliga "hämta/samla-uppdrag" som inte gjorde någon spelare glad. Där somliga väljer att kalla seriens andra installation för en besvikelse håller jag delvis med, det levde inte upp till ettan, men främst anser jag att serien tog en helt snedvriden vändning med denna tredje del. Ett tydligt bevis på en utvecklare som istället för att sätta trender börjat anpassa sig och desperat vill vara "i tiden".

Sämst: Bioware

(2) Mass Effect: Andromeda
Förutom vattendelaren Inquisition så hade Bioware faktiskt redan stött på en backlash två år tidigare, under 2012, i och med slutet på Mass Effect 3. Det ledde som bekant till ett sånt missnöje bland spelarbasen att Bioware fick backa och släppa ett nytt, alternativt slut som DLC. Efter dessa två missöden hade Bioware mycket att bevisa med Andromeda, vilket skulle utgöra startskottet för en ny trilogi inom Mass Effect-universumet. Men så blev det ju inte. Andromeda visade sig vara en enorm besvikelse och den planerade trilogin har sedan dess dragits tillbaka till förmån för ett ny del i den ordinarie Mass Effect-sagan. Vad berodde det på då?

Detta är en annons:

Till att börja med lånade Bioware friskt från de minst uppskattade inslagen i Dragon Age: Inquisition. Många uppdrag gick återigen ut på att bege sig på jakt efter föremål (eller ljudloggar) och det kändes återigen som att spela ett onlinerollspel - fast helt ensam - när man rörde sig över de tomma, ödsliga planeterna. Karaktärsbyggena hade inte heller fått samma kärlek som i tidigare spel, och vid släpp haglade buggarna tätt över upplevelsen. Det var tydligt att Bioware började finta bort sig själva här, i och med att de givit bort en så älskad serie till sitt B-lag i Montreal, medan huvudteamet var i full gång med GAS-titeln Anthem. Det var också dit spelare satte sina förhoppningar efter besvikelsen med Andromeda. Stackars, stackars, vill man bara säga. Såhär i efterhand.

Sämst: Bioware

(1) Anthem
Om Inquisitions stora problem handlade om att halvhjärtat haka på open world-trenden, och Andromeda främst led av utebliven expertis från Biowares höjdare, så återgick Anthem till förstnämnda problematik. Som om de inte lärt sig någonting. Nu gällde det dock inte öppna världar utan hela spelvärldens senaste kassako: Games As Service. För första gången någonsin skulle Bioware, troligen under häftiga påtryckningar från ägaren EA, mer eller mindre frångå rollspelsgenren och generera en mångårig inkomstkälla i linje med till exempel Destiny och The Division. Allt det som en gång gjorde studion till en av världens bästa AAA-studior - nämligen täta, berättelsedrivna enspelarupplevelser - skulle nu kastas ut genom fönstret. Trailers visade visserligen upp svindlande flygningar i ursnygga omgivningar, och det visade sig sedermera vara det enda som faktiskt stod ut.

Det har redan skrivits spaltmeter om hur lite det fanns att göra, hur påtvingad Frostbite-motorn var, hur få föremål det fanns trots att spelet var en så kallad "looter shooter" och hur berättelsen helt saknade studions klassiska fingertoppskänsla. Slutsatsen som många dragit är att Bioware såklart aldrig borde utvecklat Anthem till att börja med. När det för en knapp månad sedan annonserades att Anthem inte nått försäljningskvoten, och därmed inte kommer att omstartas, då verkar det som att Bioware/EA själva äntligen förstått vilket misstag det var. I samma veva gick dock EA även ut med att nästa Dragon Age inte kommer att ha en flerspelarkomponent, vilket definitivt göder förhoppningen om att Biowares nedåtgående kurva är på väg att vända. Vi bör såklart se Anthem för vad det är: ett misslyckat försök att tjäna pengar på en trend, men samtidigt vill jag tro att detta också är början på en ny epok. Kanske, kanske betyder det att vi inom ett par år kommer få se ett nytt, fantastiskt inlevelsefullt och renodlat singleplayer-rollspel signerat Bioware. Hoppas kan man i alla fall!



Loading next content