Svenska
Gamereactor
artiklar

Bäst: Netherrealm Studios

Mortal Kombat eller Injustice? Det har blivit dags att spana in fightingspels-giganten Netherrealm Studios tre bästa titlar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter att Midway Games konkade för tolv år sedan startade Ed Boon, kreatören av Mortal Kombat, upp den nya studion för att försäkra Mortal Kombat-fans att flera spel i serien skulle bli av. Ett decennium har nu gått sedan de gav ut deras första spel (Mortal Kombat) och sedan dess har de levererat ytterligare två spel i serien såväl som två andra fightingspel i form av Injustice-serien. Här är mina personliga favoriter från Netherrealm Studios...

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Bäst: Total War

Bäst: Netherrealm Studios

(3) Mortal Kombat X
Förväntningarna på Netherrealms första spel till den då nya generationens konsoler var enorm. För var det något vi störde oss på i Mortal Kombat (9) var det den hiskeligt fula grafiken men i detta nya kapitel hade det gjorts flera förbättringar. Dessutom bjussade utvecklarna på en del nyheter som serien tidigare inte hade sett. Dels var det nu, hämtat från Injustice: Gods Among Us, möjligt att integrera med valet av arena för att dela ut ett fatalt slag mot din motståndare eller undvika honom. Dels kunde man nu välja mellan tre olika stilar till vardera karaktär vilket öppnade upp för ett än mer avancerat system där man också kunde lära sig anamma tre olika stilar till ens favoritkaraktär. Mortal Kombat X kändes oerhört fräscht som riktade sig till både nykomlingar och veteraner. Därutöver bjöds det på snygg grafik, utmärkt spelkontroll och rejält med innehåll som kunde underhålla den ensamma spelaren en lång tid framöver. Vad jag, eller mina kollegor för den delen, inte var särskilt förtjusta i var de giriga mikrotransaktionerna som Netherrealm än idag inte tyckts ha lämnat bakom sig.

Detta är en annons:
Bäst: Netherrealm Studios

(2) Mortal Kombat 11
Mortal Kombat har aldrig varit synonymt med en bra berättelse. Och visst, jämför man Mortal Kombat 11 med renodlade singleplayer-spel som The Last of Us, The Medium eller Bioshock lär man ju bli besviken. Det är inget konstigt med tanke på de många ostiga dialogerna och spelets primära fokus på våldsamma strider. Däremot var berättelsen i Mortal Kombat 11 oförväntat välskriven vilket man trots allt borde kunna begära med tanke på att berättelsen finns där av en anledning och inte menlöst tidsfördriv. Det var tydligt att Netherrealm hade lärt sig av det framgångsrika berättelseläget i såväl Injustice: Gods Among Us som Injustice 2 där de också ledde till enormt framgångsrika serietidningar. Mortal Kombat 11 är utan tvekan seriens starkaste titel och när det begav sig för två år sedan var vi rysligt imponerade av det lite långsammare tempot och kamerans närmare position. Tiden för vidrig ''camping'' i form av upprepande projektiler i plytet kändes längre bort och en större tonvikt låg nu på faktiska combos. Utöver detta var Mortal Kombat 11, på gott och ont, proppat med innehåll. Fatalities, nya intron och outron, kostymer, färger och mycket mer fanns att låsa upp. Däremot var det fruktansvärt tidskrävande och antalet intjänade valutor responderade inte riktigt mot priset som behövde betalas i kryptan. Samtidigt hade läget ''The Krypt'' aldrig varit så spännande tidigare. Utforskandet och plattformandet fick läget att kännas som ett helt annat spel och det var alltid en trevlig paus från striderna. Mortal Kombat 11 var långt ifrån ett perfekt fightingspel vilket inte minst syntes i form av de nya anonyma kämparna, de giriga mikrotransaktionerna och bökigt valutasystem. Men, nog var det fruktansvärt skoj ändå!

Bäst: Netherrealm Studios

(1) Injustice 2
Injustice: Gods Among Us möttes av generellt sett väldigt fina betyg, även om vi på Gamereactor inte gav ett lika så generöst betyg. Grafiken var då hiskeligt ful och många klagade på för mycket gimmickar men till Injustice 2 tystnade de flesta av dessa röster. Berättelsen var otroligt välskriven och den grafiska uppdateringen var enorm där framför allt ansiktsanimationerna imponerade rejält på oss (kolla själva). För alla superhjältefans erbjöd Netherrealm enormt mycket fanservice i form av sitt generösa utbud av karaktärer som sedan kom att expanderas med ytterligare ett par (dessutom i form av Scorpion). I och med Injustice 2 öppnade Netherrealm upp porten som lät spelarna skräddarsy sin karaktär med nya utseenden, förmågor och egenskaper. Något som, tillsammans med multiuniversumet, fortsatte uppmuntra spelare till att låsa upp nytt innehåll. Inte heller saboterade dessa, kanske i många fall orättvisa, fördelar själva striderna då de inte påverkade rankade matcher och i vanliga matcher var det också möjligt att inaktivera dem. Utöver de fenomenala striderna så var kanske spelets höjdpunkt den fantastiska berättelsen som definitivt levde upp till föregångaren. Det enda vi sörjer så här i efterhand är att Star Labs-utmaningarna inte fanns kvar och, åter igen, de vidriga mikrotransaktionerna.

Detta är en annons:


Loading next content