Att jag haft ett... Stökigt förhållande med Sonys långvarigt älskade kultserie, är naturligtvis ingen hemlighet för dig som hängt med under åren som Gamereactor existerat (vi fyller ju snart 20 år i Sverige, för bövelen!) och jag tvivlar inte på att det kommer att fortsätta att se ut så. Det gick till och med så långt att Gamereactor under en period för lite drygt tio år sedan var svartlistade av Sony gällande just Gran Turismo, då jag delade ut vad som på den tiden var världens lägsta betyg till Gran Turismo 4, något som jag aldrig ångrat - trots dryga följder och ickebefintliga möjligheter att besöka teamet eller få någon slags värdefull insikt i den fortsatta utvecklingen av följande delar. I samma andetag vill jag dock flika in att jag älskar den start som denna anrika spelserie hade, och jag älskar det senaste spelet Gran Turismo Sport, innerligt. I denna artikel har jag plockat ut vad jag anser vara de tre bästa Gran Turismo-delarna, och hoppas naturligtvis att du gör detsamma i form av en kommentar.
(3) Gran Turismo 2
Efter att Sony och Polyphony Digital (som på den tiden enbart bestod av 25 personer) sålt 9,3 miljoner exemplar av det första spelet - inleddes naturligtvis arbetet med uppföljaren, så kvickt det bara gick. Gran Turismo 2 var en väldigt typisk tvåa. En expansion av grundkonceptet utan att så mycket som vidröra själva strukturen/upplägget med tanke på hur många gamers som dyrkade Polyphonys debuttitel. Bilutbudet var nu uppbumbat till 650 stycken, rallysträckor och rallykärror hade tillkommit och det fanns nästan dubbelt så många licenser att jaga samt dubbelt så många turneringar. Det hade även adderats ett mysigt fotoläge och möjligheten att förändra bilarnas drivlina och på det sätt som Polyphony simulerade bristen på TCS/ECS i framförallt de amerikanska muskelbilarna står sig som något av det mest utmanande som en semi-simulator någonsin erbjudit. Det fanns liv, driv, nerv och svängrum inuti spelkänslan i Gran Turismo 3 som gick förlorat sen när en av programmerarna omkom under en racedag på Suzuka, vilket fick utvecklarna att förbjuda riktig racing för alla som arbetade med Gran Turismo. Det blev stelt. Sterilt. Styltigt, i såväl trean som fyran, femman och sexan.
(2) Gran Turismo Sport
Polyphony Digital -bossen och Gran Turismo-producenten Kazunori Yamauchi är ju som vi alla vet en mycket entusiastisk motorsport-nörd och inför det sjunde spelet i serien hade han en idé om att haka på simulatorer som Assetto Corsa och Rfactor 2, skippa allt vad "vanliga" bilar heter, hopp aöver körkortslicenser och möjligheten att modda bilarna i spelet, och istället fokusera på ren, riktig GT-racing baserat på en ny fysikmotor som skulle komma att återinföra känslan av glidvinkel och faktiskt friktion, igen, snarare än det där hasande, trötta, stela, konstant understyrda som de tre tidigare titlarna erbjudit. GT Sport var kanske inte riktigt spelet vi hade hoppats på, eller förtjänat, när det väl släpptes men Polyphony höll sitt löfte om att uppgradera, uppdatera och polera under de följande två åren och idag är det enligt mig ett alldeles strålande racingspel som inte bara simulerar verklig GT-racing bättre än alla tidigare spel i denna serie, men även känns fräscht, svårt och levande - igen.
(1) Gran Turismo
Maj 1998, då small det. Sony släppte lös Gran Turismo i Europa, ett spel som redan rönt stora framgångar i hemlandet och som trots att bilutbudet bestod av 95% japanska kärror som inte ens fanns att köpa på den europeiska eller amerikanska, marknaden - blev en gigantisk framgång för Sony. Gran Turismo som grundidé var något helt annat än allt vad Ridge Racer och Sega Rally hette, och Kazunori Yamauchi och hans 25-mannateam hade lyckats skapa det som närmaste påminde om ett detaljerat bil-rollspel där vi tävlade, handlade, uppgraderade. byggde om, tog nya licenser, tävlade vidare och byggde en karriär på erfarenhet och kunskap. Det finns verkligen ingenting i denna spelserie som kommer att toppa mina minnen med Gran Turismo (1) och kvällen då jag efter långvarig endurance-racing äntligen fick tag på den där TVR:n som gick att trimma upp till 1100 hästkrafter, haha. Underbart spel. Underbar start på en fenomenalt populär spelföljetong.
Tidigare delar ut denna artikelserie:
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout