Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Resident Evil Village

Redaktionen Resonerar: Resident Evil Village

Efter Capcoms uppvisning förra veckan och efter att vi spelat igenom Maiden-demot till PS5 har redaktionen diskuterat spelseriens framtid...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jonas Mäki:
Så... nu har vi äntligen fått se Resident Evil Village mer ingående. Jag var försiktigt skeptisk till det redan när det visades i somras och jag måste säga att jag inte ändrat den ståndpunkten nu. Kanske till och med tvärtom. Mest kritisk är jag mot hela settingen. Resident Evil har ju aldrig varit dokumentärt, men nu snackar vi plötsligt om vampyrer, varulvar och allehanda oknytt som hade hört hemma i en 80-talsmonsterskräckis. Visst är det bra om Umbrella får vila lite, men nu verkar det som att Capcom släppt alla tyglar och steget till att inkludera spöken, drakar, orcer och demoner ligger inte långt borta. Vad tycker ni andra?

Petter Hegevall:
Jag har nog inget emot vare sig varulvar eller det där slasket som hasade runt i slottets källare, tror jag i alla fall, det är nog snarare hur blekt det ser ut rent grafiskt som gjorde mig ännu mer skeptisk än tidigare samt att striderna luktade gammal kalsipp, av det vi fick se ikväll.

Resident Evil Village
Inomhusmiljöerna i kommande Village ser formidabelt tjusiga ut.

Joakim Sjögren:
Efter att ha lirat Maiden-demon till Playstation 5 så är jag relativt optimistisk till Resident Evil: Village, Miljöerna är väldigt atmosfäriska och inuti slotten fanns det klara känslo-antydningar till det allra första spelet i serien vilket fick Resident Evil-stämningen att infinna sig tämligen fort, Jag är dock lite osäker, precis som Jonas, om inriktningen är den rätta, och mitt första möte med vampyr-kvinnorna gav varken någon rädsla att tala om eller någon mersmak att se dem igen.

Detta är en annons:

Petter:
Jag har nu också spelat Maiden och som du är inne på Jocke ger slottet mig rätt ordentliga Resident Evil 1-vibbar, vilket såklart är alldeles fenomenalt. Resten övertygade dock inte mig. Tycker mig helt sakna den där tryckande tunga skräcken från Resident Evil 7 och även om det kanske kommer med själv striderna samt mer pusslande och lösande av objektbaserade gåtor, förblir jag skeptisk. Sen verkar Chris Redfield ha gått och blivit en varulv, också. Ju. Det kan aldrig sluta väl.

Patrik Severin:
Själv tycker jag Resident Evil 7 var nystarten serien behövde. Åttan ser ut att bjuda på mer av det. Vackra interiörer och ett förstapersonsperspektiv som låter oss slukas upp av spelvärlden. Varulvarna är inarbetade i universumet sen en officiell serietidning från 1998 så jag har inget emot det. Jag älskar skådeplatsen med vinter och stora slott. Även om grafiken är lite ojämn tror jag på ett riktigt bra actionskräckspel med pusselelement. Det som jag ställer mig lite frågande till är striderna, det finns risk att de låter oss skjuta för mycket i vad som kan upplevas som klumpig spelmekanik. Däremot känns det som att utvecklarna sneglat mycket på Resident Evil 4 alltifrån miljövalen, användargränssnitt och till att du nu kan träffa en handelsman för köp av föremål.

Resident Evil Village
Chris Redfield blir en varulv i Resident Evil 8? Det ser så ut...

Henric Pettersson:
Efter att ha spelat Maiden är jag definitivt sugen på mer. Visst håller jag med Petter om att Resident Evil 7: Biohazard kändes betydligt läskigare men samtidigt uppskattar jag att man testar någonting nytt och som liknar originalet lite mer. Ska bli spännande att se vad detta landar i.

Detta är en annons:

Olof Westerberg:
Jag gillar absolut det här moderna stuket i första person inför åttan, med inspiration från spel som P.T. och Amnesia. Som ni säger ser det betydligt läskigare ut än framför allt Remake-spelen, och det har fått mig att fundera lite. Jag vill egentligen ha både den mer ostiga, retroaktiga semiskräcken från tidigare spel, samtidigt som jag gillar det obehagliga läskiga från sjuan (och troligen åttan). Varför delar inte Capcom upp serien i två delar framöver - en som fokuserar just på renodlad skräck i förstapersonsperspektiv och en som tillfredsställer nostalginerven med inspiration från 90-talet i tredjeperson? De har varit ju varit inne på spinoff-delar tidigare, och jag tänker att de hade haft möjlighet att göra spelen mer konsekventa på detta sättet, och inte spränga in allt de kan komma på i en enda titel. Till exempel tempohöjningen och actionscenerna i sjuan kändes ju inte helt motiverade alltid. Vad tror ni?

André Lamartine:
Själv tycker jag det känns oerhört kul att utvecklarna lämnar Umbrella bakom sig (så vitt vi vet) och ju närmare Resident Evil 4 vi kommer, desto bättre. Gotiska slott, misstänksamma bonddrängar, kusliga byar som Gud glömde... Här passar vampyrer och varulvar galant in i skräckkitteln, som hittills ser ut att bjuda på ännu en fräsch Resident Evil-upplevelse. Även om det kanske inte ser så där vidrigt intensivt ut som sjuan kunde bli i sina bästa stunder så välkomnar jag lite skräckaction som vältrar sig i lite äldre folktro och även om spelet inte direkt lär revolutionera franchisen på något sätt så är jag officiellt dundersugen på att återigen gå vilse i en monsterby. Zombiebett, varulvsbett eller vampyrbett kvittar så länge jag får leka Van Helsing med hagelbössa!

Resident Evil Village
Marie Liljegren tog på sig finklänningen innan hon avsåg att döpa sin favoritbulle, till Anna.

Marie Liljegren:
Jag går emot strömmen och tycker att det nya konceptet suger. Resident Evil har kommit så långt bort från konceptet man bara kan komma. Om man nu ska kasta in varulvar och skit kan man väl göra ett helt nytt spel utan anknytningar till spelserien? Jag förlorade intresset av fortsättningen av spelserien när Resident Evil 7: Biohazard kom som jag tycker är allt annat än just ett zombiespel med pussel och härlig läskig stämning. Känns mer som taget ur Motorsågsmassakern och förstapersonsperspektiv suger massiv apröv. Om man nu vill ha första person så borde man även kunna ha ett knapptryck så man kan välja tredje person om man vill spela som det. Nä, detta spelet kommer jag antagligen inte köpa förrän det kommer på rea, jag väntar hellre på ett kommande Resident Evil: Code Veronica X istället, vilket var det spel jag hade hoppas skulle komma. Jag ser hellre att Capcom tar sig tillbaka till sin storhetstid och sina rötter än detta. Känns som om de försöker göra alla glada istället för att köra sitt race med sina grymma spel. Detta är inte i min smak om jag säger så även om jag måste erkänna att det ser snyggt ut, men snälla första person?! Gör om, gör rätt! Vill se mer av Resident Evil som serien var förr, är väl därför jag älskade både Resident Evil 2 remake och även Resident Evil 3 remake så mycket, tillbaka till rötterna som gör just denna serien så bra.

Detta är en annons:

Petter:
Jag håller inte riktigt med om att en spelserie absolut, till varje pris, måste vara exakt samma sak som den alltid ha varit. Ibland är förnyelse nödvändigt och i fallet Resident Evil 7: Biohazard tyckte jag att det var en strålande utveckling av ett kanske lite väl bekant koncept. Jag tycker inte heller att förstapersonsperspektivet suger någon röv, allra helst inte en apas. Där tycker jag snarare att det förhöjer känslan av terror, särskilt i PSVR-versionen som gjorde mig gråtfärdigt skraj.

Patrik:
Framförallt tappade man bort serien med del fem och del sex som båda är lågvattenmärken i huvudserien än idag. Så något behövde de göra. Samtidigt har Capcom valt att släppa nyversioner av de äldre spelen så det finns något för alla även de som ogillar de nya spelen i förstaperson. Min egna spekulation är att även huvudserien kommer återgå till tredjeperson när protagonisten i del sju och åtta är över.

Petter:
Resident Evil 5 var det inget större fel på.

Resident Evil Village
Med Resident Evil 4 renoverade Capcom hela sitt skräckkoncept, vilket de verkar vilja göra nu igen med Village.
Detta är en annons:

Marie:
Jag saknar bara de där spelen där inte allt ska vara snabba actionskjutare i första person som det känns som om alla spel är nu för tiden. Resident Evil har stått för en viss sorts skräck som de varit rätt ensamma om som de skapat genom spänning och skräck och framförallt pussel och upptäckande men nu känns det som om dom vill vara som alla andra. I mina ögon är det som om de skulle göra en Bondfilm utan Bond. Då är det fasen ingen Bondfilm längre. Om man nu har en ny konceptidé kan man väl skapa ett helt nytt spel utan anknytning till en befintlig spelserie? Känsligt ämne för mig eftersom det är min absoluta favoritserie men jag älskar verkligen de tidigare spelen och nu känns som de förstör serien när de går bort från själva grundhistorien. Som gammalt fan känner man sig lite sviken, då man går år efter år och bara väntar och hoppas att det ska komma ett nytt och plötsligt kommer ett men som förlorat allt det man gillat med föregångarna.

Petter:
Bond utan Bond vill nog ingen ha, men när Capcom gick från sitt inarbetade koncept i Resident Evil 4, tänjde spelseriens gränser och överraskade - skapade de ett av tidernas mest hyllade spel, alla kategorier. Så ja, att de vill ta ut svängarna lite inom genrens ramar, tycker jag bara är bra. Eller kanske inte "bara", men jag gillar som sagt Resident Evil 7: Biohazard väldigt mycket.

Marie:
Älskade också Resident Evil 4 även om det inte är mitt topp ett av serien, där ligger Resident Evil 2 för mig. Och visst tänjde de på gränserna men storyn fanns ju där och även karaktärerna. Fortfarande fanns Umbrella och drog i trådarna med deras biologiska vapen. Resident Evil 7 har jag i min ägo och har inte ens spelat en timme på det, höll på att skita på mig om och om igen. Så jag tvingade en kompis att köra det så jag fick titta på, men nej det är för psykotiskt för min smak. Jag är en räddhare, men jag pallar en viss typ av läskig skräck, men inte det där. Jag har kört Silent Hill med mitt ex, men han fick köra alla delar när vi var i den parallella dimensionen för det var inte bra för mina tarmrörelser. Jag är väl bara besviken för att jag fattat att detta inte kommer funka för mig. Och Resident Evil är det bästa jag vet så jag känner mig lite rånad. Får väl tvinga hit min polare igen så jag får sitta och titta bakom hans ryggtavla ännu en gång. Kan ni inte komma med lite goda nyheter till mig att det blir en remake av Resident Evil: Code Veronica X snart istället så jag slipper vara en sån surkärring som jag just nu känner mig som? Då har jag en morot att se fram emot och slipper deppa ihop helt.

Resident Evil Village
Resident Evil 7: Biohazard i VR står sig som en otroligt obehaglig upplevelse.
Detta är en annons:

Joakim:
Jag skulle säga att det största problemet med 7:an var att det inte kändes speciellt läskigt alls faktiskt, och då är jag en extrem räddhare jag också. Konceptet var visserligen perfekt med sina Texas Chainsaw-miljöer, men det tar ju knappt en timma innan allt är uppåt väggarna med en mordisk familj som känns så skrattretande att det är svårt att ta det seriöst. När man till exempel sitter där vid matbordet första gången och den så kallade "Daddy" skär handen av någon som endast bryter ut "Oh no, not again!" är det skämskudden fram som gäller. Sen att Ethan kändes lika emotionellt engagerad som en stubbe gjorde ju inte saken bättre såklart, och vad som kunde blivit en riktigt bra nystart blev istället ett intressant magplask i mitt tycke. Tycker ett spel som Blair Witch bjöd på betydligt mer lovande och psykologiskt välgjord skräck i jämförelse, om jag ska vara ärlig.

Petter:
Resident Evil 7: Biohazard inte läskigt? Kom igen nu Rambo Junior, sluta trolla. Haha! Det spelet i PSVR framkallade så mycket ren och skär terror i det Hegevallska hushållet att jag inte kunde sova på flertalet dygn. Snacka om kollektiv droppa i brallan, även för dig Macho-Jocke, mig lurar du icke!

Jonas:
Jag blev rädd av Pippa Funell 3.

Joakim:
Haha, jag ska erkänna att jag inte lirade med en VR-hjälm runt skallen och det fanns absolut ett par jump scare-moment som fick en hoppa till, men det fanns ju däremot ingen övergripande ångest eller skräck i hoten som framförallt familjemedlemmarna stod för. Pappan kändes mest som en parodi som gick runt och skrek vad han hoppades skulle låta läskigt (för att sedan tappa bort en så fort man hukade bakom en liten, liten pallstol). Sen hatade jag som sagt Ethan och att det inte fanns någon direkt reson eller mänsklighet bakom hans handlingar, i alla fall i början. Han träffar sin påstått döda fru efter tre år och reagerar knappt. Han hugger ner nämnda fru med en yxa efter att hon gått bananz - inte ett ord. Han blir av med handen via motorsåg, tvingas äta kannibal-middag med ett par mentalpatienter och jagas genom ett hus av en snubbe med en sylvass spade utan att ens ge en illusion av att vara skärrad. Nope, han var så extremt distanserad att det var svårt att ta hoten på allvar.

Petter:
Logiken och "mänskligheten" i Ethans övergripande agerande i Resident Evil 7 upplever jag som ungefär lika korkat som Jill Valentines beteende under spelseriens existens. Eller Chris Redfields. Eller Leon S Kennedys. Det hör liksom den här typen av B-films-skräck-genre till att karaktärerna är allt annat än Albert Einstein, enligt mig. Jag rekommenderar dig att spela det med PSVR på kraniet, dock. Helt horribelt olustigt otäckt - tycker jag. Om det inte finns VR-stöd i Village, kommer jag att tappa humöret. Då ligger Jonas vitrinskåp risigt till.

Relaterade texter

Resident Evil VillageScore

Resident Evil Village

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Ondskan har vaknat i en liten by någonstans i Europa och Johan har tillbringat en vecka med att skjuta varulvar och fly från stora vampyrdamer



Loading next content