Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi snackar Dreamhack

Tre dygn och fyra glada Gamereactor-medarbetare. Kan det bli annat än succé? Benke, David, Emil och Mikael har samlat sina intryck från Jönköping.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den gångna helgen hölls Dreamhack, världens största LAN-party på Elmia-området i Jönköping. Vi på Gamereactor plockade med oss lite retrospel till vår monter och spelade i dagarna tre, efteråt tog vi ett snack om höjdpunkter och bottennapp.

Vi snackar Dreamhack
Jönköping, 1/12 04.51: A: "Kolla, jag har en bugg på min skärm!" B: "Vardå? Äh, det där är ju bara en vanlig skalbagge." A: "Aha. Fan också." C: "Zzzzzzz...."

Benke: Spotta ut pepparkakorna och svälj glöggen grabbar. Här ska det snackas Dreamhack. Har ni hämtat er ännu, förresten? Själv sov jag i dryga 15 timmar när jag kom hem.

Emil: Jag var tämligen sliten redan innan Dreamhack. Egentligen borde jag ha stannat hemma i sängen och ätit penicillin istället, men man måste ju offra sig för konsten.

Detta är en annons:

David: Jag åkte ju hem redan på lördagseftermiddagen så det verkar som att jag gick miste om det verkliga köttandet sedan på kvällen. Dock möttes jag hemma av tre icke-färdigskrivna recensioner så lite synd var det nog allt om mig med.

Mikael: Klaga ni, själv var jag ju där ensam första dagen och skötte bygget, och på söndagen åkte jag hem till Norrland för att stövla två mil genom meterdjup snö för att sedan knacka hål på en bottenfryst tjärn för att få vatten till kaffet... eller nåt.

Vi snackar DreamhackVi snackar Dreamhack
Hall A var helt tillägnat de tappra som inte längre kunde hålla ut mot sömnen. Här härskade lugnet och omtänksamheten (förutom när vår danske kameraman Julius gick in och skrek lite för att se vad som skulle hända).

Benke: På det hela taget sov folk förvånansvärt mycket på Dreamhack. Men det är klart, det kanske inte handlade så mycket om att vara trött som om sockerkoman efter att ha druckit några flak läsk och något kilo godis, som de flesta deltagarna tycktes trycka i sig, men det ingår väl. Förresten, så kanske vi skulle snacka lite om våra bästa minnen från mässan.

Detta är en annons:

David: Tjejerna! Att de överhuvudtaget fanns där, alltså. Kalla mig fördomsfull, men innan jag kom dit var jag stensäker på att könsfördelningen skulle vara 97.5 > 0.3 i manlig övervikt. Men det var betydligt mer uppblandat än så och en rätt soft och avslappnad stämning överlag.

Emil: Mitt starkaste intryck var själva åsynen av den enorma mässhallen, med rad efter rad av datorskärmar som lyser i mörkret. Det är något poetiskt, surrealistiskt över det, som väcker djupa tankar om mänsklighetens utveckling.

Vi snackar Dreamhack
Jo, visst kan man bli filosofisk för mindre av en syn som denna, precis som Emil säger. Det ska dock även nämnas att "Vem har tagit min kex-choklad" spelades i lokalen, tillräckligt ofta och på tillräckligt hög volym för att avbryta alla längre försök till existentiella utflykter.

Mikael: World of Warcraft.

Benke: Vaddå, World of Warcraft?

Mikael: Min Burning Crusade-trailer, så klart. Världspremiär på Dreamhack. Det var också intressant att se hur folk spelade... framför allt blev jag sjukt avundsjuk då min dator kör spelet betydligt sämre. Men förutom det var det läckert att se en del rätt feta arkadspel på Dreamhack... vart sjutton fick de tag på Fist of the North Star och Percussion Freak 9th utanför Japan?

Vi snackar Dreamhack
Oavsett tidpunkt på dygnet såg DJ:n till att det aldrig blev en tyst minut. Med nära 8000 datorer och över 10000 besökare hade väl risken inte varit så stor i och för sig, men men.

Benke: För min del tycker jag alltid att det är trevligt att möta våra läsare. Det blir lätt så anonymt att få läsarfeedback via siten eller e-post. Sen är det klart att det var roligt att visa upp Dreamcasten som många helt verkade ha missat. Ett spel som Rez dominerade stundtals i vår monter.

Emil: Ja, det drar blickarna till sig med sin enkla, rena grafik. En besökare frågade om det var jag som hade programmerat spelet. Och visst är det tekniskt enkelt, men har samtidigt en massa unika effekter som inte finns i något annat spel. Det ligger nog bortom min förmåga än så länge.

Vi snackar Dreamhack
Mikael regerade Gamereactor-båset när det kom till Street Fighter 3: Third strike. Dels tack vare sina expertkunskaper och ödlereflexer, dels tack vare sin blåa Transformers-t-shirt och 23 kilos arkadsticka.

Mikael: Förutom Rez var det nog Taito-samlingen som lockade mest, med det superläckra Elevator Action Returns som jag beskrev (högst korrekt, vill jag påpeka) som Counter-Strike anno 1994. Stenhård action och vansinnigt läcker pixelgrafik. Men annars var det glädjande nog Bubble Bobble som folk ville spela. Den där musiken känner alla igen.

David: Jo tack, och gjorde man det inte innan Dreamhack så gjorde man det definitivt efteråt. Jag menar, var de verkligen tvungna att spela alla sugiga hobbyremixer av det där jäkla temat i högtalaranläggningen? En annan personlig höjdpunkt var vår danske kameraman Julius. Först kunde han inte köra upp på fredagen för att han låg och sov (!?) och sedan får han soppatorsk och tvingas gå de sista sju milen till Jönköping.

Benke: Danskar är danskar. Men det ska bli kul att se vad det blev av det vi filmade. Mikaels äventyr med arkadspelen, massor av ögonblicksbilder och det som hände på scenen. Jag skulle tro att vi får se de första resultaten inom kort...

Vi snackar Dreamhack
Vad gör man om man har 7788 datorer i ett och samma rum? Jo: man ställer ut brandsläckare. Många brandsläckare.

David: Men du vet inte säkert?

Benke: Nja, man måste ta Danmarksfaktorn i beaktande, men det är sagt att de första programmet ska vara färdigredigerade inom kort. Vad säger ni om de andra montrarna förresten. Såg ni något roligt?

Emil: Ja, Wii-montern såg rolig ut. Bortom en lång kö såg jag den, lika ouppnåelig som en hägring i öknen när man måste jobba och inte har tid att köa. Fast nu har ju Wii släppts, så nu har jag ju fått spela den ändå...

Mikael: Jag sprang omkring en hel del (när ni äntligen behagade dyka upp) och pratade med folk. Blev en del snack med killarna från Game Maker som verkade ha ett rätt intressant program. Sen var det förstås trevligt att vi fick låna extra stolar från Konsol-gänget eftersom våra danskar tagit med sig en ynka sittsäck för fyra spelarplatser.

Vi snackar Dreamhack
Banracing, knäckebröd och energimassage: näst efter Gamereactor hade Wasa Dreamhacks bästa bås.

David: Wasa Sandwich-båset var min absoluta favorit. Där kunde man både köra radiostyrda bilar (och vinna en biljett till nästa års Dreamhack) samt få energimassage. Köade för det på lördagsförmiddagen och måste säga att det var helt sjukt värt. Kände mig som en ny människa efteråt.

Benke: Hur kan ni glömma LO? De bjöd ju på gratis bananer. Bättre än så blir det inte...

David: Fast inte slog de väl Wasa Sandwich?

Benke: Smulorna täckte golvet efter avslutad Dreamhack.

Emil: Tillsammans med bananskalen.

Mikael: Jag gillar inte färdiga hårdbrödmackor. Istället gick jag några montrar bort och smakade deras colafudge... några gånger. Om det inte vore för att jag en gång gjorde misstaget att köpa en hel plastlåda fudge och smällde i mig den på två dagar så skulle jag nog köpa en nu också.

Benke:På tal om mat, vad åt folk egentligen? Själv testade jag Tex Mex-köret där man fick köa tills man fick blodsmak i munnen. Det var ingen höjdare. Jag tror jag fick dubbelt så mycket vattnig burkmajs som nachos på nacho-tallriken. Vattnig burkmajs är bland det äckligaste jag vet.

Vi snackar Dreamhack
"Kolla grabbar, det är ju Göta Kanal 2!" Benke botaniserar bland läckerheterna på den lokala stormarknaden.

David: Själv höll jag mig till mikrorätter uppbyggda enligt tallriksmodellen - det vill säga: inte Billy's eller Gorby's - samt en avocado som jag styckade med sked.

Mikael: Förutom den hemska maten som serverades på Dreamhack (stå och köa i trettio minuter för en liten låda med vattnig tikka?) körde jag på min gamla spelsammankomstklassiker: en påse kanelgifflar, en ask Mamma Scans köttbullar och iste. Ingen disk, ingen värmning, men ändå snäppet mer näringsriktigt än att enbart vräka i sig pizza och godis.

Emil: Smart knep. Nä, man åker sannerligen inte till Dreamhack för den kulinariska upplevelsens skull.

Vi snackar DreamhackVi snackar DreamhackVi snackar Dreamhack
Mat i all ära, men det enda som verkligen krävdes på Dreamhack för att hålla igång var Jolt Cola. Kolhydratoset blandades med koffeinrus och plastlukt till en berusande parfym. Speciellt under dygn nummer tre...

Benke: Det ska noteras att vi kom med på Dreamhack med relativt kort varsel i år och nästa gång siktar vi givetvis på att ha en ännu mer spännande monter och kanske lite tävlingar och sånt. Någon som har några idéer?

Mikael: Ännu mer retro, helt klart. Rez och Bubble Bobble ska helt klart vara med igen, men gärna fler samarbetsspel. Nu blev det ibland så att någon satt och spelade genom ett spel på egen hand medan andra tittade på. Och så borde vi passa på att visa upp ännu fler ovanliga spel, om vi kan dra dit Castlevania: Rondo of Blood och Radiant Silvergun (och ett sjysst kassaskåp...) så blir det ännu mer intressant, skulle jag tro. Jag tror att folk uppskattade att få testa Dreamcast eller Neo-Geo för första gången precis lika mycket som att få spela gamla favoriter som Mario och Bubble Bobble. Däremot är en sak säker: inga dansspel. Vi behöver inte göra Dreamhack svettigare än vad det redan är...

Vi snackar Dreamhack
Ifall MTV skulle köra igång ett "Pimp my PC" skulle Dreamhack varit ett bra ställe att börja på. Ekipaget på bilden var kanske det inte allra stilfullaste, men får ändå ett omnämnande för den mysiga ljusslingan och den belgiska (?) flaggan. Ibland räcker det med motivation och hjärta...

Emil: Jag håller med Micke, vi behöver fler flerspelarspel (?!), och förstås sittplatser för minst åtta personer. Eftersom Rez var så poppis så vi bör satsa på flera udda audiovisuella upplevelser: Mojib Ribbon, Katamari Damancy, Space Channel 5, Bishi Bashi, Ikaruga, Sin&Punishment, Mischief Makers, Nights, Astal, Panzer Dragoon Orta, Guilty Gear XX, något Metal Slug, något Tempest...

David: Jag tänkte att vi kanske skulle kunna ha en tävling, där man får rita sin egen favoritkaraktär och så kan man vi sätta upp alla teckningar på väggen i båset och -

Benke: Och där börjar det bli dags att avrunda.

David: Men jag hade ju massa fina idéer om saker vi borde göra...

Vi snackar Dreamhack
Världens största lan-party går mot sitt slut och det börjar bli dags att packa ihop. Allra ledsammast blev nog GB-clownen som glömdes kvar. Livet är sannerligen hårt och orättvist.

Benke: Det blir lite väl mycket Bollibompa nu, David. Men om du skriver ner förslagen på en lapp så lovar jag att lägga den i en låda. Du vet min speciella låda där jag brukar lägga dina förslag...

Vi snackar Dreamhack
Till sist ett tips till er som ska till Dreamhack i sommar: ta med er kontanter...


Loading next content