Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Demon's Souls

Bloodborne vs Demon's Souls (PS5)

Nyligen omgjorda PS5-versionen av Demon's Souls ställs mot From Software-favoriten Bloodborne - vilket av de två brutalt svåra spelen vinner?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

[1] Design
Både Bloodborne och Demon's Souls är två extremt läckra spel men helt olika sett till design. Medan Bloodborne är mer gotiskt och osar H.P. Lovecraft är Demon's Souls mer variationsrikt som blandar medeltidstema med träsk och helvetesgruvor. Tack vare Demon's Souls brutalt läckra grafik överträffar det Bloodborne på många sätt. Samtidigt gjorde den gotiska stämningen i Bloodborne spelet till ett kusligt och atmosfäriskt spel. De monstruösa fienderna är snyggt designade och likaså är världen som är fylld med mäktiga katedraler, slott och övergivna byar. Det uppstår där en wow-känsla som aldrig riktigt överträffas av Demon's Souls som också erbjuder mäktiga vyer. [Vinnare: Bloodborne]

Demon's Souls

[2] Bandesign
Demon's Souls är definitivt det spel som sticker ut mest av From Softwares spel eftersom spelvärlden är uppbyggt på ett helt annat sett. Medan Demon's Souls har separata världar att utforska har Dark Souls-serien och Bloodborne en och samma värld där de olika delarna är integrerade med varandra. Något som varit mycket uppskattat av spelare och ett koncept som From Software uppenbarligen föredragit eftersom de behållit det sedan Dark Souls. Det ska dock sägas att inget av spelen har dålig bandesign eftersom de båda, på olika sätt, innehåller integreringar där en väg kan leda en tillbaka till en dörr som tidigare var låst eller till platser som man annars hade missat. Själva designen blir dock bättre i Bloodborne då du exempelvis kan ta dig från Forbidden Forest till Central Yharnam relativt långt in i äventyret som visar hur väl integrerad de olika delarna är med varandra. En annan nackdel för Demon's Souls är onlineläget där du kan välja att invadera någon annans värld men om en fiende blockerar en väg kan du inte dräpa dem utan tvingas bli kvar där, eller återvända till din egen. Detta till skillnad från Bloodborne som även låter de som invaderar dräpa fiender och således slippa att fastna. Här tänkte inte riktigt utvecklarna till utan det påverkar upplevelsen av bandesignen rejält. [Vinnare: Bloodborne]

[3] Strider
Likt Dark Souls-serien innehåller inte Demon's Souls några pistoler eller gevär som Bloodborne gör. Istället förväntas du använda antingen magi eller ett vapen i ena handen och en sköld i den andra. Detta gör Demon's Souls till ett mer passivt spel än Bloodborne som är desto mer offensivt då du inte kan skydda dig, utan snarare måste kontra slagen med ett vältajmat skott. Naturligtvis går det även att kontra slag från fiender i Demon's Souls med ett slag från skölden. Här handlar det såklart om preferenser och det ska sägas att de ändå är relativt lika varandra sett till striderna. Personligen föredrar jag Bloodborne då det lämnar mindre utrymme till fegspel och kräver att du är på löpande fot hela tiden. Jag har heller aldrig riktigt gillat att förbrukningsvarorna för att återställa hälsan är begränsade till det du hittat eller köpt i Demon's Souls. Inte heller att de olika förbrukningsvarorna återställer olika mängder av hälsan. Då föredrar jag hellre blood vials i Bloodborne som gör att man slipper noja sig över att man står inför ett möte med en boss men har slut på hälsoåterställare. I Demon's Souls blir striderna därför något bökigare när man ska behöva bläddra mellan olika hälsoåterställare mitt i stridernas hetta. [Vinnare: Bloodborne]

Detta är en annons:

[4] Prestanda
Alla minns vi de bisarrt långa laddningstiderna när Bloodborne släpptes. Med tanke på hur mycket man dör i spelet kändes det ofta som att man tillbringade mer tid framför laddningsskärmen än i själva spelet. Detta åtgärdades sedan och tog därefter dryga tio sekunder istället för uppemot en minuts väntan. Tester visar nu även att Bloodborne på Playstation 5 laddas på fem sekunder vilket i princip inte är någon väntan alls. Ändå gör Demon's Souls det bättre där laddningstider är så gott som obefintliga. Istället fylls skärmen av ett rökmoln och i nästa sekund är vi där vi ville vara. Demon's Souls erbjuder dessutom valet att kunna prioritera upplösning eller prestanda och med det sistnämnda flyter spelet på i 60 bildrutor per sekund. Har man väl öppnat den dörren är chansen att gå tillbaka till prioriterad upplösning mycket liten. I Bloodborne får man nöja sig med 30 bildrutor per sekund och därför är det spelet chanslöst inom denna kategori. [Vinnare: Demon's Souls]

Demon's Souls

[5] Ljud
Det här är en oerhört svår kategori då båda spelen erbjuder fantastiskt ljud. Musiken i de båda är helt fantastiska där Demon's Souls erbjuder mer pampig domedagsmusik som får adrenalinet att pumpa ordentligt. Bloodborne erbjuder däremot mäktiga skräckkörer men även mer lugnare musik som kan vara trevligt att lyssna på även vid sidan av. Även fienderna i de två spelen ger ifrån sig mäktiga vrål med tunga baseffekter. I slutändan är det dock omöjligt att säga vilket av spelen som gör det bäst. Därför går inget av spelen segrande ur denna kategori. [Vinnare: Oavgjort]

VINNARE: Bloodborne
Det är en otroligt svår sak att kora en vinnare i denna tävling när båda spelen är fullkomligt briljanta. Mycket kokas i slutändan ned till spelpreferenser men utifrån en personlig åsikt, och det är ju trots allt vad denna artikelserie handlar om, så lyckas inte riktigt remaken av Demon's Souls överträffa det mästerliga Bloodborne.

Detta är en annons:

Du har väl inte missat de andra delarna:
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)

Relaterade texter

Demon's Souls (PS5)Score

Demon's Souls (PS5)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter har tillbringat veckor tillsammans med Bluepoint Games trogna, respektfulla nytolkning av From Software-originalet som lade grunden för en helt ny genre...

4
Kolla in senaste Demon's Souls-trailern

Kolla in senaste Demon's Souls-trailern

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Ett av spelen vi tyvärr inte fått recensera ännu, är Demon's Souls. En av anledningarna till detta är att Sony inte vill ge oss spelet förrän World Tendency-servrarna har...



Loading next content