Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition rullar ut till PC, Playstation 4, Switch samt Xbox One nu under nästa månad och för att få veta lite mer om hur teamet bakomn det älskade rollspelet tänker, passade vi på Gamereactor på att ställa några nyfikna frågor till Square Enix egna Hokuto Okamoto och Masato Yagi.
Hur känns det nu när intresset för Dragon Quest som spelserie växer så mycket utanför hemlandet som det gör?
- Väldigt bra, såklart. Vi är naturligtvis väldigt nöjda med hur spelserien letat sig över till Europa och USA och hittat massor av nya fans. Vi hoppas givetvis att detta kommer att fortsätta.
Med tanke på att spelet innan Dragon Quest XI var ett MMO, varför valde ni att återgå till ett mer traditionellt upplägg i denna titel?
- Eftersom Dragon Quest XI är kulmen av vår spelserie, ville vi hitta tillbaka till det uppläggoch den strultur som gamla fans av spelserien minns och är bekanta med. Vi ville försöka hitta samma känsla som de tidigare äventyren bjudit på och framkallat hos spelaren, väcka gamla minnen samt skapa nya, på samma gång. På det viset hoppas vi också att de som testar ett Dragon Quest-spel för första gången i och med Dragon Quest XI kanske letar sig tillbaka till hur allt började och tar del av de gamla spelen, också.
Anpassade ni Dragon Quest XI efter marknaden utanför Japan?
- Ja, under utvecklingen lyssnade vi en del på fansen i västvärlden via våra kontor i Europe och USA när vi bland annat stoppade in menyer, hur dessa utformades samt röstskådespelare och så vidare.
Vad tror ni att fördelarna är för Dragon Quest XI att finnas på Game Pass, exempelvis?
- Det uppenbara är ju att fler kommer att testa ett spel som Dragon Quest XI tack vare Game Pass som tjänst, fler kommer att testa det. Och det är viktigt för oss att färska nykomlingar som testar ett Dragon Quest-spel för första gången i och med Dragon Quest XI på Game Pass bara kan plocka upp det och börja spela, direkt.
Vilka är nyckelelementen för denna spelserie, enligt er?
- Det handlar ju i mångt och mycket om klassiska, traditionella, japanska rollspel. Vi hoppas absolut att våra fans upplever spelserien på det sättet, på samma sätt som vi gör.
Vilken aspekt av det här spelet och den kommande specialutgåvan är ni mest nöjda med?
- Fotoläget, tror vi. Det är roligt och var från början tänkt att vara en mycket enklare historia som sedan byggdes ut. Vi hade superskoj när vi jobbade på expansionerna, också.