Vi närmar oss premiären för de nya konsolerna med stormsteg och förra veckan var en händelserikt stressig sådan för oss här på redaktionen, då vi publicerade mängder av material där vi tyckte till om både Xbox Series S, Xbox Series X samt Playstation 5 (och de få premiärspel som släpps till de båda). Roliga tider, såklart. I samma veva laddade jag upp en artikel där jag dissekerade designen på de båda konsolerna och korade det jag anser vara vinnaren. Detta är något som jag kommer att fortsätta med denna vecka då jag avser kora den konsolen som erbjuder bäst användargränssnitt samt handkontroll för att slutligen utse vinnaren i någon slags sammanfattningsartikel. Just nu handlar det dock om styrdonen, bara. Handkontrollerna, de nya dosorna och vilken av dem som imponerar mest. Here goes nathink!
Tidigare delar ur denna artikelserie: PS5 vs Xbox Series X: Designen
Styrspakarna
Det råder för mig aldrig någon som helst tvekan om att Microsofts asymmetriska placering av de analoga styrspakarna alltid toppar den symmetri som Sony erbjudit sedan sent 90-tal. Jag upplever det helt enkelt som klart mer naturligt att placera spakarna som Microsoft alltid gjort och så även i fallet Xbox Series X Controller vs Playstation 5-dosan Dual Sense. Jag har stora händer och långa tummar och det blir mer ergonomiskt försvarbart att placera den vänstra tummen högre upp på handkontrollen. Jag tycker även att själva gummit och räfflorna på Xbox-spakarna känns något bättre än Dual Sense. Vinnare: Xbox Series X Controller
Styrkorset
En av få förändringar som Microsoft valt att göra om man ställer Xbox One-dosan mot den nya kontrollen är att byta ut den gamla D-paden mot styrkorset från Elite Controller, och detta är naturligtvis ett ytterst finurligt val. Elite Controller är ju som vi alla vet magiskt bra och detta styrkors andas kvalitet, rakt igenom. Distinkt, hållbart, känsligt och med en skönt matt yta som gör att man aldrig tappar fäste i exempelvis Street Fighter V. Jag gillar dock Dual Sense mer, här. Visst, styrkorset på Sony-dosan är lite väl glatt sett till ytan vilket gör att jag ibland glider av de fyra direktionsknapparna men jag gillar att ha tummen mer platt på knapparna är nere i en konkav skål som i fallet med Xbox-diton. Vinnare: PS5 Dual Sense
Face-knapparna
A, B, X samt Y eller fyrkant, cirkel, trekant samt kryss? Det är frågan det. Och även här tar Sony hem segern i denna jämförelseartikel. Jag har nämligen problem med det faktum att Microsoft envisas med att stoppa in runda glasknappar i Xbox-dosorna vilket jag tycker känns obekvämt i längden jämfört med de plattare knapparna på Dual Sense. PS5-handkontrollens face-knappar känns "mjukare" också, utan att för den skull tappa den där distinkta, rappa känslan som krävs framförallt i fightingspel. Vinnare: PS5 Dual Sense
Axelknapparna
Det har, som du såklart redan vet, varit mycket snack om att avtryckarna på baksidan av PS5-handkontrollen är adaptiva och känner av hur hårt samt snabbt du pressar ned dem. Utvecklarna kan därmed skjuta på olika typer av motstånd, på olika typer av sätt, för att simulera känslan av olika saker på ett långt mer inlevelserikt och naturligt sätt än tidigare. Här är Dual Sense överlägsen den nya Xbox-dosan även om jag kan tycka att utformningen av själva plastknapparna och dess gummiklädda yta är mer behagliga på Xbox Series X Controller. Det förändrar dock inte det faktum att Sony ligger i framkant här just nu medan Microsoft står kvar på samma ställe som de gjorde 2013. Vinnare: PS5 Dual Sense
Feedback
I den "nya" Xbox-kontrollen sitter de traditionella rumble-motorer precis som i Xbox 360- samt Xbox One-dosorna. Den feedback som ges via dessa är detaljerad och exakt, fungerar precis lika bra som alltid men här har Sony tagit ett rätt ordentligt kliv framåt i utvecklingen av styrdon och skåpar helt enkelt ut sin närmaste konkurrent, med råge. Den 100% haptiska feedback som ges via en ny typ av motor i Dual Sense erbjuder en detaljrikedom och en feedback som vi helt enkelt inte sett tidigare i en handkontroll av denna typ. Det går nu att känna hur mycket friktion det finns i underlaget man går på. Det går att känna från vilket håll vinden blåser från i spelet och det går att känna hur tung stenen eller väskan är, som man bär på. Som jag skrev förra veckan; Det släpps två stycken nextgen-konsoler denna månad, men bara en nextgen-handkontroll. Vinnare: PS5 Dual Sense
Batteritid
Det längsta som batteriet i Dual Sense hållit innan jag tvingats ladda dosan under mina drygt två veckor långa testperiod med Playstation 5 är sju timmar. Det kortaste är fem, ungefär. Detta hade enbart att göra med spelet jag lirade då Astro's Playroom nyttjar funktionerna mycket, mycket mer än exempelvis Crash Bandicoot 4, som jag spelat om tillsammans med sonen Frank. Och det är där skillnaden ligger i hur länge Dual Sense varar innan man måste plugga in USB C-sladden. Xbox Series X Controller erbjuder cirka det tredubbla om inte mer, om det är så att du stoppar in de medföljande Duracell Extreme-batterierna vill säga om inte Ikeas AA-varianter som räcker cirka hälften så länge. Här vinner såklart Xbox men jag kan samtidigt tycka att det känns väldigt 90-tal att använda vanliga AA-batterier och en plastig batterilucka i en handkontroll till en sprillans ny nextgen-maskin. Vinnare: Xbox Series X Controller
Total-ergonomi
Båda dessa handkontroller ligger väldigt bra i handen. Väldigt, väldigt bra. Utvecklingen av dessa styrdon har så pågått under flertalet år och med tanke på den historiks om går att ta del av, med alla hundratals dosor som släppts sedan början av 80-talet, är det spännande att som spelare ha fått vara med och se hur varje ny utgåva förbättrat saker och skapat en mer och mer behaglig upplevelse för ens nävar. Den asymmetriska placeringen av de analoga styrspakarna är bättre och spakarna i sig är något mer greppiga och lite mer konkava/djupa än de på Dual Sense. Xbox Series X Controller är dessutom härligt gummiaktig i sitt ytskikt och härlig att greppa. Dock upplever jag den något för tanig. Den har krympt med någon fjuttig procent sedan Xbox One-tiden och det uppfattar i alla fall mina labbar som något negativt. Dual Sense ligger något bättre i mina händer eftersom den är större, bredare. Jag gillar de längre "vingarna" mer också och anser att face-knapparna och styrkorset är bättre, som sagt. De symmetriskt placerade spakarna är inte optimala men på det stora hela är detta en riktigt bekväm handkontroll. Vinnare: Oavgjort
Summering
Det är två bra handkontroller det här, att påstå något annat vore direkt tjänstefel. Men den ena är klart mer imponerande än den andra och det råder för mig inga tvivel om att Sony tagit hela grejen med styrdon i konsolvärlden till nästa nivå medan Microsoft varit en smula fega, lie väl bekväma och släpps i stort sett samma dosa, igen. Hittills är det mest imponerande med hela den här nya konsolgenerationen faktiskt Dual Sense, och därför vinner den denna omgång av den här artikelserien med rätt ordentlig marginal.
• Totalvinnare: Playstation 5 Dual Sense
Tidigare delar ur denna artikelserie: PS5 vs Xbox Series X: Designen