Svenska
Gamereactor
artiklar
Gears of War

Den svenske demontecknaren

Petter tog ett snack med den svenska demontecknaren John Wallin som stått bakom mycket av ursprungsdesignen för miljöerna i Gears of War

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hur påbörjades samarbetet med Epic, hur kom de i kontakt med dig?
- Jag trodde från början att Epic höll på att göra en expansion av något slag med Unreal-motorn, jag hade tidigare fått många förfrågningar om att hjälpa till gratis med modifikationer och expansioner så jag var inte alltför positiv då jag blev tillfrågad eftersom jag hade mycket jobb redan. Efter några mail förstod jag att det var ett stort projekt de hade påbörjat utvecklingen av. Antog att de sett mina bilder jag ritade till Riddick, från när jag jobbade på Starbreeze Studios i Uppsala.

Gears of War

Hur går det till då du börjar konceptskissa till ett kommande spel? Får du storyboards eller finns det riktiga designdirektiv att gå efter?
- Det hela börjar med att den som vill ha bilderna förklarar vad de har för tanke med spelet, vilken stil de önskar, vad de gillar med andra spel eller filmer, kanske även från böcker. Oftast har de hela speldesignen nedskriven redan, och behöver någon att visualisera deras idéer. Epics huvuddesigner Cliff Bleszinski var trevlig att jobba med eftersom han gav mig en sida text som han skrivit själv, typ som en kort saga om platsen han hade i huvudet, ibland skickade han bilder på platser i världen som var inspirerande. Och med hjälp av det började jag skissa på bilder, och om han gillade skissen, kunde jag fortsätta lägga till detaljer för att få en färdig bild.

Hur var det att arbeta med Epic? Hur var det att arbeta med Cliff Bleszinski?
- Epic Games och Cliff Bleszinski är väldigt positiva och sköna att jobba med, de vet vad de vill ha och samarbetet gick bra. Vi pratade aldrig på telefon, eller träffades, jag kommunicerade endast med hjälp av e-mail, och skickade över bilder via FTP. De hade en tydlig tanke över vad de ville ha, men låste sig aldrig i idén, utan lät mig arbeta fritt, jag hade stor konstnärlig frihet.

Detta är en annons:
Gears of War

Vad försökte du åstadkomma rent estetiskt med dina konceptskisser till Gears of War?
- Jag försökte få en känsla av något vackert som blivit förstört, och sedan återanvänt, smutsigt, och kryddat med lite "steampunk".

Hur lång tid tar det att göra en skiss?
En enkel skiss tar cirka 1-2 timmar att göra, sedan tar det längre tid allteftersom man lägger till mera detaljer. En väldigt detaljerad bild kan ta en vecka att måla, om det går bra. Ibland är det svårt att komma på något intressant, och det kan vara väldigt frustrerande, då gäller det att ta en paus, och göra något helt annat.

Gears of War
Detta är en annons:

Vad använder du dig av i ditt tecknande? Är det helt digitalt eller börjar du på papper?
- Jag jobbar nästan 100% i Adobe Photoshop, tillsammans med en Wacom tablet (ritplatta). Man kan börja på papper, och sedan scanna in, men jag valde att hoppa över det steget och börja helt i datorn. I Photoshop kan man skapa sina egna penslar som man sedan använder som om de vore riktiga penslar på riktig målarduk... och man slipper vänta på att färgen ska torka.

Vilka har varit dina inspirationskällor i ditt arbete med Gears of War?
- Mina inspirationskällor har varit väldigt mycket arkitektur från Stockholm och andra europeiska städer. Gröna koppartak gillades exempelvis av Epic. Jag inspirerades även av filmer som Saving Private Ryan och miniserien Band of Brothers.

Spelar du mycket spel annars?
- Jag spelar flitigt men jag är ganska dålig på de flesta spelen *skratt*

Gears of WarGears of WarGears of WarGears of War
Gears of WarGears of WarGears of WarGears of War

Relaterade texter

Gears of WarScore

Gears of War

RECENSION. Skrivet av Martin Forsslund

Ett av förra årets bästa spel var Xbox 360-släppet Gears of War. Nu är det dags för alla med Windows på datorn att få chansen att smaka på lite äkta övervåld...

Gears of WarScore

Gears of War

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Epics extremt efterlängtade actionepos är ett genialt spel proppat med kvaliteter. Ett spel som ingen Xbox 360-ägare får missa...

Gamereactors tior: Gears of War

Gamereactors tior: Gears of War

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

I den femte artikeln om Gamereactors tior tittar Petter tillbaka på Marcus Fenix första holmgång och maxbetyget som vi delade ut till det...



Loading next content