Har det gått så långt att själva processen med att välja prylar, beställa, invänta, packa upp, montera, finjustera och kalibrera faktiskt blivit mer underhållande än själva spelandet? Jag var rädd för det där ett tag, för en dryg månad sedan. Just då började det verkligen kännas exakt så. Men nu när vi äntligen färdigställt vår fjärde version av Gamereactors racingsimulator är jag övertygad om att den känslan var ytterst flyktig, för att köra framförallt Dirt Rally 2.0 just nu, i denna simulatorrigg, är bland det absolut roligaste jag gjort i spelväg i hela mitt liv.
Under gårdagskvällen brände vi av ännu en episk simulatorkväll tillsammans med fem gamla, goda vänner och det är superintressant att se hur besatta vi alla blivit av spelkänslan som denna rigg erbjuder. Det är verkligen något helt, helt annat än GT Track - Motion V3-kombinationen från Next Level Racing, trots att priset mer eller mindre är detsamma. Helsvenska Simrigs SR1-plattform med Modus-chassit från Swedish Rig Designs är verkligen simracing-marknadens absolut mest prisvärda lösning just nu och prylarna har fungerat otroligt mycket bättre sett till pålitlighet än Next Levels motsvarighet ("seat mover"-klumpen Motion V3). Bara en sådan sak som mjukvaran, måste applåderas hårt och högt. Och länge. Simrigs har skrivit sitt eget program för att styra SR1-systemet och det fungerar verkligen underbart väl utan minsta lilla bekymmer på över 60 timmars aktiv speltid.
Nytt senast sist är pedalerna, vi har bytt från Fanatecs strålande Clubsport V3 Inverted till holländska Heusinkvelds Sprint-varianter och det råder för vår del idag ingen tvekan om att de är strået vassare även fast det endast skiljer 500 kronor i pris. Inställningsmöjligheterna är bättre, bromsen känns klart mer realistisk och jag gillar hur de ser ut, också. Väldigt industriellt mekaniska, det ser ju exakt ut som riktiga racingpedaler vilket alltid ger mig ståpäls. Ratten, själva kringlan, och rattfästet är nytt också.
Det enda i SR1-riggen som inte riktigt levde upp till våra högt ställda krav var Swedish Rig Designs lösning för att montera direct drive-rattbaser. Det fungerade bara inte särskilt väl, alls, för vår del, och det blev snabbt uppenbart redan när vi hade GT Track-chassit från Next Level Racing att Fanatecs hutlöst imponerade DD2-ratt måste monteras från sidorna, med de rejält tilltagna M8-bultarna. Görs inte det, om man istället skruvar fast den med de minkigt små M5-bultarna på under sidan, flexar hela plattan som man fäster den i så pass mycket att mycket av den ovärderliga feedback som denna monster-rattbas producerar, förlorad.
Idag kör vi Fanatecs lysande, superläckra Podium Mount som gör att vår DD2:a sitter så stumt som det överhuvudtaget bara går. Den finns 0% flex i denna lösning och det märktes i stort sett sekund ett att ratten blev mer detaljerad och finkänsligt realistiskt när vi bytte till denna monteringslösning. Helt klart värd att lägga slantar på, med andra ord. I samma veva mottog vi Fanatecs gamla favoritkringla BMW GT2 och den har verkligen fungerat helt optimalt för Dirt Rally 2.0, som idag är i stort sett det enda vi spelar i nya simulatorriggen. Porsche GT3-ratten som vi tidigare använt är superb men för rally blir det lite trångt med alla GT-knapparna som sitter på den. BMW-kringlan är luftigare sett till greppet och formen på den (lite tjockare, lite rundare) passar rally bättre, helt klart.
Handbromsen är ny, också. Från holländska Heusinkveld. Mycket stadig, tung, mekaniskt erotisk och har monterats vertikalt idag på det främre staget i SR1-riggen. Mycket god lösning som utan tvekan är den bästa handbrake-setup vi testat här på redaktionen. Det enda som vi kanske bör gnälla på här är att själva greppet är lite väl tjockt. Annars är denna handbroms verkligen helt strålande. Vi köpte i samma veva även Heusinkvelds haussade växellåda (sequential shifter) men den fungerade inte riktigt för de behov vi har, idag. För tyst, för svag, för mesig. Så... Spoon-spaken som importerades från Tokyo, skruvades istället på vår Fanatec Limited Edition SQ-shifter som monterades tillbaka. Den är verkligen fenomenalt bra den lådan. Otroligt prisvärd.
En av delarna som vi verkligen ville uppdatera när vi började med det här nya bygget var skärmarna. Och inte för att Philips Momentum 43 inte är superfina gaming-monitorer, för det är de ju. Utan för att vi ville upp i storlek. Valet föll på världens bästa TV; LG C9 och då tre stycken sådana som monterades för ett par veckor sedan. Med tanke på att de endast dras med larvigt ynkliga 8ms i input lag i "Game Mode" är de såklart en strålande gaming-TV och bildkvaliteten, direkt ur kartong, jämfört med Philips-skärmarna var och är ju såklart väldigt mycket bättre. Perfekt svärta, strålande färgneutralitet, lysande skärpa, grymt fin ansikontrast, mer än tillräckligt mycket ljuspunch och så vidare. Vi har ännu en gång bevisat varför allt onlinebaserat tjat om inbränningar på OLED i mångt och mycket är hysteriskt överdrivet, också, då vi inte sällan kör Dirt Rally 2.0 eller Assetto Corsa i fem timmar i sträck med samma vita hastighetsmätare-grafik synliga i bild, utan tillstymmelse till inbränning. Inte ens en mikromillimeter.
Listan över komponenter:
Dator
Rattbas
Skärmstativ
Pedalerna
Handbromsen
TV-skärmarna
Alu-riggen + motion-systemet
Växellåda
Surroundförstärkare
Högtalare
Subwoofers
Stolen
Rattbas-fästet
Ratt
Ratten (2)
Mus
Tangentbord
Datorbänk
Du har väl inte missat de tidigare delarna ur denna artikelserie?
Artikel 1: Inledningen
Artikel 2: Byggandet