LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Total War Saga: Troy
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

1up: Spelen som fick en andra chans

Extraliv är inget nytt i spelens värld och har räddat oss ur knipor många gånger. Men även utvecklare och utgivare har fått 1up ibland och därmed kunnat ge spelfloppar en ny chans...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

En andra chans i spelvärlden

Tidigare var det ju så att när ett spel var släppt och floppade, så var det dött för alltid. Det dräller av spel som knappt kom ur startgroparna och orsakade djupa hål i fickorna för respektive utgivare. Detta inkluderar satsningar som APB: All Points Bulletin, Brink och såklart Shenmue. Men en tendens vi sett på senare tid, är spel som floppat och sedan gjord bejublad comeback senare. Ett så kallat extraliv om du vill, med tanke på att detta ändå rör spelvärlden.

Det handlar alltså om spel som likt Anthem startade väldigt tveksamt, där det var så mycket problem och tveksamheter vid lanseringen att utvecklarna gick tillbaka till ritbordet för att göra ett nytt spel byggt på det gamla skelettet. Hur det går för Anthem återstår att se, men jag har här listat några exempel på spel som fått en andra chans att roa oss spelare, och där det faktiskt gått vägen och slutat med minnesvärda titlar istället för vad det nu var som fick kritiker och spelköpare att rynka på näsan vid lanseringen.

1up: Spelen som fick en andra chans

• Destiny - Bungies första spel utan Microsoft sedan de lämnade dem efter Halo: Reach var Destiny. De hade lierat sig med Activision, men redan tidigt kom rapporter om att saker och ting inte stod rätt till med utvecklingen. När spelet väl släpptes var varken kritiker eller spelköpare imponerade, och det kändes ofokuserad och saknade riktigt mål. Runt ett år efter premiären kom dock expansionen The Taken King, och framgångssagan Destiny drog igång på allvar efter att både singleplayer och multiplayer som genom ett trollslag äntligen nått full potential.

• Fallout 76 - Man kan absolut argumentera för att det är på tok för tidigt att ta med Fallout 76 på denna lista, för det är sannerligen inget toppspel än idag heller. Men då ska man minnas det förfärliga skick det lanserades i, vilket inte hjälptes upp av att Bethesda bröt löften på löpande band och agerade nonchalant. Men efter att ha insett allvaret, började man äntligen ta itu med problemen och har fortsatt ända sedan lanseringen. Idag är Fallout 76 vad det borde ha varit vid lanseringen och faktiskt hyggligt underhållande, och för första gången ser jag fram emot mer.

• Final Fantasy XIV - Det gick katastrofalt dåligt för Final Fantasy XIV vid premiären. Spelet var krångligt, saknade mål och menyerna var horribla. Spelarna uteblev och det fick bara några månader på marknaden innan Square Enix dödade det i en av spelhistoriens största floppar. Men Naoki Yoshida tog då över spelet, gjorde om rubbet och bevarade ändå kärnan. När det släpptes på nytt under A Realm Reborn, hade den fula ankungen plötsligt blivit en vacker svan som sedan 2013 varit ett av spelvärldens största onlinerollspel.

1up: Spelen som fick en andra chans

• Fortnite - Ni kan säkert historien vid det här laget, om det Tower Defence-liknande spelet som utannonserade av Cliff Bleszinski år 2011, och han var även den drivande kreativa faktorn bakom det. Spelet drog ut på tiden, såg ärligt talat skittrist ut, men när PlayerUnknown's Battlegrounds släpptes, bestämde sig Epic på att försöka sig på med ett liknande spelläge. Medan ovanstående spel, kostade pengar, var Fortnites motsvarighet gratis, och inte heller var det konsolexklusivt till Xbox utan kom till alla format. Det slutade med att floppen efter omarbetning blev spelhistoriens kanske största succé någonsin och gav Epic resurser att skaka om Valve i deras grundvalar med sin Steam-utmanare Epic Games Store.

• Halo: The Master Chief Collection - En HD-samling med några av actionhistoriens tyngsta, bäst säljande och högst rankade titlar i ett paket där ett av spelet dessutom fått remake-behandlingen för just detta ändamål (Halo 2), borde ju vara den kanske säkraste försäljningsframgången någonsin. Och det var det säkert också, tills det uppdagades att hela spelet var fullkomligt trasigt. Exakt vad som hände lär vi aldrig få veta, men utvecklarna förklarade att det visade sig vara svårare än de räknat med. Där kunde historien ha slutat, men 343 Industries jobbade kontinuerligt vidare på samlingen, förbättrade alla aspekter, lade till fler spel och idag är det den höjdare det borde ha varit vid premiären och har blivit en stor succé, inte minst på Steam.

• No Man's Sky - Löften, löften och åter löften präglade No Man's Sky, men när det väl släpptes saknades så mycket att folk började göra långa punktlistor över Hello Games svek. Men Hello Games tänkte inte överge vare sig sitt community eller spelet och byggde därför vidare på det och lanserade den ena gratisexpansionen efter den andra samt lanserade spelet till Xbox One. Sakta men säkert började folk glömma haveriet vid lanseringen och idag är No Man's Sky ett älskat rymdspel som lär fortsätta liras länge än.

1up: Spelen som fick en andra chans

• Rainbow Six Siege - Ubisoft körde en riktig rövare och släppte vad som praktioskt taget var ett 'free to play'-spel till fullpris. Spelarna uteblev och Ubisoft tillkännagav att de skulle pausa fokuset på nytt innehåll för att göra kärnspelet så bra det bara gick. Resten är historia. Idag kallas Rainbow Six: Siege ofta för generationens mest framgångsrika spel, och det på goda grunder, och detta är det kanske främsta exemplet på 1up inom spelvärlden av dem alla..

• Sea of Thieves - Även om det var gott om spelare redan vid lanseringen av Sea of Thieves, till stor del hjälpt av aggressiva Xbox Game Pass-kampanjer, så fick spelet på goda grunder ganska ljumma betyg vid lanseringen. Det största problemet var bristen på innehåll samt en kampanj, och Rare hörde kritiken. De satte snabbt flera team som roterandes gjorde expansioner till spelet som därmed snabbt byggdes ut och idag är det nätt och jämt ens samma piratsimulator som en gång släpptes för drygt två år sedan. Det har spelarna belönat rejält och Sea of Thieves är idag förmodligen på god väg att bli Rares största framgång någonsin.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

• Star Wars Battlefront II - Banorna var öde, menyerna var segt tillkrånglade och värst av allt... man kunde betala pengar för att få fördelar i striderna. Kritiken var så brutal gentemot Star Wars Battlefront II att det saknar motstycke, och konsekvensen av dess lansering har blivit lagändringar i flera länder. Slokörat drog Dice och EA tillbaka de värsta idéerna och satte igång med att reparera spelet som byggts ut något kopiöst, och det helt gratis. Star Wars Battlefront II idag är en veritabel Star Wars-fest och tillika ett underbart snyggt samt underhållande actionspel vi varmt kan rekommendera till alla. Och från att initialt ha medgett att spelet inte sålt som förväntat på grund av kritiken, har det efter hårt arbete blivit en jättesuccé.



Loading next content