Svenska
Gamereactor
artiklar

Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley

Olof har jämfört livet på en ö kontra bondearbete i en stenhård men sockersöt versus-artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nu ett par månader efter lanseringen av Nintendos brakhyllade ö-livssimulator är det dags för en ny Versus-artikel. I ena hörnan har vi Nintendos utvecklingsteam; minst hundra gånger större än den andra hörnans Eric "Concerned Ape" Barones enmanslag, och med en budget som överskrider hundra indiespel. Animal Crossing: New Horizons har dessutom slagit mängder med försäljningsrekord och tävlar därmed i numerärt överläge mot underdog-favoriten Stardew Valley. Frågan vi dock ställer oss är: är störst alltid bäst, eller vinner Stardews David med en pixelformad rova mot pannan på Nintendos Goliat?

Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley

[1] Grafisk design
Animal Crossing och Stardew Valley är båda spel som skapats med tanken om att de aldrig ska ta slut. Du ska vilja komma tillbaka och fortsätta bygga upp din gård eller ö, gärna i hundratals timmar. Men varför vill man komma tillbaka? För att man efter hand börjar bry sig om och knyta känslomässiga band till sin ö eller sitt bysamhälle, och där är den grafiska designen och charmen av yttersta vikt.

Trots att de två spelen använder sig av en likartad isometrisk vy, stoltserar Stardew Valley med en simpel men vacker pixelgrafik, medan Animal Crossing sportar en krispigt len och klassiskt bedårande Nintendostil. Den avgörande aspekten ligger emellertid hos variationen. Stardew Valley har en - i sammanhanget - något vuxnare och lite tråkigare, mer slätstruken stil. Den kan inte kan matcha de många unika och distinkta men ändå enhetliga elementen hos Animal Crossings karaktärer, byggnader och växt- och djurliv. Detta är helt enkelt Nintendos paradgren. [Vinnare: Animal Crossing: New Horizons]

Detta är en annons:

[2] Spelmekanik
För att vilja återkomma så många gånger som utvecklarna vill att spelaren ska göra, är det viktigt att det inte finns några hinder mellan dig och det du vill göra; att upplevelsen blir så sömlös som möjligt. Irritation över dåliga kontroller, menyer och krångligheter får vem som helst att lägga ner ett potentiellt enormt spel med en gång.

Animal Crossing och Stardew Valley har två vitt skilda ingångar till hur detta ska fungera bäst. Medan Animal Crossing introducerar alla spelets aspekter i vad som ibland känns som ultrarapid, ibland välavvägt och tacksamt tempo, så kastar Stardew Valley dig tvärtom rakt in i rollen som gårdsägare utan någon direkt hjälp överhuvudtaget. Första kvällen svimmar jag på stan, men förstår snart att istället för att tröttas ut av miljoner långsamma hjälpmedel så skapas det en behållning i att man får upptäcka allting själv.

Det är så nära man kommer en smaksak, och den svåraste kategorin av kröna en vinnare i. Trots att det finns mycket klagomål, varav jag instämmer i många av dem, anser jag att Animal Crossings avslappnade och välkomnande sätt trumfar Stardew Valleys hardcoresystem. När jag i sistnämnda spel, efter över sextio timmar, fortfarande inte har koll på en mängd saker trots otaliga googlingar, då vill jag bara luta mig tillbaka i Animal Crossings visserligen något söliga, men i längden belönande system. Slow and steady wins the race. [Vinnare: Animal Crossing: New Horizons]

[3] Multiplayer
Det har varit mycket snack om hur konstigt Nintendo skött multiplayer i Animal Crossing. Dels faktumet att man bara kan ha en ö per konsol, men online-delen är minst lika märkligt upplagd. Man kan som besökare på intet sätt få samma befogenheter som öns ägare, och därmed kan man inte sköta och ta hand om en ö tillsammans. Därtill tar det evigheter att flyga över till en vän; var gång ska det tryckas igenom menyer och laddas för både besökare och värd. Både på dit och hemvägen, för var och en av spelarna. Att vara ett gäng som åker på tur och retur till varandras öar tar en hel eftermiddag i anspråk, bara i laddningstider räknat.

Detta är en annons:

Se sen till Stardew Valley. Där kan du måhända inte besöka andras gårdar från din egen som utgångspunkt, men ni kan starta en eller flera nya gårdar och sköta dem ihop på lika villkor. Inget snack om saken, en jordskredsseger. [Vinnare: Stardew Valley]

[4] Kreativa möjligheter
Animal Crossing och Stardew Valley kan visserligen hävdas tillhöra samma genre, livssimulatorer, men det får också sägas vara ett paraplybegrepp innehållandes många underkategorier och subgenrer. Stardew Valley drar i mångt och mycket åt jordbrukssimulatorhållet då man i upptakten blir tilldelad en bondgård att rusta upp och ta hand om, medan Animal Crossing å sin sida, med visst förbehåll, är en byggsimulator. Målet är ju i slutändan att smycka ens ö för att bluesgitarristen K.K Slider ska vilja komma på besök.

Detta för med sig att man i Stardew Valley kan bygga fantastiskt underfundiga bondgårdar med "levande" djur av alla dess sorter, en möjlighet som överhuvudtaget inte återfinns i Animal Crossing. Däremot är din byggyta rätt begränsad i Stardew Valley, och mängden föremål når inte halvvägs till Animal Crossings outsinliga arsenal.

Med upplåsningen av terraformningsverktyget kan man, trots vissa konstigt begränsande ramar, förändra hela sin ö nästan hur som helst. Ens eget hus och dess insida, andras hus, vatten, träd, kullar, kläder och infrastruktur. Föremålen som man placerar ut må vara statiska, men visuellt finns enorma möjligheter att skapa vad helst man vill. Sen kan man tonsätta alltihop också, som grädden på moset. [Vinnare: Animal Crossing: New Horizons]

[5] Hållbarhet
Allteftersom Animal Crossing har funnits ute på marknaden har Nintendo varit noga med att uppdatera med nya event och funktioner. Även om det första magplasket Bunny Day gav en minst sagt besk smak i munnen, är det tydligt hur ambitiöst Nintendo tänker jobba framöver för att underhålla spelarbasen. Bara nu den tredje juli så kommer man få möjligheten att simma och dyka, vilket jag förstås inte kan uttala mig om på förhand, men det ser ut som en kul och förhållandevis stor addition.

Stardew Valley uppdateras inte lika frekvent, men där finns dock redan mängder med saker som håller en kvar. Det snabbare tempot som skapas i att tiden och årstiderna inte styrs i realtid, gör att man själv kan spela hur mycket man vill åt gången och skapa sina egna förutsättningar. Animal Crossing lider till stor del av flaskhalssyndromet, där jag under flera veckor bara loggar in sporadiskt för att få min dagliga valuta Nook Miles och kolla priserna på majrovor. Sen kan jag plötsligt mötas av ett bra majrovspris som möjliggör köp av dekorativa föremål, en uppdatering eller en ny årstid som gör att jag plötsligt får ett sug att spela lite.

Sett till speltid vill jag alltså hävda att Stardew Valley erbjuder mer behållning, medan Animal Crossings stötvisa spelande säkert kan hålla en kvar - i lågintensiv form - i åratal. Det är en svår avvägning som man kanske inte hundraprocentigt kan bedöma i nuvarande läge, men jag måste ge Stardew Valley cred för sitt mer öppna förhållande till att ge spelaren större möjlighet att själv disponera sin speltid. [Vinnare: Stardew Valley]

Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley

VINNARE: Animal Crossing: New Horizons
Spelvärlden följer inte bibelns exempel och Nintendos Goliat slår tillbaka med charmig grafisk design, spelmekanik och kreativa möjligheter - och vinner. Nintendos nytillskott i Animal Crossing-serien knuffar snällt ner indiekämpen Stardew Valley från toppen av livssimulatorer, men trots att vi har en vinnare vill jag dock jämka mellan dessa kombattanter och hävda att de passar utmärkt att samköra. Kanske kan dom enas och skiljas som vänner istället, för de kompletterar varandra verkligen utmärkt.

Du har väl inte missat de andra delarna:
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant



Loading next content