Svenska
Gamereactor
artiklar

GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget

I den första artikeln pratade vi om vilka grejor vi valt i vårt fjärde simulatorbygge och i denna omgång inleder vi själva skruvandet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som jag nämnde i den inledande artikeln är det såklart lite meckigare och innebär mer arbete att bygga en simulatorrigg baserat på traditionella alu-profiler som den som Swedish Rig Design säljer (som vi använder oss av här) än vad det är att skruva ihop Next Level Racings GT Track-cockpit eller Rennsport-diton från Fanatec. Samtidigt är det roligare, har det visat sig. Lite som Technic-Lego, för vuxna.

Här läser du artikel ett, inledningen: Länk

Jag, Salza Heat och hårdvarurecensent Fredde Lindman skruvade ihop SRG Motus Ultimate (länk) med rörelse-aktivatorerna från Simrig (länk) på en kväll och det gick supersmidigt, mycket tack vare enkla och bra instruktioner samt tillräckligt stor dos renodlad nyfikenhet på slutresultat, för att kväva en normalstor antilop. Nedan har jag skrivit bildtexter för att förklara de olika momenten.

GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Simrig SR1 heter själva motionsystemet och det är helsvensk teknologi med 3D-printade höljen och supersmidig, välbyggd mjukvara som med enkelhet skåpar ut programmet som styr Next Level Racings Motion V3-underrede (som vi använde i vår förra simulatorrigg).
Detta är en annons:
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Swedish Rig Design-chassit heter Motus Ultimate och kostar strax över 3000 kronor, utan stol.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Mycket skruvar, många olika sätt att bygga på för den som inte vill hålla sig till instruktionerna. Och ja, det är väl det som är det allra bästa med denna typ av aluprofil-rigg, att man kan ändra och bygga som man vill. På ett mycket enkelt sätt, dessutom.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Stabilt så in i Norden är det, också. Ruskigt stumt och bra.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Såhär ser SR1-kitet ut när man öppnar lådan.
Detta är en annons:
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
29 000 kronor kostar fyra av dessa plus kontrollboxen.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
De ser små ut, men de är ordentligt tilltagna rent storleksmässigt och väger bly. Rejäla prylar, med andra ord.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Kontrollboxen monteras med fördel under själva stolen.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Redaktionshjälpredan och fixarfrassen Salza Heat samt hårdvaruskribent Fredrik Lindman bygger för fulla muggar.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Radne.se sålde Sparco Ergo-stolen till oss och var mycket hjälpsamma med att plocka ut en modell som passar oss som är över 190 cm långa.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Sparcos egen fästanordning samt glidskena levererades tillsammans med Ergo-stolen.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Det tar sig, sa pyromanen.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Det är viktigt att alla fyra motion-styltor sitter i en kvadrat, såhär, och inte i en rektangulär form med en i varje hörn av riggen. Detta för att roll-funktionen ska fungerar så bra som den bara kan.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Bygget
Under stolen sitter kontrollboxen som är 3D-printad och supersmidig sett till storlek. Jämför denna med kontrollboxarna till valfritt D-Box-system och du förstår direkt vad jag menar med "smidig" storlek.

Här läser du artikel ett, inledningen: Länk



Loading next content