Svenska
Gamereactor
artiklar

Sony har en del att förklara

Med sannolikt mindre än sju månader kvar till lanseringen av Playstation 5 är det fortfarande mycket vi inte vet, och trovärdiga rapporter skvallrar om tuffa utmaningar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det slog ner som en smärre bomb förra veckan, när Bloomberg avslöjade att Sony inte skulle leverera så många konsoler som tidigare var planerat. Där Playstation 4 sålde 7,5 miljoner under första två kvartalen (som slutar den 31 mars 2021), beräknas mellan fem till sex miljoner Playstation 5 tillverkas. Inte för att de inte kan göra mer, utan för att de väljer detta.

Det kanske inte låter så märkvärdigt men att skära ner från 7,5 till fem miljoner är en minskning med en tredjedel. Som jämförelse hade Xbox One sålt 3,9 miljoner Xbox One-konsoler under det första kvartalet, varpå de sedan slutade redovisa bra data eftersom det betraktades som dålig PR att visa hur mycket den halkade efter konkurrenten. Men en rimlig gissning är ändå att runt fem till sex miljoner Xbox One-enheter hade sålts den 31 mars - och det var ju inte siffror folk jublade över.

Sony har en del att förklara
Sony utannonserade utan förvarning handkontrollen till Playstation 5, vilken hade en design som överraskade många.

Här ska det i rättvisans namn poängteras att Xbox One inte har sålt så otroligt dåligt egentligen som det ibland verkat som i rapporteringen. Det är en av de tio bäst säljande konsolerna någonsin och den slog exempelvis Mega Drive och Nintendo 64, och många tror att den tids nog även kommer slå Super Nintendo. Det är alltså ingen katastrof att sälja dessa siffror för varken Microsoft eller Sony, i synnerhet inte som de idag tjänar pengar även utanför de egna konsolerna. Sitsen kan jämföras med PSP som också var en succé men alltid ansågs vara en flopp för att Nintendo DS gick så mycket bättre, eller hur Nintendo 3DS på samma premisser betraktas som ett misslyckande.

Detta är en annons:

Men! Det finns en viktig skillnad. Microsofts siffror inkluderar i princip ingen japansk försäljning alls. Mellan 100 000 till 200 000. De har helt enkelt ingen marknad där. Deras konsoler var alltså utspridda över västvärlden. Nu ska ungefär samma antal konsoler även täcka in Japan för Sonys del. Risken för brister i västvärlden är alltså överhängande, medan Microsoft (som återigen lär missa Japan, ingen tror väl annat?) kan komma att sälja mer på västerländska marknader. Alltså ganska precis samma scenario som med Xbox 360.

Men artikeln stannade inte där, för Bloombergs källor inom Sony talade om en strypt försäljning hela det första året. Orsakerna till detta beslut är i huvudsak två; corona-viruset och dyra komponenter. Förstnämnda har enligt uppgift lett till flera förseningar, inställda presentationer och annat. Sistnämnda är också delvis ett resultat av corona-viruset som drabbat komponentproduktionen, men Sony har även valt en ovanlig hårddisklösning som är väldigt dyr och blir ännu dyrare när kunder tvingas slåss om ett begränsat utbud.

Sony har en del att förklara
Microsoft visade upp Xbox Series X under The Game Awards i decembber förra året.

Det här gör att Playstation 5 ser ut att bli en kostsam affär för Sonys del, vilket stämmer överens med tidigare uppgifter om att de har svårt att spika en prislapp och gärna inväntar vad Microsoft kommer ta för sin konsol. Därmed är det heller inte konstigt att Sony inte visat upp Playstation 5 ännu, trots att Playstation 4 hade varit utannonserad i över två månader vid det här laget år 2013.

Detta är en annons:

Det är svårt att presentera konsolen, lassa på med spelen och sedan säga att de inte kan tala om när den släpps eller vad den ska kosta. Och är det något vi högst ofrivilligt lärt oss, är det att saker och ting kan försenas eller ställas in, oavsett hur stort det är (som sommar-OS). Risken finns alltså att inte ens utlovade spel finns att avnjuta, vilket även spekulerats vara en av orsakerna till att The Last of Us: Part II sköts upp på obestämd tid, för att åtminstone ha ett dyngsäkert spel till premiären av konsolen. Om det verkligen var logistiken som var problemet, lär heller inte Ghost of Tsushima lanseras, eftersom det rimligen handlar om exakt samma logistik för fysiska spel.

Som ett slags sista orosmoln har Sony enligt flera uppgifter valt ett väldigt ambitiöst kylsystem till Playstation 5, vilket lär vara varför utvecklingsenheten ser ut som den gör. Xbox 360 väsnades något enormt när den lanserades, vilket fick Microsoft att släppa knäpptysta Xbox One. Och jag tror Sony är inne på samma linje med den våldsamt högljudda Playstation 4 kontra Playstation 5.

Sony har en del att förklara
Redan tidigt förra året började det läcka ut bilder på Playstation 5-utvecklingsenheten.

Även detta har lanserats som en del av orsaken till varför Sony har svårt att tala om när konsolen ska släppas och vad den ska kosta. Om så är fallet, vet jag såklart inte, men konstaterar ändå att det varit en del rykten om just detta, där ett specifikt som spreds förra månaden (som jag dock avstod att rapportera om då jag inte ansåg att det var nog bra avsändare) som sade att konsolens design inte är helt fastslagen, bland annat för att den var väldigt lik Xbox Series X.

Just det ryktet ger jag fortfarande inte mycket för, men att vi inte fått se hur Playstation 5 ser ut med tanke på att den troligen kommer finnas i butik (nej, jag tror inte på förseningar) inom sju månader börjar kännas direkt ostrategiskt. Med tanke på att produktionen ska dra igång i sommar, kan det dock faktiskt vara så att allt inte är helt fastslaget ännu gällande designen och att det finns utmaningar.

Sony har en del att förklara
Det dräller av hemmasnickrade designer på Playstation 5, om någon lyckats komma hyggligt nära får vi förhoppningsvis veta inom kort.

Igår kunde vi rapportera att det är stora utannonseringar på gång den närmsta tiden, och även om jag tycker Microsoft gör väldigt mycket rätt just nu med sin Xbox Series X, så är jag nästan ännu mer nyfiken på Sony. Vad är det för konsol de byggt egentligen som är så dyr att tillverka att produktionen måste dras ner och när ska den egentligen släppas? Vilka titlar kommer jag få lira till den vid lanseringen (Sony visar ofta spel som ligger åratal bort i produktionen)? Kommer tredjepart kunna dra maximal nytta av den speciella hårddisklösningen utan att riskera lagg i samma spel till PC och Xbox Series X? Ja, och hur kommer konsolen att se ut?

Förhoppningsvis har de positiva besked till allt detta (det bör även den som bara spelar PC, Switch eller Xbox hoppas på - bra konkurrens gör oss alla till vinnare), men jag är faktiskt inte helt övertygad om att det kommer kommuniceras exakt vad fansen vill höra.



Loading next content