Svenska
Gamereactor
artiklar

Topp-5: Skräck

Efter att ha korat krig, action, komedier, fantasy samt science-fiction är det nu äntligen dags för skräckgenren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Topp-5: Skräck

(5) Exorcisten
Regissören William Friedkin ville göra en film om när människans tro sätts på spel när han arbetade på Exorcisten och hade ingen som helst intention att göra vad som idag anses vara världens mest skrämmande film, men idag får både han och filmälskare världen över medge att detta är något utöver det vanliga. Det är en typ av skräck som inte kan åldras, en skräck som fastnar i benmärgen betydligt mer effektivt än den värsta gore-festen. Detta märks när dagens krystade demonrysare varken lyckas fånga eller ens förstå essensen hos filmen som fäste skräcken som en genre att ta på allvar. Friedkin utforskade nämligen en fara som inte var påtagligt och ett lidande som inte gick att lindra på något sätt. Det var psykiskt påfrestande att se familjen plågas av en oförklarlig entitet, där vi var tagna av hur intelligent regissören ledde oss in i mörkret. Exorcisten satte en monumental skräckstandard och fick oss att krama om närmaste bibel extra hårt, även om vi inte var religiösa.

Topp-5: Skräck

(4) Halloween
Den kostade bara några ören att sätta ihop, John Carpenters nu 42 (!) år gamla skräckmästerverk. När den tilltänkta "mördarclownen" inte kändes tillräckligt läbbig stannade produktionen av innan en medlem i inspelningsteamet testade att spraymåla en Star Trek-mask kritvit och klippa större hål för ögonen. Resten ärt som vi brukar säga historia. Carpenter skrev musiken hemma på sin dotters piano, tvingades skriva om manuset så att alla filmens händelser skulle ske under en och samma natt (eftersom originalidén med fem dygns konstant mördande hade blivit för kostsamt) och satte på kuppen ihop en klassiker som skrämt skiten ur generationer. Faktum är att Mike Myers fortfarande är den mest otäcka film-mördaren vi på redaktionen vet.

Detta är en annons:
Topp-5: Skräck

(3) The Thing
John Carpenters filmografi är lika lång som diger och kantad med genreklassiker så som Christine, Attack on Precinct 13, In the Mouth of Madness och They Live bara för att nämna några. Vi har alla i någon form blivit utsatta, uppskrämda och präglade av hans kreationer inom skräckfilmsvärlden och hans fortfarande lika råa och skrämmande Halloween står sig än idag som en de mest kompletta, effektiva filmer inom genren. Berättelsen om Michael Myers och Laurie Strone kickstartade hans karriär och gjorde honom till ett av de hetaste regissörs-namnen under tidiga åttio-talet. Men det var först fyra år senare John Carpenter i vårt tyckte åstadkom sitt absolut främsta verk i den kusligt effektiva adaptionen av Who Goes There. Med en osedvanligt ryslig fingertoppskänsla lyckas han fånga föreställningen av isolation, utsatthet och paranoia med en ständigt eskalerande intensitet som greppar tag om din hals och inte släpper taget tills eftertexterna rullat förbi.

Tillit blir filmens centrala tema när Kurt Russell med sina forskarvänner korsar väg med en främmande livsform med förmågan att fritt kunna imitera andra varelser. Skräcken byggs upp i ett makalöst tempo och förstärks genom Ennio Morricones fenomenala musik, som sömlöst bildar en unison helhet med varje scen utan att vid något tillfälle ta överhanden eller dominera. Rädsla och skräcken faller som snöflingor och bildar snabbt drivor i takt med att det mordiska monstret sprider sig som en cancer genom lägret och filmens centrala karaktärer. The Thing är en dyster, makaber vision som åkallar Cronenbergs arv med gott om lemlästade kroppar som förvrängs och faller sönder med makalösa effekter vars effektivitet är lika intensiv och gastkramande idag som när filmen släpptes. The Thing är mardrömsbränsle av finaste rang som än idag skrämmer oss vettlösa på filmredaktionen och hör hemma på sin plats som en av de absolut främsta skräckfilmer som någonsin gjorts. Vi lyfter på hatten åt John Carpenter, en av skräckens sanna mästare.

Topp-5: Skräck
Detta är en annons:

(2) Hajen
Steven Spielbergs lysande 70-talsfilm om monsterfirren som terroriserar amerikanska stränder simmar bland flera olika genrer, men med tanke på hur filmen traumatiserade en hel generation och gjorde folk rädda för att ens doppa tån i sitt eget badkar anser vi att "Hajen" främst är en framstående skräckbedrift som sannerligen har satt sina spår. Det var en film som ärrade oss tidigt i barndomen och är den film som inspirerar våra mest skrämmande skräckscenarion när vi är ute till havs. Tack vare sin naturliga realism, sitt suggestiva berättande och karaktärernas varma mänsklighet bjöds vi på ett riktigt monstruöst mästerverk som lär fortsätta att göra oss ängsliga i många år framöver. Det var obehagligt just för att vi med lätthet kunde sätta oss i karaktärernas skor och Spielberg förstod det här med stark karaktärsdynamik, vilket gjorde att vi fäste oss vid vad som potentiellt skulle bli hajbete. Med andra ord är detta en oförglömlig skräckthriller som idag är en självklar Hollywood-klassiker och som fortfarande har gott om bett.

Topp-5: Skräck

(1) Alien
Det var egentligen aldrig något snack om saken kring vilken titel vi önskade ha på förstaplatsen som tidernas bästa skräckfilm. USCSS Nostromo, Ellen Ripley och Xenomorpherna tillhör med all säkerhet de mest ikoniska karaktärer och monster som filmvärlden har att bjuda på och de mörka, olycksbådande korridorerna i Alien har skrämt oss vettlösa om och om igen med en aldrig tynande effektivitet. Ridley Scott tog oss med på en resa in i det okända där vi fick erfara innebörden av isolation och sann fruktan när vi genom Sigourney Weaver tvingades genomleva och uthärda de gastkramande psyko-sexuella Xenomorpherna. Varelser som åkallade den råaste formen av obehag vi någonsin fått uppleva på vita duken och cementerar H.R. Giger som en av vår tids viktigaste visionärer och konstnärer. Tillsammans med den förträffliga produktionsdesignen av Michael Seymour och en rad trovärdiga, mänskliga karaktärer så sugs vi in i USCSS Nostromos värld fylld av mardröms-passager, klaustrofobi och gastkramande spänning som ännu idag har förmågan att skära in i vårt väsen med rakbladsvass effektivitet.

Ridley Scotts magnum opus är en skräckfilm som ingen annan vars arv än idag märks inom filmvärlden och populärkulturen. Kvarlåtenskapen av Alien går helt enkelt inte att till fullo konkretisera där allt ifrån Weavers rollprestation som den stencoola Ripley till Gigers monstruöst obehagliga design har fått långtgående påverkan på både science fiction som skräckgenren i stort. Vi på filmredaktionen dyrkar den mörka visionen, den kyliga tryckande stämningen, de nästan olidliga trettio sista minuterna som är en stilstudie i perfekt genomförd spänning och får svetten att pärla sig på våra pannor. Alien förkroppsligar känslan av kalla kårar på ett sätt som inget annan inom mediet lyckats med och har blivit en måttstock och mall för allt efterkommande. Så gör er själva en tjänst. Ignorera den senaste raden av usla uppföljare som uppstått i originalets kölvatten, släck lamporna och njut av Ridley Scotts perfekta komposition där kreatörer och visionärer sammanstrålat och konvergerat för att tillsammans skapa vad som representerar den renaste, råaste formen av besinningslös bävan och fasa. Alien är en mästarklass i olidlig fruktan som än idag helt saknar motstycke och som vi på Gamreactor anser vara den främsta av skräckfilmer som någonsin har skapads. Och kom ihåg vänner, I rymden kan ingen höra dig skrika.

Vilka skräckfilmer ligger i topp för dig?

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Topp-5: Action
Topp-5: Komedi
Topp-5: Krig
Topp-5: Fantasy
Topp-5: Scifi



Loading next content