Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Skurkarna som hade rätt

Att vara skurk är inte bra. Men ibland så kanske de har en poäng. Med moralkompassen i ena handen diskuterar Johan TV-spelsskurkarna som kanske hade rätt ändå...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Finns det något mer heligt eller rättfärdigat i vår moderna samhällskultur än att tjäna det goda? Alla sagor präglas av kampen mellan gott och ont, vilket även genomsyrar vår världssyn och handlande. Problemet är att gränsen mellan gott och ont är allt mer nyanserat i verkligheten gentemot många fiktiva berättelser, eller ens de verkliga historierna som återberättas. Likt den skitiga 5-kronan du hittar på marken väntar ibland en blänkande ren sida så fort du vågar plocka upp samt vända på myntet.

Nyanserna ligger ofta till grund för moraliska tvetydigheter som inte endast stimulerar engagerande middagsdiskussioner, utan genererar även utomordentliga narrativ till spel. Spelutvecklare har inte varit rädda att problematisera etiska dilemma med hjälp av sina skurkar. I vissa fall kanske den onda sida inte endast agerat rationellt, utan även haft rätt i sina handlingar. I denna lista har vi valt att vända på 7 olika mynt vi älskar att hata och finner mer sympati än vi kanske borde...

OBS: Spoilers förekommer

Skurkarna som hade rätt
Missförstådda visionärer eller genomruttna odugling, vad tycker du?

Ganondorf - The Legend of Zelda: The Wind Waker
En av spelvärldens mest ikoniska styggingar porträtteras oftast som en maktlysten galning som strävar efter att få enväldigt härska över Hyrules gröna slätter. Dock döljer mannen vars öde var att leda Gerudo-folket en bakgrund som alltför sällan diskuteras uttryckligen i spelserien. I The Legend of Zelda: The Wind Waker går det däremot att urskilja ett motiv som är allt annat än genomruttet eller egocentriskt:

"My country lay within a vast desert. When the sun rose into the sky, a burning wind punished my lands, searing the world. And when the moon climbed into the dark of night, a frigid gale pierced our homes. No matter when it came the wind carried the same thing... Death. But the winds that blew across the green fields of Hyrule brought something other than suffering and ruin."

Ganondorf må ha varit korrumperad av sitt narcissistiska ego, men den motivation som ursprungligen drev honom verkar ha varit för folkets bästa. När omskakande tragedi knackar på dörren skulle de flesta göra allt i sin makt för att rädda dem man håller kär. Trots att han kunde ta livet av både Link samt Zelda benådade han dem. Istället uttrycker han sin vilja att återupprätta Hyrule, vilket tyder på en aspekt av hygglighet. Ganondorf kanske var ett offer av den tuffa social och ekologiska miljön generationer av Geruods växt upp i (lägg därtill en förbannelse), och är därför möjligen en missförstådd regent?

Skurkarna som hade rättSkurkarna som hade rätt
Livet som kung är mer än glamorösa baler och trevliga sammankomster, ibland vankas tuffa beslut som inte vem som helst inte är redo att ta...

King Logan - Fable III
Det är inte lätt att regera ett rike. Att enbart göra rätt för sig själv visar sig vara svårt för de flesta människor och regenter ska då axla ansvaret för ett rike av flera tusentals. Särskilt lättare blir det inte när fasansfulla varelse härjar samtidigt som profetior förutspår ondskas framfart. King Logan må ha varit skurken i Fabel 3, men han tycker sig gjort allt i sin makt för att stoppa mänsklighetens riktiga hot: The Crawler.

Han var visserligen en tyrann som styrde med en järnhand, barnarbete samt slaveri men medlet helgande, enligt han själv, målet vilket var att förhindra domedagsklockan som tickade ner. Är det rätt att nyttja makt för att inskränka grundläggande mänskliga rättigheter? Nej. Men kanske, kanske, var det ändå det allt Kung Logan kunde göra för att faktiskt skydda sitt folk mot det verkliga hotet?

Pagan Min - Far Cry 4
Denna excentriska, men ändå karismatiska herren, gav inte direkt ett gott första intryck när vi landar i Kyrat. Efter att kung Pagan Min brutalt mördat en befälhavare med sin penna välkomnar han oss med öppna armar. Det tar dock inte lång tid innan vi smiter undan för att alliera oss med The Golden Path, motståndsrörelsen som gör allt i sin kraft för att störta Pagan Mins auktoritära styre.

Kontrasten mellan gott och ont växer sig dock alltmer grå desto längre äventyret pågår. Den uttalade rättvisan du kämpar för döljer ledarna för motståndsrörelsens egna personliga motiv och i slutet står du mellan valet av en religiös fundamentaliststat eller en totalitär drogstat som utnyttjar barnarbete. Om valet står mellan pest och kolera kanske det rätta valet från början stavas Pagan Min. Han må ha varit hemsk, men hans autoritära styre kanske var att föredra framför terroristerna som kom att knipa tronen efteråt?

Skurkarna som hade rätt
Gräset är inte alltid grönare på andra sida. Kan det vara värt att upprätthålla ett status quo för undvika potentiella farhågor?

Arthas Menethil - Warcraft III
Arthas Menethil var ursprungligen en mycket lovande kronprins som vigde sitt liv för Azeroth. Trots det är han mest känd som the Lich King, en kraftig ondskefull varelse som Warcraft-fantaster väl känner till. Arthas fall grundade sig, paradoxalt nog, i hans egen välvilja för rikets bästa: att förinta den plåga som förvandlade folk till människoätande odöda. När han i Warcraft III tog beslutet att förgöra alla människor i en hel stad där förbannelsen plågade innvånarna, övergavs Arthas av alla sina nära och kära.

På egen hand var han tvungen att axla den tunga bördan för att förhindra den snabbt spridande pest som förvandlade oskyldiga bybor till zombieliknande varelser. Möjligen är det just det som karaktäriserar en stark ledare; att kunna ta de svåra besluten som ingen annan klarar av. Möjligtvis var det rätt att offra en del människor, för att rädda de andra. Hade kronprinsen fått det stöd han bevisligen behövde kanske han aldrig sålt sin själ och Azeroth aldrig hemsökts av the Lich King.

Skurkarna som hade rätt
En djurrättsaktivist för sin tid i ett parallellt universum. PETA would be proud....

N - Pokémon Black/White
Ett av TV-spelvärldens mest barnvänliga spel genomsyras av det kända faktum att Pokémon är öppet djurslaveri, till och med djurplågeri till människors behållning. Har du någonsin noterat hur varje Pokécenter-besökt avslutas med "please come again"? Till och med sjukhusen vill att fickmosterna, människornas bästa vänner, ska lida för tränares egen självuppfyllnad. Antagonisten i Pokémon Black/White, N, önskade annat och kämpade för att sätta stopp för det hela. Pokémon hörde inte hemma i Pokébollar. De skulle inte heller slåss för underhållning. N ville istället befria Pokémon och var redo att slåss mot samhället för att göra så. Och det går väl ändå att ha förståelse för.

The Helghan Empire - Killzone
Även om 200 år är världsfred inget annat än en fantasi, iallafall i Killzones universum. Det notoriska Helghan imperiet härjar fritt inom galaxen med dräkter, symboler och ideologier som närmast påminner om 40-talets Tyskland. Därför måste väl Halghan imperiet vara roten till all ondskan? Det är mer nyanserat än så vilket historien redovisar.

Många år innan händelserna i spelet tog plats lånade UCN - de goda ihop med ISA - pengar till företag för att kolonisera nya planeter, vilket blivet en attraktiv verksamhet sedan jorden förstördes. En av dessa korporationer, Helghan Corporations, upptäckte den åtråvärda Tellus-liknande planeten Vekta och växte sig alltför sig snabbt mäktiga inom det annars UCN-styrda systemet. Hänsynslösa krig urartades därför mellan UCN och Helghan. UCN segrade och ur spillrorna landsförvisade korporation och dess medarbetare till den obeboeliga planeten Helghan. De flesta dog inom kort tid och till helghanernas förtret fortsatte konflikten även där med kärnvapenattacker och svält såväl som ekonomisk depression präglade planeten i generationer. Helghan imperiets egna djävulsdåd och Scholar Vasari ideologi är förkastlig, men kanske går hatet som härleds från historiens fotspår även att sympatisera med?

Skurkarna som hade rätt
Skurkar är uslingar men ibland döljer historien mer. Det kan därför vara bra att ta handen ur moralkakburken...

Vilka skurkar känner du mest sympati för i spelvärlden?



Loading next content